Tråd för bästa Europeiskt producerade kängor och stövlar för vandring.

Tjeckerna är traditionellt duktiga på riktigt skomakeri, t ex Saltic men det finns fler. De är även bra på mer "foträta/barfota" vandringsskodon, och där är nog.Realfoot "värst".
Saltic är dock det enda märke jag hittat som tillverkar "foträta" klätterskor :)
Vad jag kan läsa mig till tillverkas alla dessa fortfarande lokalt.

Vi som varit med ett tag vet ju att kängor och ryggsäckar där passformen är alenarådande, inte något specifikt märke.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Boomer, det är väl jag. Såg dock ingen AI därför att texten bar åtskilliga mänskliga spår. Annars var min reaktion liknande. Ordval och ordföljd säger mig att skribenten inte har svenska som förstaspråk, vilket förstås inte är ett skäl till att inte svara på frågorna.
Svenska är mitt fösta språk så din bedömning är inkorrekt.

Tjeckerna är traditionellt duktiga på riktigt skomakeri, t ex Saltic men det finns fler. De är även bra på mer "foträta/barfota" vandringsskodon, och där är nog.Realfoot "värst".
Saltic är dock det enda märke jag hittat som tillverkar "foträta" klätterskor :)
Vad jag kan läsa mig till tillverkas alla dessa fortfarande lokalt.
Intressant, jag har inte hört om det tjeckiska skomakeriet, blir intressant att se över.

Intressant att du inte känner till tjeckiska skor men tvärsäkert rekommenderar ett märke. Bristande branschkunskap?
Det vet jag inte om jag skulle säga, det cirklar jag som mest får min information talar som mest om Brittiska, Spanska, Italienska och Amerikanskt producerade skor. Sedan är barfota skor inget som intresserar mig, så att jag inte känner till dessa märken är inte oförväntat.

Ett modernt cirkelresonemang men likafullt enögt. Gör en rejäl produktöversikt innan du tvärsäkert uttalar dig! Nuff!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips