Klätter lösning!

Det här ämnet kanske passar bättre under gör det själv forumet men det handlar mest om klättring eller att mer precist att kunna klättra igen :)

För två år sedan råkade jag ut för en arbetskada och jag har sedan dess väldiga problem med min vänstra axel.
På två år har jag inte kunnat lyfta något tungt eller överhuvudtaget inte få upp armen över axelhöjd obelastad.
Före skadan var jag ytterst aktiv och klättrade i stort sett varje dag. Nuförtiden får man hålla sig med att repellera och det blir ju rätt tråkigt i längden.

Kätterintresset har på något sätt inte minskat under åren utan snarare tvärtom. Nu är jag 'lite' less på att inte kunna klättra och skulle gärna vilja ha hjälp med att komma på en lösning för vinter och sommar bruk.

Jag håller själv på att fundera ut ngt. så att jag i alla fall kan isklättra, kanske ett repsnöre från yxan till selen så att armen ej tar någon tyngd kanske i kombination med att spänna fast överarmen så att bara underarmen kan röra sig så att jag åtminstone kan hacka fast yxan i isen.
Problemet är då att man inte får någon sving på yxan.

Kanske funkar det här bättre på sommaren då man ej behöver slå fast yxan, före skadan brukade jag drytoola en del.

Alla sorters lösningar och förslag för både vinter och sommar är ytterst välkommet.

/Rossi


[Ändrat av rossi 2006-10-09 kl 01:09]
 
Har du varit och fått axeln undersökt? Det går inte att träna upp axel och arm igen så att du får mer styrka och rörlighet?

/Danne
 
Jag läste en bok på bibblan om en äventyrare i Kanada som skulle klättra upp på alla toppar i nordamerika (jag har för mig att det var så). Hur det nu var så hamnade han i en olycka, så han var tvungen att själv amputera sin egen arm. Boken handlade om det han var med om i och med olyckan, om hur han tog sig tillbaka. Nu klättrar han med en arm och har utvecklat hjälpmedel till detta.

Kanske kan vara värt att kolla upp? Tyvärr minns jag inte vad boken heter...
 
^_^; sa:
Jag läste en bok på bibblan om en äventyrare i Kanada som skulle klättra upp på alla toppar i nordamerika (jag har för mig att det var så). Hur det nu var så hamnade han i en olycka, så han var tvungen att själv amputera sin egen arm. Boken handlade om det han var med om i och med olyckan, om hur han tog sig tillbaka. Nu klättrar han med en arm och har utvecklat hjälpmedel till detta.

Kanske kan vara värt att kolla upp? Tyvärr minns jag inte vad boken heter...

"Between a rock and a hard place" Aaron Ralston, fö en riktigt seg bok i mitt tycke, men prestationen är otrolig.

/K
 
carvingkimbo; sa:
^_^; sa:
Jag läste en bok på bibblan om en äventyrare i Kanada som skulle klättra upp på alla toppar i nordamerika (jag har för mig att det var så). Hur det nu var så hamnade han i en olycka, så han var tvungen att själv amputera sin egen arm. Boken handlade om det han var med om i och med olyckan, om hur han tog sig tillbaka. Nu klättrar han med en arm och har utvecklat hjälpmedel till detta.

Kanske kan vara värt att kolla upp? Tyvärr minns jag inte vad boken heter...

"Between a rock and a hard place" Aaron Ralston, fö en riktigt seg bok i mitt tycke, men prestationen är otrolig.

/K

Jasså? Jag bläddrade fram och tillbaka, läste lite här och där. Stod en hel timme och begrundade den... Den kanske är seg om man läser den från pärm till pärm, jag tyckte den var jättespännande.
 
Flackare is borde gå att klättra med en yxa om du kan använda vänster arm att stödja mot isen (lovikavantar funkar bäst för detta). På lite brantare is eller om du inte kan stödja med vänsterarmen så har jag klurat ut ett system med två yxor. Jag vet inte hur mycket du kan använda armen, men det här skulle kunna funka.

1.Koppla varje yxa till selen med en justerbar daysi-chain
http://en.petzl.com/petzl/SportProduits?Produit=533 med spännet i änden som sitter i yxan. Troligen kommer det vara smidigast att använda leash-less yxor.

2.Placera yxa 1 högt. Se til att den verkligen sitter bra. Kliv upp med fötterna och arbeta dig upp med höger arm samtidgt som du spänner daysin med vänster. Du kommer nu kunna hänga i daysin från yxan.

3. Släpp yxan och ta uppyxa 2, som du förslagsvis hänger över axeln/bröstet. Placera, kliv upp, spänn daysin och häng från yxan.

4.Lossa yxa 1, släpp upp daysin och upprepa proceduren.

Nackdelar:
Du kommer att hänga från en enda yxa vilket kan vara läskigt om du leder (kan lösas med en tredja yxa), ganska långsam, slingorna till selan riskerar att skapa ett duktigt trassel om man inte är försiktig.

Fördelar:
Klart bättre än att inte klättra alls.
 
Klättring är min stora passion och jag tackar för alla inlägg.
Jag kan inte lyfta armen ovanför axeln för då strålar det ut i hela armen och jag tappar då all kraft och allt jag för tillfället har i handen. Kan säga att det har blivit att torka upp mjölk från golvet mer än en gång.
Axeln har blivit både undersökt och opererad nyligen.
Risken för att bli bra i axeln är inte stor, eftersom min situation inte har bedömts som optimal. d.v.s. från konstaterande av skada till åtgärd tog det ett och ett halvt år och i och med det är riskerna för kronisk skada ca 95%, sen har jag ett mycket tungt jobb där jag lyfter tungt ovanför huvudet många gånger per dag. Är dock sjukskriven från det.

Ja just det, jag har läst boken av Aaron Ralston en riktigt otrolig bedrift han gör. Men den var som sagt lite seg. Jag har tittat på hans lösning för att kunna klättra igen- han ersatte armen med en protes i form av en isyxa och det var från det jag försökte fundera ut mitt första förslag.

Jag fick ett förslag av Mathias om att jag skulle prova med aid klättring, jag har dock aldrig aidat förr. Hur tror ni att det skulle fungera?

Ted: ditt förslag ser mycket intressant ut och jag ska skaffa mig den där inställbara Daisy-chainen för att prova. Det spelar som sagt ingen roll hur lång tid det tar att komma sig upp bara jag äntligen får klättra igen.

Återigen tack för att ni vill hjälpa upp en "gammal" klättrare för berget.
 
Jag beklagar ditt tillstånd, det är inte roligt alls. Jag har nämligen också en axelskada, kanske något lindrigare än vad du beskriver. Men när den var som värst kunde jag inte lyfta ut ett mjölkpaket ur kylen, än mindre klättra. Det har blivit betydligt bättre med omfattande rehabträning, men jag är inte helt bra.

Isklättring fungerar bättre än klippklättring för att inte tala om sportklättring. Det är för mig en fråga om hur mycket drag jag får i axelns muskler. På is så finns det alltid bra fotsteg (man sparkar ju bara in) vilket gör att man avlastar armarna jämfört med klipp/sport. Den metod som förelagits ovan kan säkert fungera. Och vad det gäller aidklättring är just denna isklättring nog att betrakta som artificiell, du hänger ju hela tiden i en daisy.

Gällande vanlig aid-klättring så är den nog inte helt okomplicerad den heller. Visst man har ju ingen större vikt på armarna, men du arbetar mer eller mindre konstant med armarna ovanför huvudet för att sätta placeringen så högt som bara är möjligt. Dessutom använder du nog armarna när du ska upp i stegarna efter varje ny förflyttning. Nåja, prova så får du se hur det funkar för dig.
 
Det framgår inte av din beskrivning om du gjort/genomgår någon slags rehabiliteringsträning eller inte, därför vill jag starkt rekommendera att du ser till att få hjälp med detta.

Själv är jag en klättrare som vred höger axel ur led förra hösten då jag åkte slalom, plus att det bara var en tidsfråga innan min vänstra skulle hoppa ur led. Tack vare att jag fått bra hjälp med rehabiliteringsträning av en duktig sjukgymnast är jag på god väg att bli bra, men det är en lång och jobbig väg dit, och det finns inga genvägar. Motivationen har hela tiden varit just att jag vill kunna klättra.

Jag har fått ett program som jag ska genomföra 1-2 ggr varje dag, det tar ca 1 timma, plus att jag ska gå på gymmet 2ggr i veckan. Övningarna går ut på att bygga upp de små musklerna som håller axeln på plats, dels genom statiskia övningar men mycket med hjälp av gummiband. Jag har sett resultat otroligt fort, men märker även att - Fuskar man så blir man inte bättre. Så kolla upp detta, träna på och hav tålamod så kan du nog klättra snart!
 
Angående aidklättringen så tror jag det beror på vilket svårighet du klättrar. En handjamspricka, i lite mindre än lodrät terräng, tror jag kan fungera ganska bra med justerbara daisys/justerbar fifi. Så länge det rör sig om säkringar du kan placera med en hand, så borde det vara lugnt. Det går nog även i brantare terräng, men ALLT har en tendens att bli mycket jobbigare så fort det hänger över lite, än om det är lite sva. Prova på en fet 4:a-6:a spricka, beväpnad med en kasse friends. Och kanske ett bail-rep vid sidan om.

Angående rensningen sedan så skulle jag rekomendera att du använder en repklämma och en grigri. Grigrin direkt i selen, och repklämman ovanför med ett par stegar i. Ta det passiva repet från grigrin och klipp in i repklämman med en karbin. På så sätt får du ett två-till-ett-system som ger dig extra kraft, och det är löjligt lätt att ta hand om traverser - klipp repklämman ovanför säkringen och fira av med grigrin. Här är en tråd i ämnet som jag startade för ett tag sedan: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38754

PS.
Om det fungerar bra att aida, och du vill ge dig på något som kanske kräver ett par lite svårare placeringar, så kan du ju alltid förplacera säkringar. Hur tråkigt det än må låta, så kommer det inte kännas så tråkigt när du väl hänger i den där rurpen, eller mikrokilen. Eller varför inte prova kanske en sporttur, hooks "måste" man inte ha två händer för att "lägga".

Lycka till, damn it!

Mac
[Ändrat av markus82 2006-10-09 kl 20:25]
 
Kan du inte få nån duktig hockeymassör eller dylikt att tejpa axeln stenhårt? Om det funkar kan du lära upp nån klätterkompis att göra det ...om du inte är för hårig, den smärtan kanske är värre...

Björn
 
rossi; sa:
Ted: ditt förslag ser mycket intressant ut och jag ska skaffa mig den där inställbara Daisy-chainen för att prova. Det spelar som sagt ingen roll hur lång tid det tar att komma sig upp bara jag äntligen får klättra igen.

Kom i håg att detta kräver två daysis, en till varje yxa. En lösning för att följa och rensa isturer på ett lite snabbare sätt än ovan är att hölstra vänster yxa och byta denna mot en jumar kopplad till selen. Klättra med höger yxa i isen och vänster hand i jumarn som du skuter så högt upp på repet som armen klarar. När du kommer till en skruv så är det bara att hänga från yxan och rensa.


Om det fungerar bra att aida, och du vill ge dig på något som kanske kräver ett par lite svårare placeringar, så kan du ju alltid förplacera säkringar. Hur tråkigt det än må låta, så kommer det inte kännas så tråkigt när du väl hänger i den där rurpen, eller mikrokilen. Eller varför inte prova kanske en sporttur, hooks "måste" man inte ha två händer för att "lägga".

Markus:
Placera aldrig skyhooks på etablerade friturer! När du belastar en hook så koncenterar du hela din kroppsvikt+eventuell extra kraft vid "studs" t.ex. testning av placeringen på krokens spets. Detta gör att man lätt har sönder listen som du placerat kroken på .
Om detta råker vara någon form av nyckelgrepp/steg på leden så kommer troligtvis många bli väldigt arga. Om du nu "måste" placera en krok så se till att det är på nåt som verkligen håller, t.ex en pocket, hyllkant eller liknande.


Jag såg förresten Björn att du är med i Expedition-Altitud. Du får hälsa till Krister och Andreas som jag träffade på Brattberget för två veckor sedan vid vårt besök i Sundsvall på väg mot Ringkallen. Jag gillar idén med er förening, ni har troligtvis en ny medlem till nästa år.

/Ted
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
Zotop Solna Klätter partner sökes Klättring allmänt 0
tacoma Klätter rigg! Klättring allmänt 2
Algatran Klätter skor Klättring allmänt 7
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
nyberg_fredrik Umeå klätter- och högfjällsklubb bjuder in till Blåbergsträff den 30-31/5 Klättring allmänt 2
IslandTraveller Klätter/kurskamrat nära Linköping sökes Klättring allmänt 4
lion_86 klätter/äventyrskompis? Klättring allmänt 0
PerPerPer Klätter roadtrip Klättring allmänt 8
tam klätter kurser runt gävle? Klättring allmänt 1
klätter 5:or i sthm Klättring allmänt 4
Pontus.a Klätter polare i GBG sökes! Klättring allmänt 1
Rodney klätter site för oss från Norrköping Klättring allmänt 0
Pontus.a Klätter kompisar sökes! Våren snart här! Klättring allmänt 0
Stubben Klätter- el. friluftsbutiker i Budapest? Klättring allmänt 2
i-am el Chorro, klätter och reskompis Klättring allmänt 0
gudfader14 Klätter kompis i sthlm Klättring allmänt 0
Klätter kommpis söker (tjejer) !! Klättring allmänt 1
Söker klätter kompis på tjörn under sommaren Klättring allmänt 0
kuusamo Klätter kompis i Gbg. omr Klättring allmänt 0
klätter kommpis sökes !! Klättring allmänt 0
snygg Klätter semester??? Klättring allmänt 1
klätter semester i oktober Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.