Begagnade klätter-rep?

Hej klättrare!
Jag är själv ingen klättrare. Men jag har en fråga som jag tror att ni klättrare kanske kan svara på. Jag är i behov av er kompetens i ämnet rep.

Jag ska bygga ett klätter-nät. Nätet ska hängas upp mellan två träd i vår trädgård så att min son kan använda nätet till att leka och klättra i. Jag har testat med ett rep som jag hade hemma, men insåg snabbt att jag måste använda ett rep som inte töjer sig, annars blir det bara pannkaka av allt. Jag har vidare förstått att det heter statiskt rep på klätterspråk.

Min fråga är: var kan jag hitta begagnade statiska rep till salu? Helst naturligtvis utan att ruinera mig. Jag behöver ca 60m (det ska bli ett stort nät!). Jag tänker mig att klättrare är i ett stort behov av säkerhet och att rep därför kanske har ett "bäst före datum" eller liknande och därför behöver bytas ut med jämna mellanrum. Om det stämmer så borde det finnas en marknad för begagnade rep. Av samma anledning är kanske riktiga klättrare inte är så intresserade av dessa, men jag är det alltså!

Var kan jag hitta någon som vill bli av med 60m statiskt rep? Vad kan begagnat klätter-rep tänkas kosta?

Tacksam för svar!
 
Hej klättrare!
Jag är själv ingen klättrare. Men jag har en fråga som jag tror att ni klättrare kanske kan svara på. Jag är i behov av er kompetens i ämnet rep.

Jag ska bygga ett klätter-nät. Nätet ska hängas upp mellan två träd i vår trädgård så att min son kan använda nätet till att leka och klättra i. Jag har testat med ett rep som jag hade hemma, men insåg snabbt att jag måste använda ett rep som inte töjer sig, annars blir det bara pannkaka av allt. Jag har vidare förstått att det heter statiskt rep på klätterspråk.

Min fråga är: var kan jag hitta begagnade statiska rep till salu? Helst naturligtvis utan att ruinera mig. Jag behöver ca 60m (det ska bli ett stort nät!). Jag tänker mig att klättrare är i ett stort behov av säkerhet och att rep därför kanske har ett "bäst före datum" eller liknande och därför behöver bytas ut med jämna mellanrum. Om det stämmer så borde det finnas en marknad för begagnade rep. Av samma anledning är kanske riktiga klättrare inte är så intresserade av dessa, men jag är det alltså!

Var kan jag hitta någon som vill bli av med 60m statiskt rep? Vad kan begagnat klätter-rep tänkas kosta?

Tacksam för svar!

Hej,

Du kan ju kanske höra av dig till ett klättergym som ligger i din stad? De brukar byta rep då och då och kanske kan offra ett av dessa till dig? ELler maila vissa och fråga? Annars borde ett sådant rep som de har på rulle, kanske jula osv? fungera? Sådant som lekparksklättersnaror är byggda av? Blå typ.
 
Du kan ju kanske höra av dig till ett klättergym som ligger i din stad? De brukar byta rep då och då och kanske kan offra ett av dessa till dig?
Klättergym använder inte statiska rep som trådstartaren frågar efter.

Jag ska bygga ett klätter-nät. Nätet ska hängas upp mellan två träd i vår trädgård så att min son kan använda nätet till att leka och klättra i.

Till ett nät som ska hängas upp i en trädgård skulle jag pesonligen inte använda mig av de statiska rep som klättrare kan tänkas använda. Nätet ska väll hänga där i ur och skur under en längre tid? Vi som klättrar brukar i regel packa ihop våra grejer när vi är klara och gå hem, och ev tvätta repen om de är smutsliga. Vårt förtroende för klätterrep som varit ute i solsken, ur och skur en hel sommar brukar vara ganska låg, dynamiska eller statiska...

Själv undrar jag om inte ett rekomenderat slitstarkt rep från båtvärlden vore bättre.
 
... Annars borde ett sådant rep som de har på rulle, kanske jula osv? fungera? Sådant som lekparksklättersnaror är byggda av? Blå typ.

