Vilka varumarken och produkter galler?

Eftersom klattringen bara expanderar och expanderar har på Teneriffa, haller det på att ploppa upp en ny affar i den sodra delen, betydligt narmare klattringen. De har konsulterat oss for att få mer praktiska råd om vilka leverantorer man bor valja. Jag har forvisso hyffsad koll, men det vore intressant att få hora lite om vilka varumarken och produkter man absolut inte får missa? Jag menar då skor, selar, karbiner etc. Dessutom vilka varumarken och produkter man bor undvika? Jag tanker forstås helt och hållet ur anvandarsynpunkt. Leveransperspektivet tittar vi på i nasta steg.

//Johan
 
Kör på de klassiska kvalitets märkena som:
BD
Petzl
Wild Country
DMM
Camp
Möjligen "Rock Empire" på selar (mycket för pengarna)

Rep:
Beal
Lanex (bra och prisvärt)
Millet
Mammut (bäst men dyrt)
Elderid
Undvik "Roca" (billigt men riktigt dåliga)

Lycka till
/Johan
 
Några prylar från diverse märken som jag inte skulle vilja vara utan:

Cassin-kilar är jättebra tycker jag. Bra komplement till klassiska Rocks.

Om du får tag i HB offset, speciellt i de mindre storlekarna. (De har dock enligt uppgift lagt ned, men också enligt annan uppgift blivit uppköpta så att produktionen ska fortsätta, kan bara hoppas det senare är sant.)

Alien - storlek svart-röd, (den orange är såpass stor att en vanlig liten friend i stort sett är lika bra och betydligt billigare.)

Black Diamond har fortfarande en av de bästa hjälmarna, lätt och enkel att ställa om inuti, heter Half Dome.

Mammut har 4 nya selar som är jättesköna, eftersom de är anatomiskt utformade, nu också med snabbspänne: dam/herr, ställbara/fasta ben.

Marknadens bästa slingor kommer från samma märke, dynema med insydd skarv så att den inte krokar fast i någon karbin utan löper smidigt i alla lägen. Bara 8mm gör dem otroligt lätta och smidiga, samma hållfasthet som grövre från andra märken.

Petzl Reverso, superbra kombiredskap för vanlig säkring, toppsäkring av andreman med autlås (vilket gör att man kan ha två andremän på en gång) samt firning.

De flesta klätterbutiker tar av någon outgrundlig anledning inte in linnen med smala axelband eller halterneck och inbyggd bh till oss tjejer. Finns jättesnygga från flera tillverkare, bl.a. Prana, Mammut och Lowe Alpine. Uppskattas säkert, speciellt om det är varmt!
 
Skor från flera märken typ five-ten, scarpa, montrail La Sportiva osv osv.
Fötter ser så olika ut och skor vill man ju kunna prova (istället för att beställa på nätet) dvs ganska viktigt att de finns i butik tycker jag. Dessutom hade affären i La Laguna (när jag var där i vintras) ett mycket begränsat skoutbud (ca tre olika modeller sammanlagt).
 
Anna Frimodig; sa:
Cassin-kilar är jättebra tycker jag. Bra komplement till klassiska Rocks.

Har för visso inte provat just dessa kilar men ganska många andra grejer från Cassin som polare haft. De suger stort! Isyxor, isskruvar, stegjärn etc. har jag sett in action, bedrövligt dålig finnish. Cassin är kasst!
 
Skor

Håller klart med om att ett stort utbud av skor ar superviktigt. Fotter ser så himla olika ut och trista skor kan verkligen forstora fina klatterupplevelser. Jag kor på i mina Tenaya och trivs superbt. Har hort att Mad Rock skall ha en brutal sula, men ar det någon som kanner stor skillnad på olika gummi?
 
Apropå Cassin vs WC Rocks:

De är ganska lika i formen så jag kan tänka mig att Rocks och Wallnuts eller BD:s kilar kompletterar varandra bättre.

Vilka som är bäst av WC Rocks och Cassin vågar jag inte säga, jag har ett oanvänt Cassin-set och använder mest Rocks f ö. Rocks har de bästa tillåtna lastnivåerna (av alla på marknaden tror jag).

Rent allmänt tycker jag att de flesta fabrikat har bra produkter, jag har åtminstone amerikanska, engelska, franska, italienska och tjeckiska prylar (kanske spanska också), och de flesta grejorna håller måttet. Fast jag har inte valt utifrån fabrikat, utan snarare från enskilda produkter och deras specifikationer.

cpic42af4e7659e4f.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.