Lätt kamerastativ

/.../
Har sett en lösning där man band ihop vandringsstavarna med en bit tältlina, lutade dem framåt och lät tältlinan vara tredje benet som förankrades bakåt i marken med en tältpinne. På en av vandringsstavarna hade man limmat fast en skruv som passade i kulleden. Den lösningen känns lite mer osäker - släpper tältpinnen så går kameran i backen.
Det där var ju riktigt smart! Vad gäller lossnande tältpinnar så brukar jag själv oftast använda tältpinnar för att sätta fast tält, så jag tycker väl de borde funka med råge till att hålla uppe en lutande stav... ;)

Ska man fota med långa slutartider: Nej till lina eller något annat som flyttar kamerans sensor (bildregistreringsenhet) upp emot en bildpunkt eller mer under exponeringstiden. Det ger oskärpa. (Kompensering finns i en del kameror inom vissa gränser.)

Lång slutartid behövs ofta vid svagt ljus för att samla in tillräckligt med ljusinformation för en bra bild. Dagtid är det inte ett problem.

Det där var ju riktigt smart! Vad gäller lossnande tältpinnar så brukar jag själv oftast använda tältpinnar för att sätta fast tält, så jag tycker väl de borde funka med råge till att hålla uppe en lutande stav... ;)
Du glömmer att det sitter en klump på kanske 1-2 kg i toppen på staven. 😋

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips