Klätter lösning!

teoek; sa:
Markus:
Placera aldrig skyhooks på etablerade friturer! När du belastar en hook så koncenterar du hela din kroppsvikt+eventuell extra kraft vid "studs" t.ex. testning av placeringen på krokens spets. Detta gör att man lätt har sönder listen som du placerat kroken på .
Om detta råker vara någon form av nyckelgrepp/steg på leden så kommer troligtvis många bli väldigt arga. Om du nu "måste" placera en krok så se till att det är på nåt som verkligen håller, t.ex en pocket, hyllkant eller liknande.
/Ted

Helt riktigt. Jag råkade glömma att poängtera det. Ber om ursäkt för det. Om jag skulle paja en friled pga att jag aidat den skulle nog JAG bli argast av alla :)

Det jag menade att poängtera var bara att det finns mycket man KAN aida, som inte är regelrätta aidlinjer. Aidlinjer har en benägenhet att vara branta och tunna (och sällsynta inte minst), och man kan hitta mycken rolig och spännande aid på lättare frileder också. Jag har haft små soloskräckfester på leder i femmaregistret (cleant).

Och det är en annan fördel med aid: att man kan göra det solo utan så stora beskymmer. Jag skulle kunna tänka mig att det tar längre tid att aida om man bara kan jobba med en hand, och då kanske det kan vara skönt att inte tvinga en klätterkamrat att säkra i timmar. Men å andra sidan kan jag tänka mig att du, Rossi, har ett par säkringstimmar att få igen :)

Mac
 
Kanske var lite oklar men jo jag får rehabiliteringsträning hos sjukgymnast, det är rörelse träning utan belastning sju dagar i veckan ca 1tim.
Jag gick även hos sjukgymnast när skadan var ny, men han ville/vågade inte fortsätta eftersom skadan bara blev värre och värre ju mer han försökte och han inte kunde lista ut vad det var för fel. Han konstaterade dock förutom det att jag hade fått inflammation i alla senfästena i axeln, en mindre trevlig känsla kan jag säga.
Har aldrig tänkt på att man kan prova och tejpa axeln och ska absolut testa det så snart som möjligt, då jag inte direkt har ett problem med massiv hårväxt utan snarare tvärt om :)

Fick en del att fundera på med Teds förslag och jag förstod rätt snabbt att det var tvunget att ha två daisys förutom dem står numera ett hölster med på inköpslistan. Har provat lite hemmavid med två spännband istället för Quickfix, det är bara en tidsfråga innan jag beställer ett par, tittade runt lite på nätet och dom verkar inte finnas i Sverige så jag får beställa från Norge istället.
Det verkar nästan som att det här går att direkt överföra till sommarklättring, aid då förstås.
I en fin spricka borde det ju då gå att Clean-Aida med kamkilar med hjälp av samma lösning och ha ett tredje verktyg med sig utifall att.
Det är ju som Micke säger just det med fotsteg som saknas på sommaren men kanske kan det fungera i kombination med motsvarande justerbara stegar, såg att både Petzl och Beal hade sådana (Quickstep respektive A8 Etrier)
Jag kanske inte kommer lika högt upp vid varje placering som normalt men det var ju som sagt bara kul att komma ut på berget igen och som Mac sa så har jag ju en hel del säkringstimmar att ta igen.
Tanken med ett Bail rep vid sidan av är en riktigt bra ide och vi får sätta upp ett sådant bredvid.
Får börja på lite lättare leder bara för att se hur allt funkar och sen kanske komma in på lite svårare, vem vet man kanske blir ett riktigt aid ess av allt det här.

Jajjemen Ted det är jag som är ordförande för Expedition Altitud, jag har ju så att säga en hel del tid för det administrativa arbetet just nu då:)
Jag hörde tidigare av Krister och Andreas att de träffade er ute på Bratt och de tyckte att ni var ett riktigt bra gäng. Pratade med Krister i dag och passade på att hälsa från dig.
Kul att du gillade idén med föreningen och jag får väl passa på att säga att du är mycket välkommen om du bestämmer dig för att gå med.

Det känns skönt att veta att det finns så många hjälpsamma människor ute på bergen.
Väl mött och tack/Rossi
 
ALLA senfästen? urk... Jag hade en envis inflammation i ETT senfäste för nåt år sen, hade svårt att lägga upp armen på soffryggen då. Men du, gå tillbaka till sjukgymnasten igen och diskutera lite: Min skada behandlades med ultraljud och el-akupunktur, samtidigt som jag fortsatte träna och klättra lite försiktigt, och den läkte ut. Du verkar mer illa däran, men med tejpning också så du inte förvärrar nåt så kanske...

Lycka till!
Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
Zotop Solna Klätter partner sökes Klättring allmänt 0
tacoma Klätter rigg! Klättring allmänt 2
Algatran Klätter skor Klättring allmänt 7
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
nyberg_fredrik Umeå klätter- och högfjällsklubb bjuder in till Blåbergsträff den 30-31/5 Klättring allmänt 2
IslandTraveller Klätter/kurskamrat nära Linköping sökes Klättring allmänt 4
lion_86 klätter/äventyrskompis? Klättring allmänt 0
PerPerPer Klätter roadtrip Klättring allmänt 8
tam klätter kurser runt gävle? Klättring allmänt 1
klätter 5:or i sthm Klättring allmänt 4
Pontus.a Klätter polare i GBG sökes! Klättring allmänt 1
Rodney klätter site för oss från Norrköping Klättring allmänt 0
Pontus.a Klätter kompisar sökes! Våren snart här! Klättring allmänt 0
Stubben Klätter- el. friluftsbutiker i Budapest? Klättring allmänt 2
i-am el Chorro, klätter och reskompis Klättring allmänt 0
gudfader14 Klätter kompis i sthlm Klättring allmänt 0
Klätter kommpis söker (tjejer) !! Klättring allmänt 1
Söker klätter kompis på tjörn under sommaren Klättring allmänt 0
kuusamo Klätter kompis i Gbg. omr Klättring allmänt 0
klätter kommpis sökes !! Klättring allmänt 0
snygg Klätter semester??? Klättring allmänt 1
klätter semester i oktober Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.