Stora klippklättringsboken

Jag har letat efter "Stora klippklättringsboken" då jag hört att den ska vara bra, men den verkar vara slut överallt (butiker, nätet, t.o.m förlaget). Finns det någon annan bok i klippklättringens grunder som kan rekommenderas? Är ute efter en bok som snarare beskriver tekniker, utrustning mm än klättringen ur ett filosofiskt perspektiv.
 
Jag ser att du bor i stockholms län. Du kan få den begagnad av mig till en rimlig slant.
(Annars brukar Calleberg hänga här på forumet också)
 
Håller med...

Tycker inte heller det är någon direkt inspirerande bok, finns flertalet andra, dock på engelska som är bra mycket roligare och med samma innehåll!

Karl
 
Bmc

Den brittiska motsvarigheten BMC Rockclimbing tycker jag är en av de bättre. Har mkt sjysta illustrationer i jämmförelse till SKB som vad jag minns har väldigt lite... Går in ganska detaljerat på avancerade saker som räddningssituationer vid tex travereser på Multipitch leder osv

kostar runt £18 tror jag men väl värt det...
 
Klart värt att köpa stora klippklätterboken det står mycket bra saker i den. Men det kan nog vara värt att hitta någon mer bok som är mer inspirerande också. Rockclimbing for instruktors tycker jag om men det handlar mer om hur man lär ut tekniker.
 
Det är ju självklart bäst att ha ett antal böcker, eftersom de har olika inriktning, och även den bok som har dåliga bilder generellt kan ha en eller två bilder som är mycket informativa och svåra att hitta på annat håll. En hyllmeter är väl en bra början för den som vill ha lite bra klätterböcker.

Ska man som svensk nybörjare, köpa första boken, och tänker sig att det blir den enda boken (där har man möjlighet att ändra sig...), så tror jag Stora Klippklättringsboken är ett bra alternativ.

Idag känns det kanske som att den skulle kunna revideras och kompletteras, men tillsammans med andra böcker tycker jag även att den är bra just för att klättring, material, etik och teknik, är tidsbundet och man får naturligtvis ta varje utgåva för vad den är och med hänsyn till när den är skriven.
 
Läs John Longs böcker "How to Rock Climb" om det är inspiration du är ute efter. Eller i varje fall humor. De är roliga och välskrivna. Men, som sagt, på engelska.
Pete Hills Rock Climbing, utgiven av Cicerone Press, är modern och bra. Men också på engelska.
Stora Klippklättringsboken är inte helt modern, det är klart. Kanske inte så inspirerande heller. Men - tror jag - fortfarande ganska informativ. Och på svenska. Tror dessvärre inte att förlaget är intresserade av en nyutgåva. Marknaden är lite för liten för svenska böcker i den genren. Tyvärr.
 
Jag är lite av en boknörd, jobbade på förlag i runt 5 år och har själv skrivit tre böcker. Så när jag började klättra blev det naturligt att fylla på bokhyllan med några klätterböcker. Även om Stora klippklättringsboken har ett par år på nacken håller den bra ännu. En stor fördel är att den är på svenska och du får då lära dig svenska klättertermer.

Bokförlaget The Mountaineers Books har släppt en hel del bra böcker. Främst bör väl nämnas klassiker "Freedom of the Hills". Se Adlibris:

http://www.adlibris.com/se/searchre...publisher=MOUNTAINEERS+BOOKS&fromproduct=True

Craig Connally har också skrivit en bra bok, The Mountaineering Handbook. Han slår hål på en hel del myter i den boken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.