Ja givetvis är uträkningen gjord hemma. Jag sitter ju inte med en dator på fjället och diskuterar på forumet =)
Men det saknar betydelse. Du kan stoppa in vilka värden du vill. Det är den relativa skillnaden som är intressant i jämförelsen mellan värmeväxlare och icke-värmeväxlare, och den kvarstår oavsett vilka marginaler man önskar. Att jag valde just dessa värden var för att illustrera att det finns tröskelvärden om man precis behöver en extra gasflaska.
Jag vet t.ex att det i snitt gick åt 16 g per person och dag på min senaste tur. Vissa dagar gick det naturligtvis åt mindre, och andra mer.
Jag sätter mig inte och lagar mat mitt i blåsten, så nej, det blåser inte litet mer vissa dagar. Jag har ungefär samma förhållanden varje gång. Skulle jag tvingas slösa gas mitt i ett oväder så drar jag väl bara in på kaffet på kvällen för att kompensera.
Hur stor reserv man vill ha med sig får man avgöra själv. Även reserven kan antas vara likvärdig för båda systemen, även om den, i vikt räknat, såklart är något mindre för värmeväxlaren.
Jag tar ju inte med mig gas för 10 dagar om jag planerar en tur på 5 dagar plus 2 reservdagar. Då tar jag med mig gas som räcker 5 dagar plus 2 extradagar. Jag räknar inte heller på 16 g/dag, utan på kanske 20 g/dag.
Men det är samma visa där - Kalkylen gäller, oavsett förekomst av värmeväxlare.