De blå man hittar på byggvaruhusen står inte emot UV-ljus särskilt bra, börjar fnasa sig rätt snart. Taskig investering i tid att göra ett nät för permanent utemontering av sånt, även om repet är rätt billigt.
Näe, köp från båtbutiker är ett bättre alternativ. Eller en av deras grossister kanske.
 
Tack för alla tips!

Ett par följdfrågor:
Varför tror ni inte på att använda klätter-rep? Det är ju förstås så att repen blir utsatta för väder och vind, men de kommer ju inte att belastas särskilt hårt. Kanske är ett båt-rep mer vädertåligt men jag tänker mig att det borde funka med ett normalt (i avseendet vädertålighet) rep för detta ändamål. Tror ni inte det?

Jag har kollat på de Biltema-rep som ni tipsade om. Ser ju rätt bra ut, jag ska titta närmare på dem vid tillfälle. Det jag är lite tveksam till är bara hur pass statiska dessa rep är. Har ni någon känsla för det, ni som har erfarenhet av olika mer eller mindre statiska rep? Anledningen till att jag kom in på klätter-rep var just för att jag insett att mitt ändamål kräver ett rep som inte töjer sig. Om jag har ett rep som töjer sig så blir det bara slafs av hela kalaset och inget att klättra i. Det var i alla fall min slutsats. Därför sökte jag efter så kallade statiska rep. Hur pass statiska tror ni att Biltemas varianter är jämfört med ett statiskt klätter-rep? Finns det något sätt att se på ett rep om det är statiskt eller ej?
 
Hej! Kul idé för ungarna.

Klart att ett klätterrep tål att hänga i trädgården i åratal utan problem. Skillnad om det hänger på en klippa och skavs och att en då är lite skeptisk till att hänga sitt liv på det.

Dynamiska rep är generellt inte så dynamiska att ett nät skulle bli slafsigt, i synnerhet inte om det är väl använt.

Dynamiska rep brukar vara färgglada medan semistatiska brukar vara vita eller svarta. Undantag finns.

Just nu rear de ut rep på Decathlon i Bromma, 10 kr metern om det finns nåt kvar.

Lycka till!
 
http://lekplats.se/klatternat-och-klattergrepp http://www.lekplatser-lekredskap.se/produkter/klatterlek/98?gclid=CLCb9o_PjL0CFcPTcgodcY8AqA

Tänk såhär, om du knyter ett sådant här nät själv, och dina barn leker där, fastnar med foten - krashar med huvudet först, eller om de fastnar med halsen och bryter nacken eller stryper sig i nätet. Inte så kul. Lekplatser och lekredskap för barn ska vara genomtänkta och i den mån det är möjligt inte farliga att leka i. Vet du hur man konstruerar en säker lekplats?

Sedan 60 meter?
Om vi tänker oss att du knyter nätet som ett fotbollsnät, med kvadrater, säg 20x20 cm per kvadrat, då går det åt 80 cm för första och sedan 60 cm per följande kvadrat (plus lite extra på slutet) då borde 60 meter räcka åt 10 stycken kvadrater (cirka) utan knutar, det vill säga 2kvm nät, och med knutar något mindre, säg 1,5 kvm. Om vi fortsätter tänka lite så är inte klätterrep det roligaste att leka med heller, speciellt inte eftersom vi rekommenderas att använda handskar för att inte bränna oss på det också vidare.

Du lär inte heller hitta längden 60 meter begagnat, eftersom den längden på statiska rep är ganska ovanligt i Sverige (det passar liksom inte i våra svenska berg). Möjligen är det en längd du kan hitta bland folk som har varit utomlands och rest en del.
 
Tack för alla tips!

Ett par följdfrågor:
Varför tror ni inte på att använda klätter-rep? Det är ju förstås så att repen blir utsatta för väder och vind, men de kommer ju inte att belastas särskilt hårt. Kanske är ett båt-rep mer vädertåligt men jag tänker mig att det borde funka med ett normalt (i avseendet vädertålighet) rep för detta ändamål. Tror ni inte det?

