Tips på skor?

Tjena!

Har slitit hål i mitt första par skor. Gillade skorna skarpt egentligen, men har funderat på att testa något nytt.

Gillar inte hårda skor (ville känna genom gummit om jag står bra eller inte), och heller inte för aggressiva skor som gör en osmidig på vertikala leder. Så en mjuk sko för allround-klättring vill jag ha. Problemet med de flesta icke-aggressiva skor är att de är designade för nybörjare och har hårda sulor. Några bra tips?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Min erfarenhet är att Miura är lite aggressivare, sitter bättre på foten men är lite hårdare än Katana. Av de personer jag känner som har testat Miura VS är alla väldigt nöjda.

Att uttala sig om...

...passform är ju vanskligt eftersom fötter är individuella.

Miura med snörning sitter kanon på mina fötter, men VS-modellen funkar inte alls.

Vilken modell som passar vem är ganska individuellt. Ett mått som jag märkt påverkar valet ganska mycket är hur lång stortå man har.

La sportivas modeller brukar vara ganska spetsiga i tåboxen och passar folk med lång stortå. Själv har jag ganska kort stortå och tycker om andrea boldrini's modeller.

Tycker verkligen du ska prova Five ten Anasazi. Den klassiska med velcro eller den grymt sköna Verden med snörning.

För mig är det den ultimata skon, och den fyller med råge ut de kriterier du satt upp.

Har faktiskt ett par Anasazi Velcro som är lite för små. Klättrar _mycket_ sämre i dem än i mina gamla demorto. Tror det är för att det gör ont att lägga vikten på tårna, vilket gör att jag undermedvetet inte lägger så mycket vikt som jag borde, och istället hänger i fingrarna, vilket leder till skitdålig klättring..... fan och suck. :)

En klätterpolare löste problemet med trånga skor genom att ta dem på sig och köra med värmepistol utanpå.

Man får nog vara lite försiktig isf så att man inte står där med ett par formgjutna skor som inte går att ta av =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips