Klätter skor

Hej! Har en fråga om skor. går det att få skorna att passa snabbare typ o blöta ner dom medan man har den på eller är det bara o vänta tills de gör det? Det är läder skor jag har.
 
Om det är konstläder, vilket är väldigt vanligt när det gäller klätterskor, så tror jag inte det hjälper att blöta dem - konstläder ger väl inte med sig. Jag har hört talas om (leta trådar på detta forum) de som värmer gummit med värmepistol och trycker ut gummit lite om det behövs.

Jag tror att om de inte passar bra från början så kommer de inte passa så mycket bättre när du klättrat in dem heller.
 
Hade ett par klätterskor som blev en sanitär olägenhet, så jag försökte tvätta dom för hand. Efter det blev dom aldrig bra igen, fick jag problem med sömmar som tryckte, så jag skulle nog vara lite försiktig tror jag...
 
Jag tror att om de inte passar bra från början så kommer de inte passa så mycket bättre när du klättrat in dem heller.

Nja, det beror ju på som sagt, om det är läder eller syntet i dina koko. Hade rätt ont av mina La Sportiva Testarossa (som ju SKA sitta tajt, trodde bara inte att var så j**ligt), men efter 4-5 klättertillfällen sitter de BRA men tajt. Inte ont längre. Men de är ju gjorda av mockaläder.

Upplevde även att mina tidigare skor, Evolv Demorto, som är syntet, har töjt sig en aning över ett halvår eller så, men betydligt mindre än Testarossorna.

Ska du klättra hård vertikal sport är det ju en fördel med tajta ondskefulla grejor på fossingarna. Är det långa slabbturer som gäller, är ju både bekvämlighet och precision bekvämlighet viktigt.
 
alla skor töjer sig till en viss gräns, syntet mindre än läder dock.
när jag köpte mina Anasazi(syntet) var skon för djävla trång på högerfoten, men nu när jag har klätttrat med dem ett tag gör det inte lika ont längre, så mitt tips är att ha tålamod, eller gå upp en halv storlek.
 
Tyvärr så finns det ingen genväg gällande läder utan du måste töja ut dom via användning. Ett litet tips kan vara att sätta på dig strumpor och gå runt lite hemma i lägenheten innan du ger dig av för klättring.
 
När jag köpte ett par lite för trånga skor så fukta jag dem lite och hade skoblock (fullt med strumpor innan jag köpte dem) i när jag inte använde dem- Nu är skorna som skor ska vara =)
 
alla skor töjer sig till en viss gräns, syntet mindre än läder dock.
när jag köpte mina Anasazi(syntet) var skon för djävla trång på högerfoten, men nu när jag har klätttrat med dem ett tag gör det inte lika ont längre, så mitt tips är att ha tålamod, eller gå upp en halv storlek.

Upplevde samma sak: ha tålamod, köpte ett par mad rock flash som jag inte kunde ha på mig mer än 30-40min åt gången. De började sitta bra när sulan nästan var nedsliten, sulade om dem och är mina favoritskor numera (Hade på mig dem i 5tim i sträck när jag var i nissedalen för ett par veckor sedan).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
Zotop Solna Klätter partner sökes Klättring allmänt 0
tacoma Klätter rigg! Klättring allmänt 2
nyberg_fredrik Umeå klätter- och högfjällsklubb bjuder in till Blåbergsträff den 30-31/5 Klättring allmänt 2
IslandTraveller Klätter/kurskamrat nära Linköping sökes Klättring allmänt 4
rossi Klätter lösning! Klättring allmänt 14
lion_86 klätter/äventyrskompis? Klättring allmänt 0
PerPerPer Klätter roadtrip Klättring allmänt 8
tam klätter kurser runt gävle? Klättring allmänt 1
klätter 5:or i sthm Klättring allmänt 4
Pontus.a Klätter polare i GBG sökes! Klättring allmänt 1
Rodney klätter site för oss från Norrköping Klättring allmänt 0
Pontus.a Klätter kompisar sökes! Våren snart här! Klättring allmänt 0
Stubben Klätter- el. friluftsbutiker i Budapest? Klättring allmänt 2
i-am el Chorro, klätter och reskompis Klättring allmänt 0
gudfader14 Klätter kompis i sthlm Klättring allmänt 0
Klätter kommpis söker (tjejer) !! Klättring allmänt 1
Söker klätter kompis på tjörn under sommaren Klättring allmänt 0
kuusamo Klätter kompis i Gbg. omr Klättring allmänt 0
klätter kommpis sökes !! Klättring allmänt 0
snygg Klätter semester??? Klättring allmänt 1
klätter semester i oktober Klättring allmänt 0
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
Raketglass Upphittade skor örnberget Klättring allmänt 0
Rakman Går det att ha stegjärn till dessa skor? Klättring allmänt 8
osfp mont blanc skor? Klättring allmänt 3
freddocongreddo Regummera Skor Klättring allmänt 2
Robin Lindblom Klättrings skor/startpaket Klättring allmänt 20
Luluck BREDA skor Klättring allmänt 7
pmk Upphittade skor i Kungsängen Klättring allmänt 0
magwo Laga skor själv, gummilim Klättring allmänt 5
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
lillajag Stora skor - en ny trend? Klättring allmänt 3
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
switley Fel Miura-skor efter omsulning i Göteborg? Klättring allmänt 8
_lia Hyra sele/skor i sthlm Klättring allmänt 0
Visenten Skor upphittade i Källberga Klättring allmänt 0
magwo Skor: Boreal Sol? Klättring allmänt 2
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
Trisnic Nya skor(!?) och nedfrysning Klättring allmänt 8
sladdis Skor som är bra för sprickor?? Klättring allmänt 18
evinrude Affär med Red Chili-skor i Stockholm? Klättring allmänt 1
lilla_my Skor i Häggsta Klättring allmänt 0
beda2 Skor hittade Klättring allmänt 4
Same Borttapde skor i Häggsta Klättring allmänt 3
gzzd Finns det någon leverantör av 5.10 skor? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.