Tips på lätta/torra skor för fjällvandring

Hej,
Lite osäker på vilket forum jag skulle välja, hoppas det blev rätt.

Jag är på jakt efter tips/information om lätta skor att fjällvandra i, för närvarande använder jag Salomon Tech Amphibian som jag i stort är nöjd med men i år gick de sönder fort när jag vandrade i sly. Slyn fastnade i nätet och drog hål, vet inte om det var extra stark sly i år eller om årets skor var veka för det brukar inte hända.
Jag brukar använda mina skor i vad varför de inte får ha onödig stoppning som binder vatten

Mina krav är alltså en lätt och enkel sko som inte suger åt sig vatten men klarar av all sly uppe i sommarfjällen.
Har inga krav på stötdämpning utan gillar följsamhet mer, men skulle vilja ha en bra sula med tanke på fäste.


Kängor faller bort helt eftersom mina fötter inte accepterar kängor, det är också den orsaken till att jag valde lättpackning forumet.
 
Jag går också i Salomons moell men har tittat runt lite efter andra alternativ. Gick en sommar med Merrell Waterpro men dom håller väldigt dåligt samt har för klen sula. Jag har också funderat över Merrells barfotaserie men aldrig fjällvandrat i dessa. Följer din tråd...
 
Hej,
Lite osäker på vilket forum jag skulle välja, hoppas det blev rätt.

Jag är på jakt efter tips/information om lätta skor att fjällvandra i, för närvarande använder jag Salomon Tech Amphibian som jag i stort är nöjd med men i år gick de sönder fort när jag vandrade i sly. Slyn fastnade i nätet och drog hål, vet inte om det var extra stark sly i år eller om årets skor var veka för det brukar inte hända.
Jag brukar använda mina skor i vad varför de inte får ha onödig stoppning som binder vatten

Mina krav är alltså en lätt och enkel sko som inte suger åt sig vatten men klarar av all sly uppe i sommarfjällen.
Har inga krav på stötdämpning utan gillar följsamhet mer, men skulle vilja ha en bra sula med tanke på fäste.


Kängor faller bort helt eftersom mina fötter inte accepterar kängor, det är också den orsaken till att jag valde lättpackning forumet.

I stort sett alla orienteringsskor uppfyller dina krav. Kolla närmaste butik som säljer orienteringsgrejor.

//J
 
Merrel Barefoot

Jag har ett par Current Glove och ett par Trail Glove och trivs fantastiskt bra i båda, men har upptäckt att framför allt Current Glove (vattentåliga varianten) är extremt halkiga på lerigt underlag. Testade detta i fjällen och följden blev en två gånger vrickad fot. I vatten och på torra land är de perfekta. Även Trail-versionen är ganska halkiga på lera och gegga. Så för fjällvandring skulle jag inte rekommendera dem, hur sköna den än är.
 
Hmm det var inte mycket till tråd att följa Anders.

Johan; jag är tyvärr inte hemma i orientering, men ska ta och fråga i någon affär, problemet brukar vara att de suger åt sig för mycket vatten.

Hörde talas om trailskor, är det de som du kallar orienteringsskor?
 
Inov8 talon kan vara ett alternativ.
För orienteringsskor finns en nätbutik. Har för mig den kan hittas under namnet multisportshopen.

Jag tror addnature hade Inov8-skor också.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Hmm det var inte mycket till tråd att följa Anders.

Johan; jag är tyvärr inte hemma i orientering, men ska ta och fråga i någon affär, problemet brukar vara att de suger åt sig för mycket vatten.

Hörde talas om trailskor, är det de som du kallar orienteringsskor?

Trailskor tror jag man kan översätta till terränglöparskor. Hittar du något som passar så skriv gärna här igen. Det är många som har samma kravspec som du.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Trailrunningskor

Jag har haft Salomon Speedcross 2 på mina två senaste Sarekvandringar. Funkar bra med ett par halvtjocka strumpor av merinoull. Såklart blir man blöt om fötterna, men det gör inget. Mina fötter mår jättebra, har aldrig haft minsta antydan till skavsår. Sulan är ganska kraftigt mönstrad och jag tycker greppet är bra. Finns i både herr- och dammodell.

Det har kommit en ny modell nu, Speedcross 3 (skillnaden mot 2an är rudimentär). Min sambo hade 3an på sommarens vandring och var mycket nöjd.

Ett annat (ännu lättare) alternativ kan vara Inov-8 X-Talon 212. Funderar själv på denna sko eftersom mina Speedcross börjar bli rätt slitna.
 
Hmm det var inte mycket till tråd att följa Anders.

Johan; jag är tyvärr inte hemma i orientering, men ska ta och fråga i någon affär, problemet brukar vara att de suger åt sig för mycket vatten.

Hörde talas om trailskor, är det de som du kallar orienteringsskor?

Njaa, alla Ol-skor jag har sett är tvärtom konstruerade för att inte suga åt sig vatten. Det är ju lite av tanken med skorna, de ska tåla hårda tag i terrängen och naturligtvis inte bli tyngre av att bli blöta (alla OL-skor blir blöta efter 100 meter, annars är det ingen riktig orientering ;) ).

Fördelen är att de är lätta, har ganska låg sula dvs bra markkontakt, och att de är gjorda för att ge bra grepp. Och de tål stryk, inga meshdetaljer som rispas upp. Obs att vissa har ståldubb vilket är bra i många fall men kan vara halt på berg. Andra modeller har gummidobb som ger bra allroundgrepp.

Läste sedan att du skrev "torra", där mankerar det tyvärr, du hittar inga OL-skor som håller fötterna torra, istället blir det till att använda ngn form av vattentät socka i så fall.

Trailskor har jag ingen direkt erfarenhet av, har använt s.k. multisportskor från Jalas några säsonger, dessa var även lämpliga som OL-skor, så de utmärkte sig inte i jämförelse.

...egentligen borde vad som helt som är lite kraftigare på ovansidan (inget mesh) och som har lite lägre sula (inte joggingsko) vara lämpligt...

//J
 
Skulle kanske GoLite vara den sortens skor du letar efter? Jag har ingen egen erfarenhet för de råkar tyvärr inte passa mina fötter, men de verkar väldigt genomtänkt uppbyggda. Finns ett par vattentäta modeller, både låga och mid. Lätta och marknära, utan att fötterna är lika utsatta som i mer extrema barfotaskor.
 
...
Läste sedan att du skrev "torra", där mankerar det tyvärr, du hittar inga OL-skor som håller fötterna torra, istället blir det till att använda ngn form av vattentät socka i så fall.
...

//J

Med "torra" menade jag nog närmare snabbtorkande, jag räknar med att få blöta fötter men ser gärna att skon torkar under natten såsom Tech Amphibian gör.

Jag ska ta och försöka hitta specifikation på skorna ovan när de är våta samt testa dem jag hittar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
PetNor Tips på tång och spegel. Lättpackning 13
cyanopsis tips på lätt daypack Lättpackning 2
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Darkblack Tips kring fjälltält Lättpackning 16
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
Jallur Terra Nova Laser Competition tips Lättpackning 5
Robert S Tips: Lätt vindjacka Lättpackning 16
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.