Jag har kollat på de Biltema-rep som ni tipsade om. Ser ju rätt bra ut, jag ska titta närmare på dem vid tillfälle. Det jag är lite tveksam till är bara hur pass statiska dessa rep är. Har ni någon känsla för det, ni som har erfarenhet av olika mer eller mindre statiska rep? Anledningen till att jag kom in på klätter-rep var just för att jag insett att mitt ändamål kräver ett rep som inte töjer sig. Om jag har ett rep som töjer sig så blir det bara slafs av hela kalaset och inget att klättra i. Det var i alla fall min slutsats. Därför sökte jag efter så kallade statiska rep. Hur pass statiska tror ni att Biltemas varianter är jämfört med ett statiskt klätter-rep? Finns det något sätt att se på ett rep om det är statiskt eller ej?

Rent styrkemässigt skulle ett väderslitet repsnöre av typen EN 564 med storleken 4mm vara än tillräckligt starkt för att klättra i, detta eftersom tyngden blir spridd på en större yta (nät) och eftersom barn (jag tänker att de kanske är femton stycken kompisar à 50 kilo = 750 kilo) är mindre än vad som en 4 mm skulle klara (320 kilo, men det är bara på en tråd). Dessutom så blir knutarna mindre, vilket gör att det inte går åt flera kilometer extra på grund av alla knutar. Men, även om du använder den mest statiska anordning som finns blir ett nät alltid sladdrigt när knutar drar åt sig.
 
Varför tror ni inte på att använda klätter-rep? Det är ju förstås så att repen blir utsatta för väder och vind, men de kommer ju inte att belastas särskilt hårt. Kanske är ett båt-rep mer vädertåligt men jag tänker mig att det borde funka med ett normalt (i avseendet vädertålighet) rep för detta ändamål. Tror ni inte det?
Ja, det funkar väll med ett klätterrep, men jag kan vända på frågan: Om du ändå måste köpa ett rep, varför inte köpa det som borde passa bäst? Jag är ingen båtmänniska, men båtrep lär väll inte vara mindre statiska än statiska klättrarrep. Gör man dessutom ett nät av det hela har jag ruskigt svårt att tro att någon ev. skillnad skulle märkas överhuvudtaget.

Båtrep är billigare än klätterrep. Jag ser ingen anledning att snöa in sig på klätterrep. Jag ser inga fördelar överhuvudtaget... om det nu inte är en coolhetsfaktor för ungarna att veta att det är "bergsbestigarrep" och inte tråkiga svensson båtrep...
 
Inte hade jag kunnat tro att jag skulle få så stort gehör för min fråga. Stort tack alla snälla klättrare! Alltid härligt med engagemang. En del verkar positiva och det är superkul. Andra tycks mer tveksamma och det är ju intressant. Jag tar in alla kommentarer och försöker lära av er erfarenhet.

Säkerhet är förstås väldigt viktigt och nej, jag är inte någon expert, men till det här ändamålet tror jag man kommer ganska långt med lite sunt förnuft, och det har jag. Och sen är det ju mina egna barn det gäller, så jag känner mig fullt ut trygg i att ställa ut mina skapelser (det kommer att bli mer än ett klätternät när allt är färdigt).

Och nej, det måste absolut inte vara just klätter-rep. Det var bara det att jag insåg att nätet skulle bli otroligt mycket bättre om det gjordes av rep som inte töjer sig. Nu är inte jag någon båtmänniska heller, men jag fick känslan av att båt-rep med fördel har lite flex i sig, för att liksom skona båten när den guppar vid kaj. Och som jag förstår det så vill man som klättrare i vissa lägen ha ett stumt rep och då finns det förstås klätter-rep som är särskilt konstruerade för att inte töja sig. Om det finns andra sorters rep, båt-rep eller andra, som är särskilt stumma så fungerar det absolut lika bra. Men frågan är hur jag vet om repet är stumt eller ej. Jag vill ju inte köpa på mig en massa rep och sen i efterhand inse att repet töjer sig så att jag inte kan använda det. Därför skulle det kännas tryggt att komma över ett klätter-rep som man på förhand kan säga är stumt och inte töjer sig.

Eller har ni någon uppfattning om vilken sorts rep som töjer sig minst, ett statiskt klätter-rep eller ett normalt båt-rep? Det är det som är det viktigaste för mig. (jag har därför även funderat på att använda kedja/kätting, men det blir så otympligt/tungt och verkar även kosta en del)
 
Inte hade jag kunnat tro att jag skulle få så stort gehör för min fråga. Stort tack alla snälla klättrare! Alltid härligt med engagemang. En del verkar positiva och det är superkul. Andra tycks mer tveksamma och det är ju intressant. Jag tar in alla kommentarer och försöker lära av er erfarenhet.

