Soto Windmaster stove

Undvik bara kokkärl av titan... Tar mkt längre tid att koka upp än med aluminiumkärl...ska helst va me värmeväxlare o den lilla extra vikten är de värt...
Storlek så föredrar jag från 0.80l som är i minsta laget... 1 liter är helt perfekt...räcker till mat o 2st mugg me dryck..
Det har jag aldrig märkt att det skulle va nån skillnad i tid. Aluminium är väl giftigt däremot har jag hört och har bytt en del kastruller hemma.
 
Det har jag aldrig märkt att det skulle va nån skillnad i tid. Aluminium är väl giftigt däremot har jag hört och har bytt en del kastruller hemma.
De är absolut skillnad i tid... Oftast är kokkärl me eloxering o där av mindre risk för att bli döende på fjället...
Däremot den längre koktiden kan medföra definitivt otrevlig utgång om man inte lyckas fixa mat i tid o börjar jaga andra vandrare med sin multipinsett el plastsked..
 
Hur kan man beräkna gaståtgång att de nästa exakt räcker för dom dagar som turen är planerad? 🤔. Den uträkningen är väl gjord hemma i optimala förhållanden? Hur vet man att de just går 20g gas på en dag oavsett väder?

De räcker att de blåser lite mer någon dag el råkar bli extra kallt så drar de genast mer gas..

Ja givetvis är uträkningen gjord hemma. Jag sitter ju inte med en dator på fjället och diskuterar på forumet =)

Men det saknar betydelse. Du kan stoppa in vilka värden du vill. Det är den relativa skillnaden som är intressant i jämförelsen mellan värmeväxlare och icke-värmeväxlare, och den kvarstår oavsett vilka marginaler man önskar. Att jag valde just dessa värden var för att illustrera att det finns tröskelvärden om man precis behöver en extra gasflaska.

Jag vet t.ex att det i snitt gick åt 16 g per person och dag på min senaste tur. Vissa dagar gick det naturligtvis åt mindre, och andra mer.
Jag sätter mig inte och lagar mat mitt i blåsten, så nej, det blåser inte litet mer vissa dagar. Jag har ungefär samma förhållanden varje gång. Skulle jag tvingas slösa gas mitt i ett oväder så drar jag väl bara in på kaffet på kvällen för att kompensera.

Hur stor reserv man vill ha med sig får man avgöra själv. Även reserven kan antas vara likvärdig för båda systemen, även om den, i vikt räknat, såklart är något mindre för värmeväxlaren.
Jag tar ju inte med mig gas för 10 dagar om jag planerar en tur på 5 dagar plus 2 reservdagar. Då tar jag med mig gas som räcker 5 dagar plus 2 extradagar. Jag räknar inte heller på 16 g/dag, utan på kanske 20 g/dag.
Men det är samma visa där - Kalkylen gäller, oavsett förekomst av värmeväxlare.
 
Ja givetvis är uträkningen gjord hemma. Jag sitter ju inte med en dator på fjället och diskuterar på forumet =)

Men det saknar betydelse. Du kan stoppa in vilka värden du vill. Det är den relativa skillnaden som är intressant i jämförelsen mellan värmeväxlare och icke-värmeväxlare, och den kvarstår oavsett vilka marginaler man önskar. Att jag valde just dessa värden var för att illustrera att det finns tröskelvärden om man precis behöver en extra gasflaska.

Jag vet t.ex att det i snitt gick åt 16 g per person och dag på min senaste tur. Vissa dagar gick det naturligtvis åt mindre, och andra mer.
Jag sätter mig inte och lagar mat mitt i blåsten, så nej, det blåser inte litet mer vissa dagar. Jag har ungefär samma förhållanden varje gång. Skulle jag tvingas slösa gas mitt i ett oväder så drar jag väl bara in på kaffet på kvällen för att kompensera.

Hur stor reserv man vill ha med sig får man avgöra själv. Även reserven kan antas vara likvärdig för båda systemen, även om den, i vikt räknat, såklart är något mindre för värmeväxlaren.
Jag tar ju inte med mig gas för 10 dagar om jag planerar en tur på 5 dagar plus 2 reservdagar. Då tar jag med mig gas som räcker 5 dagar plus 2 extradagar. Jag räknar inte heller på 16 g/dag, utan på kanske 20 g/dag.
Men det är samma visa där - Kalkylen gäller, oavsett förekomst av värmeväxlare.
Hur tar du med gas för 5 dagar +2 extra dagar..
Tar du en stor behållare o tömmer ur till att de räcker för just dom dagarna...
Eller tar du en liten behållare som egentligen räcker 5 dagar o snålar in..

