Spypoint Flex Dark åtelkamera inställning

Jag har köpt en Spypoint Flex Dark kamera, den är tänkt att vi ska ha som övervakning i vår sommarstuga, för att se vad där är för folk som rör sig, när vi inte är där. Den sitter på vår egen tomt, det ingick 100 fria bilder i månaden, vi satte upp den den 28 april, allting verkade fungera som den skulle, jag såg mig själv, och dom som var med mig, den tog 7 bilder. När jag sen ett par dagar senare skulle titta, då var alla 100 bilderna förbrukade. Så nu får jag vänta i 5 dagar för att få 100 nya bilder.

Där är inga grenar som rör sig framför kameran, den sitter ca 2,5 meter upp i ett träd, och är riktad snett ner mot huset, det verkar som om det är någon inställning, som jag inte har fått rätt på.

Är det någon som har erfarenhet av den typ kamera, som kan komma med tips, hur den ska ställas in, jag har valt, att den bara ska skicka bilder, ingen video, det tar mer batteri, signalstyrkan visar 4 av 5 staplar, batteri 99 %

Bilagor

• IMG_4434.jpeg
    3.9 MB · Visningar: 19
Jag har köpt en Spypoint Flex Dark kamera, den är tänkt att vi ska ha som övervakning i vår sommarstuga, för att se vad där är för folk som rör sig, när vi inte är där. Den sitter på vår egen tomt, det ingick 100 fria bilder i månaden, vi satte upp den den 28 april, allting verkade fungera som den skulle, jag såg mig själv, och dom som var med mig, den tog 7 bilder. När jag sen ett par dagar senare skulle titta, då var alla 100 bilderna förbrukade. Så nu får jag vänta i 5 dagar för att få 100 nya bilder.

Där är inga grenar som rör sig framför kameran, den sitter ca 2,5 meter upp i ett träd, och är riktad snett ner mot huset, det verkar som om det är någon inställning, som jag inte har fått rätt på.

Är det någon som har erfarenhet av den typ kamera, som kan komma med tips, hur den ska ställas in, jag har valt, att den bara ska skicka bilder, ingen video, det tar mer batteri, signalstyrkan visar 4 av 5 staplar, batteri 99 %
Det låter nästan som att PIR-känsligheten står för högt eller att kameran reagerar på temperaturförändringar och ljus istället för rörelse från människor. Jag har varit med om liknande på åtelkameror där solen, skuggor eller vind i bakgrunden triggat massor av bilder trots att det ser “stilla” ut för ögat.

Testa att sänka känsligheten ett steg eller två och lägg även in en fördröjning mellan bilderna, till exempel 1–5 minuter. Annars kan kameran stå och mata bilder hela tiden om den tycker att något rör sig kontinuerligt. Kolla också om den står riktad mot område där solen går upp eller ner, det kan ställa till det rejält vissa tider på dygnet.

2,5 meter upp låter ganska högt också för vanlig övervakning. Jag hade nog testat lite lägre och mer rakt mot området du vill bevaka. Då brukar man få färre falsklarm och bättre bilder på folk.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Fåglar kan flyga förbi och trigga, hinner sällan komma med på bilden. Sol mot kameran är inte heller bra, då kan man oxå få en massa tomma bilder. Jag brukar kolla genom bilderna på datorn och bläddrar man mellan dom ser man ofta vad som triggat, kan bara vara en skugga av ett moln eller skuggan från ett träd som rör sig i vinden. Börja med att ställa ner känsligheten, de kan du göra remot från appen.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.