Soto Windmaster stove

Hej,
efter jag vandrat utan kök nu i 2 år även vid längre vandringar saknar jag ändå möjligheten att koka upp vatten för varm chocklad eller till soppor. Jag har aldrig gillat att låga mat ute i naturen och kommer inte att göra det i framtiden heller. Det ska gå fort och utan krångel. Köket ska alltså främst användas till att koka upp vatten. Låg vikt är viktigast. Jag har tittat på en Jet boil men tycker den är för tungt. Lättpackare använder ofta Soto Windmaster stove som väger 87 g. Är det någon som har en sådan och hur nöjda är ni? Nackdelar? Den förekommer inte i någon diskussion här när jag kollade olika trådar om valet av friluftskök. Ska man dra slutsatsen att den inte är tillräckligt bra, eller?
 
Jag har inte den brännaren, men däremot en MSR MicroRocket (74g) som har fungerat bra för de tillfällen jag bara vill ha en liten toppmonterad brännare med mig.
Tror den modellen idag är ersatt av MSR PocketRocket 2 som har samma vikt.
 
Om du som sagt bara ska använda köket till uppkok så verkar Soto Windmaster lite väl tungt. Lägst vikt får du med en titanbrännare, 25 g. Många använder också Fire Maple som har någon modell runt 50 g.
 
Jag har en toppmonterad MSR pocket-rocket, och 2 små aluminiumkastruller. Väger 230g. Lägg till tamoj och ett enkelt vindskydd tillverkat av en alu-pajform, 60g till. Såklart måste man ha ett kök, det betyder ju så väldigt mkt för trivseln att laga mat och kaffe osv.
 
Jag har en Soto windmaster, köpt för kanske fyra-fem år sedan. Det är ett jättebra kök. Har skrivit om det i några trådar här på forumet. Stabilt och pålitligt, piezotändaren funkar fortfarande.
Skulle inte vilja ha något annat kök, det är perfekt.
Det hade jag med mig när vi gick tillsammans över Mårmapasset. Kommer ihåg att vi käkade lunch i ett väldigt stenigt parti och då kokade jag mat på det. 😊
 
Jag scannade marknaden över den modellen på kök för en tid sedan och det verkar som om Soto Windmaster var ett av dom bättre valen då den bla har "konkav" brännaryta med kant som skall vara en fördel vid matlagning i vind enligt dom som testat några olika sorter och det låter rimligt i mina öron.

Pocket rocket har väl mer eller mindre plankat den designen på deras nya deluxmodell.

Många andra snarlika modeller har platt eller konväx yta där.

Dessutom har Soto Windmaster regulator som tydligen ska vara en fördel när temperaturen kryper ner.

Det är förmodligen inget dåligt val alls och hade nog blivit det jag valt om jag inte bestämt mig för att köra vidare med mitt Trangia 27 nedbantat till en kastrull på ensamvandringar (650gram med gasbrännare, tamoj och påse, vägde det nyss av nyfikenhet), tycke viktvinsten var för liten med motsvarande storlek gryta, vindskydd, stödben för gastub, tamoj och "pocketrocket" för att byta koncept och på köpet få ett ostabilare kök.

Hade jag bara kokat vatten så hade kanske slutvalet blivit ett annat.
 
Senast ändrad:
Jag är väldigt nöjd med min.

Välbyggt, lätt, vindskyddad brännare.
Gasregulatorn är suverän.

Med det lilla kärlstödet väger den 67 g.
 
Gillar SOTO och har en Muka stove men för bara uppkok av vatten har jag under flera år nu använt ett Primus ETA Light, vikt 390 gram. Klarat mig med en mellanstor gasbehållare för 10 dagar i Sarek (kallt och blåsigt).
Brännarens vikt är en sak man ett komplett kök är en annan ;)

 
De där helintegrerade köken (primus lite, msr reactor, mfl) är jättebra om man vill kunna koka vatten när det blåser mycket. De är också blixtsnabba att köra igång med. Mycket smidiga. Vikten blir dock ganska hög.

Tar man sig tid att hitta en skyddad matlagningsplats klarar man sig med en vanlig oskyddad toppmonterad brännare, och ett folieark som vindskydd.
Mitt kök (brännare, kastrull, tamoj, lock, grytmysare och vindskydd väger 230g.

Kokar man bara vatten i absiden klarar man sig på en BRS 3000 på 25g, och så kan man skippa vindskyddet helt.

Allt beror på vad man söker =)
 
Tack för alla svar. Det jag fallit för är den vindskyddade brännaren på Soto Windmaster. Jag kollade på Youtube och där testade man 3 olika samtidigt att koka upp vattnet, tror det var en Jet boil, MSR och en Soto. Koktiden var avsevärt snabbast på Soton. Vad väger en kärl till som rymmer vatten för 2 koppar? Den minsta gasbehållaren väger 200g tror jag, köket 87g med det kärlstödet som finns nu att köpa och så kommer till vikten för ett kärl, totalt 350g?
 
Jag har bl.a. Soto Windmaster, en Fire Maple Titan, MSR Reactor och Primus Eta Lite. Windmaster är den som oftast får följa med. Tändaren i Windmaster har aldrig felat. Jag brukar ta MSR Titan Kettle och den väger 120 g med lock. Ja Trangias kastruller är nog lättare men jag tycker bättre om MSR-kastrullen som precis rymmer en 230 g gasbehållare, har handtag och lock som passar bra. Stöd till gasbehållaren tar jag inte med.
Reactor och liknande drar bara hälften så mycket bränsle men är 2-300 gram tyngre från början.
Jag skulle kolla på Pocket Rocket Deluxe också om jag skulle köpa i dag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
Moga Soto Muka oanvändbart under -20?? Kök och brännare 16
Kamelen Soto Muka rengöring? Kök och brännare 59
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
Sportquattro Soto Muka Stove Kök och brännare 26
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 12
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
GREAT_KHAN Biolight stove Kök och brännare 7
SwedishOutdoor Firebox Nano stove 2nd gen Kök och brännare 9
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Gun-valld Ikea Stabil wood stove Kök och brännare 13
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Yogi_sthlm Wild Woodgas Camp Stove (vedkök) Kök och brännare 299
Gun-valld The Perfect Alcohol Stove Kök och brännare 67
snusmumriken83 primus express stove Kök och brännare 6
migael Pepsi Can Stove Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.