Säkerhet är förstås väldigt viktigt och nej, jag är inte någon expert, men till det här ändamålet tror jag man kommer ganska långt med lite sunt förnuft, och det har jag. Och sen är det ju mina egna barn det gäller, så jag känner mig fullt ut trygg i att ställa ut mina skapelser (det kommer att bli mer än ett klätternät när allt är färdigt).

Och nej, det måste absolut inte vara just klätter-rep. Det var bara det att jag insåg att nätet skulle bli otroligt mycket bättre om det gjordes av rep som inte töjer sig. Nu är inte jag någon båtmänniska heller, men jag fick känslan av att båt-rep med fördel har lite flex i sig, för att liksom skona båten när den guppar vid kaj. Och som jag förstår det så vill man som klättrare i vissa lägen ha ett stumt rep och då finns det förstås klätter-rep som är särskilt konstruerade för att inte töja sig. Om det finns andra sorters rep, båt-rep eller andra, som är särskilt stumma så fungerar det absolut lika bra. Men frågan är hur jag vet om repet är stumt eller ej. Jag vill ju inte köpa på mig en massa rep och sen i efterhand inse att repet töjer sig så att jag inte kan använda det. Därför skulle det kännas tryggt att komma över ett klätter-rep som man på förhand kan säga är stumt och inte töjer sig.

Eller har ni någon uppfattning om vilken sorts rep som töjer sig minst, ett statiskt klätter-rep eller ett normalt båt-rep? Det är det som är det viktigaste för mig. (jag har därför även funderat på att använda kedja/kätting, men det blir så otympligt/tungt och verkar även kosta en del)

Jag har seglat en hel del, och har egen segelbåt. Om de rep jag använder kan jag berätta följande: det finns den som skall töjas under belastning (tex förtöjningsrep), och det finns dem som inte skall töjas under belastning (etx fall och skot).

Jag tror den största skillnaden mellan tågvirke avsett för båtar respektive klättring är dels priset (båtrep är troligen billigare) och vädertåligheten (båtrep tål att vara ute bättre).

Men det gäller att välja rätt rep för ändamålet, att bara köpa "rep" kan lika gärna bli fel som rätt. Det heta tipset är att du pratar med en skeppshandel (dvs någon som säljer båttilbehör). Om du bor i Stockholm finns Pille Repmakare, en institution i svenskt båtliv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
Zotop Solna Klätter partner sökes Klättring allmänt 0
tacoma Klätter rigg! Klättring allmänt 2
Algatran Klätter skor Klättring allmänt 7
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
nyberg_fredrik Umeå klätter- och högfjällsklubb bjuder in till Blåbergsträff den 30-31/5 Klättring allmänt 2
IslandTraveller Klätter/kurskamrat nära Linköping sökes Klättring allmänt 4
rossi Klätter lösning! Klättring allmänt 14
lion_86 klätter/äventyrskompis? Klättring allmänt 0
PerPerPer Klätter roadtrip Klättring allmänt 8
tam klätter kurser runt gävle? Klättring allmänt 1
klätter 5:or i sthm Klättring allmänt 4
Pontus.a Klätter polare i GBG sökes! Klättring allmänt 1
Rodney klätter site för oss från Norrköping Klättring allmänt 0
Pontus.a Klätter kompisar sökes! Våren snart här! Klättring allmänt 0
Stubben Klätter- el. friluftsbutiker i Budapest? Klättring allmänt 2
i-am el Chorro, klätter och reskompis Klättring allmänt 0
gudfader14 Klätter kompis i sthlm Klättring allmänt 0
Klätter kommpis söker (tjejer) !! Klättring allmänt 1
Söker klätter kompis på tjörn under sommaren Klättring allmänt 0
kuusamo Klätter kompis i Gbg. omr Klättring allmänt 0
klätter kommpis sökes !! Klättring allmänt 0
snygg Klätter semester??? Klättring allmänt 1
klätter semester i oktober Klättring allmänt 0
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.