Annat tips e ju att korta av skosnören så man precis kan knyta dom...
 
Kan man hitta ett kärl med värmeväxlare som väger max 150 g och är minst 25 % effektivare, då börjar det vara mer intressant =)
Någon som känner till något sådant?
Nej inte jag.
kastruller med värmeväxlare är väl rätt stora tunga och klunsiga. Har man en sån så måste man väl ha med sig en mugg också att dricka ur, då kommer det ju till extra vikt för den. (Plus att plastmuggar smakar illa och i synnerhet vikmuggarna, känns som att dricka ur en gummistövel)
Han man en liten smidig titanmugg att koka i , som rymmer 4-5 deciliter då kan man ju dricka ur den också. 😊
 
(Plus att plastmuggar smakar illa och i synnerhet vikmuggarna, känns som att dricka ur en gummistövel)

Nu hädar du. Vikmugg skämtar man inte om ;)

Hur tar du med gas för 5 dagar +2 extra dagar..
Tar du en stor behållare o tömmer ur till att de räcker för just dom dagarna...
Eller tar du en liten behållare som egentligen räcker 5 dagar o snålar in..

Annat tips e ju att korta av skosnören så man precis kan knyta dom...

Ganska enkelt. Jag tar med mig gas för 7 dagar.

Hur tar du med dig gas för 4 dagar?
 
Jag gör tvärtom och tar alltid bara med den minsta modellen gas. Räcker det inte så räcker det inte, men har aldrig hänt då jag sällan är ute längre än 6-7 dar. Det går ju att elda kvistar i nödfall och nån bok går alltid att tutta på om allt annat är surt. Det har jag gjort en gång och offrade nån gammal tråkig deckare och kunde värma mig istället.
 
Nej inte jag.
kastruller med värmeväxlare är väl rätt stora tunga och klunsiga. Har man en sån så måste man väl ha med sig en mugg också att dricka ur, då kommer det ju till extra vikt för den. (Plus att plastmuggar smakar illa och i synnerhet vikmuggarna, känns som att dricka ur en gummistövel)
Han man en liten smidig titanmugg att koka i , som rymmer 4-5 deciliter då kan man ju dricka ur den också. 😊
Jag har plastkåsa med mig och använder den till allt möjligt :). Nej, värmeväxlare går bort. Vad väger en sådan liten smidig titanmugg att koka i? Finns den att köpa hos Naturkompaniet?
 
Jag har plastkåsa med mig och använder den till allt möjligt :). Nej, värmeväxlare går bort. Vad väger en sådan liten smidig titanmugg att koka i? Finns den att köpa hos Naturkompaniet?
Från 50 gram och uppåt. Här kan man köpa en sån tex: https://www.fjallsport.se/lattviktsvandring/karl-stekpannor-bestick/muggar.html
Jag har den höga muggen som rymmer 400 ml. Använder den med en grytmysare som jag har gjort själv. (Har med en större kastrull till mat också) Så bra att kunna koka upp vatten i muggen medan man väntar på att maten ska bli klar. 😊
 
Varför inte en Firebox i titan väger 200 gr. Liten och nätt 8x8 cm. och perfekt storlek för att koka vatten med.
Bara brännaren väger 114 gr. utan förvaringsbox. Och inget problem med att gå tom för bränsle.
 

Bilagor

  • 20200713_155137[1].jpg
    20200713_155137[1].jpg
    1,006.4 KB · Visningar: 115
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
Moga Soto Muka oanvändbart under -20?? Kök och brännare 16
Kamelen Soto Muka rengöring? Kök och brännare 59
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
Sportquattro Soto Muka Stove Kök och brännare 26
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 12
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
GREAT_KHAN Biolight stove Kök och brännare 7
SwedishOutdoor Firebox Nano stove 2nd gen Kök och brännare 9
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Gun-valld Ikea Stabil wood stove Kök och brännare 13
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Yogi_sthlm Wild Woodgas Camp Stove (vedkök) Kök och brännare 299
Gun-valld The Perfect Alcohol Stove Kök och brännare 67
snusmumriken83 primus express stove Kök och brännare 6
migael Pepsi Can Stove Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.