Klätter skor

Hej! Har en fråga om skor. går det att få skorna att passa snabbare typ o blöta ner dom medan man har den på eller är det bara o vänta tills de gör det? Det är läder skor jag har.
 
Om det är konstläder, vilket är väldigt vanligt när det gäller klätterskor, så tror jag inte det hjälper att blöta dem - konstläder ger väl inte med sig. Jag har hört talas om (leta trådar på detta forum) de som värmer gummit med värmepistol och trycker ut gummit lite om det behövs.

Jag tror att om de inte passar bra från början så kommer de inte passa så mycket bättre när du klättrat in dem heller.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hade ett par klätterskor som blev en sanitär olägenhet, så jag försökte tvätta dom för hand. Efter det blev dom aldrig bra igen, fick jag problem med sömmar som tryckte, så jag skulle nog vara lite försiktig tror jag...
 
Jag tror att om de inte passar bra från början så kommer de inte passa så mycket bättre när du klättrat in dem heller.

Nja, det beror ju på som sagt, om det är läder eller syntet i dina koko. Hade rätt ont av mina La Sportiva Testarossa (som ju SKA sitta tajt, trodde bara inte att var så j**ligt), men efter 4-5 klättertillfällen sitter de BRA men tajt. Inte ont längre. Men de är ju gjorda av mockaläder.

Upplevde även att mina tidigare skor, Evolv Demorto, som är syntet, har töjt sig en aning över ett halvår eller så, men betydligt mindre än Testarossorna.

Ska du klättra hård vertikal sport är det ju en fördel med tajta ondskefulla grejor på fossingarna. Är det långa slabbturer som gäller, är ju både bekvämlighet och precision bekvämlighet viktigt.
 
alla skor töjer sig till en viss gräns, syntet mindre än läder dock.
när jag köpte mina Anasazi(syntet) var skon för djävla trång på högerfoten, men nu när jag har klätttrat med dem ett tag gör det inte lika ont längre, så mitt tips är att ha tålamod, eller gå upp en halv storlek.
 
Tyvärr så finns det ingen genväg gällande läder utan du måste töja ut dom via användning. Ett litet tips kan vara att sätta på dig strumpor och gå runt lite hemma i lägenheten innan du ger dig av för klättring.
 
När jag köpte ett par lite för trånga skor så fukta jag dem lite och hade skoblock (fullt med strumpor innan jag köpte dem) i när jag inte använde dem- Nu är skorna som skor ska vara =)
 
alla skor töjer sig till en viss gräns, syntet mindre än läder dock.
när jag köpte mina Anasazi(syntet) var skon för djävla trång på högerfoten, men nu när jag har klätttrat med dem ett tag gör det inte lika ont längre, så mitt tips är att ha tålamod, eller gå upp en halv storlek.

Upplevde samma sak: ha tålamod, köpte ett par mad rock flash som jag inte kunde ha på mig mer än 30-40min åt gången. De började sitta bra när sulan nästan var nedsliten, sulade om dem och är mina favoritskor numera (Hade på mig dem i 5tim i sträck när jag var i nissedalen för ett par veckor sedan).
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips