Tråd för bästa Europeiskt producerade kängor och stövlar för vandring.

Tjeckerna är traditionellt duktiga på riktigt skomakeri, t ex Saltic men det finns fler. De är även bra på mer "foträta/barfota" vandringsskodon, och där är nog.Realfoot "värst".
Saltic är dock det enda märke jag hittat som tillverkar "foträta" klätterskor :)
Vad jag kan läsa mig till tillverkas alla dessa fortfarande lokalt.

Vi som varit med ett tag vet ju att kängor och ryggsäckar där passformen är alenarådande, inte något specifikt märke.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Boomer, det är väl jag. Såg dock ingen AI därför att texten bar åtskilliga mänskliga spår. Annars var min reaktion liknande. Ordval och ordföljd säger mig att skribenten inte har svenska som förstaspråk, vilket förstås inte är ett skäl till att inte svara på frågorna.
Svenska är mitt fösta språk så din bedömning är inkorrekt.

Tjeckerna är traditionellt duktiga på riktigt skomakeri, t ex Saltic men det finns fler. De är även bra på mer "foträta/barfota" vandringsskodon, och där är nog.Realfoot "värst".
Saltic är dock det enda märke jag hittat som tillverkar "foträta" klätterskor :)
Vad jag kan läsa mig till tillverkas alla dessa fortfarande lokalt.
Intressant, jag har inte hört om det tjeckiska skomakeriet, blir intressant att se över.

Intressant att du inte känner till tjeckiska skor men tvärsäkert rekommenderar ett märke. Bristande branschkunskap?
Det vet jag inte om jag skulle säga, det cirklar jag som mest får min information talar som mest om Brittiska, Spanska, Italienska och Amerikanskt producerade skor. Sedan är barfota skor inget som intresserar mig, så att jag inte känner till dessa märken är inte oförväntat.

Ett modernt cirkelresonemang men likafullt enögt. Gör en rejäl produktöversikt innan du tvärsäkert uttalar dig! Nuff!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips