Soto Muka Stove

Har någon prova detta kraftfulla kök? Jag kanske har stirrat mig blind på effekten men har en känsla av att det kan va nåt.

Min egen erfarenhet av Soto är deras teleskopiska stormtändare som används i filmen, vilken jag är väldigt nöjd med.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SOTO_MUKAPAKET

En grej jag både gillar och ogillar är den stora öppningen i flaskan vilket gör den enklare att fylla på när man är darrhänt, vilket jag blir när jag är utmattad eller frusen.
Nackdelen är dock att de vanliga, med varandra kompatibla flaskorna som säljs lite var stans är obrukbara.

Att slippa förvärmning är ju inte heller fel, men gäller det även vintertid?
 
Har för mig att detta kök nämts i en annan tråd (sök) vissa ansåg att ventilen med sina olika funktioner kunde strula, tycker själv att det var lite många moment men tror att då man har kört ett tag så tänker man inte på sådana saker.
Japan brukar ju göra kvalitativa saker så enda nackdelen är bränsleflaskan, ej kompatibel med andra på marknaden, men hur ofta byter man flaska? ni som kör MF/bensinkök kanske kan svara på det.
 
Står lite om soto i en bit ned på denna tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66929


om man går efter KISS-prinsipen så har den lite väl mycket delar, det som dock störde mig mest vara förgassaröret kanske måste bytas efter 20 flaskor eller 20 liter bränsle (beroende på vilken bruksanvisning man läser)

om man eldar i tält som norrmänn gör så är 20 liter bränsle ingenting och bränsle som heptan och akylatbensin är så rent att det ger i princip inga rester efter sig även vid ganska rejäl bränslevolymer genom brännare - men vad händer då om man får tag på blyad 82-oktaning öststatsbensin upplandat med mer eller mindre med fotogen som bäst ???

kort sagt ett kök skall vara möjlig att rengöra till samma kapacitet som innan oavsett hur många liter kanske mindre ren soppa den har bränt upp under sitt liv.
 
Står lite om soto i en bit ned på denna tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66929


om man går efter KISS-prinsipen så har den lite väl mycket delar, det som dock störde mig mest vara förgassaröret kanske måste bytas efter 20 flaskor eller 20 liter bränsle (beroende på vilken bruksanvisning man läser)

om man eldar i tält som norrmänn gör så är 20 liter bränsle ingenting och bränsle som heptan och akylatbensin är så rent att det ger i princip inga rester efter sig även vid ganska rejäl bränslevolymer genom brännare - men vad händer då om man får tag på blyad 82-oktaning öststatsbensin upplandat med mer eller mindre med fotogen som bäst ???

kort sagt ett kök skall vara möjlig att rengöra till samma kapacitet som innan oavsett hur många liter kanske mindre ren soppa den har bränt upp under sitt liv.

Se det så här, om du nu inte ska värma upp tältet så går det ca 1dl/dag det ger 200 dagar som värst, om man använder alkylat så blir det betydligt mer.
Om man nu måste byta rör så kan man ha med sig ett i reserv, väger inte mer än någon rensutrustning, men det är ju klar om man kör på skitbränsle så funkar det dåligt man får helt enkelt ställa sig frågan hur/var ska jag använda det och vad kör jag med för bränsle.
En rensnål borde väl gå att fixa skulle man tycka.
 
Står lite om soto i en bit ned på denna tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66929


om man går efter KISS-prinsipen så har den lite väl mycket delar, det som dock störde mig mest vara förgassaröret kanske måste bytas efter 20 flaskor eller 20 liter bränsle (beroende på vilken bruksanvisning man läser)

om man eldar i tält som norrmänn gör så är 20 liter bränsle ingenting och bränsle som heptan och akylatbensin är så rent att det ger i princip inga rester efter sig även vid ganska rejäl bränslevolymer genom brännare - men vad händer då om man får tag på blyad 82-oktaning öststatsbensin upplandat med mer eller mindre med fotogen som bäst ???

kort sagt ett kök skall vara möjlig att rengöra till samma kapacitet som innan oavsett hur många liter kanske mindre ren soppa den har bränt upp under sitt liv.

Kan bara instämma, KISS brukar vara en bra princip att följa. Detta kök verkar vara komplicerat och har dessutom en pump som använder en icke-standardgänga vad jag förstår.

Känns som att risk med en komplicerad konstruktion lixom inte uppväger den enda fördelen. Så förfärligt svårt är det inte att förvärma på vanligt sätt ;)...

//J

...bara för att slippa tända på förvärmmingsbränsle ;)...
 
För den som kör snösmältning är 20 l snart förbrukat. Köket verkar ha för många delar och knepiga japanska gängor. Hade en gång en mc som var född dylik. Som tur var gick det att få någon annan att sköta om det problembarnet.
KISS är en viktig princip. När det gäller kök är KISS viktigare än maxeffekt.
Ett gammalt 111 eller Explorer värmer mer än väl, ännu ett tag.
 
Om jag får gissa så är det där i manualen om förgasarröret nått man får sätta i relation till marknadsföringen. De hävdar ju att man kan köra köket på vanlig blyfri bensin, typ 95okt.
Hade de nöjt sig med att liksom många andra tillverkare säga att det gick på kemiskt ren bensin hade säkert antalet liter varit betydligt större.

Att köket har många rörliga delar och så kan man ju klaga på, men vilka moderna bensinkök har inte det? Bränsleflaskan tycker jag också man kan acceptera. Visst man kanske blir mindre benägen att använda köket på cykeltur genom afrika, men för kortare planerade turer står väl oftast inte nyinköp av bränsleflaska på inköpslistan när man knallar in på den lokala tempobutiken? Visst finns det risk att bli av med flaskan på flygplatser osv, men den risken kan man ju förutse/avhjälpa.

Jag har hört mycket positivt om köket på andra forum. Det verkar hålla vad det lovar inledningsvis i alla fall. Av naturliga skäl finns det ju inte så många med långtidserfarenhet. Frågor som som support och reservdelar återstår ju också att se hur det blir med.
 
Känns som att nackdelarna överväger fördelarna. Blir Nova några år till helt enkelt;)

Men som nyförvärv om man håller sig i Sverige och eldar med alkylatbensin känns det som en riktigt potent spis.
 
Jag blev klart nyfiken på "Muka-spisen" när jag upptäckte den. När jag var på shopping-runda på stan här om dagen hittade jag en på display.

Någonstans i bakhuvudet gnagde en misstanke om att man kanske behöver pumpa mer än normalt på detta kök, och kanske lite för att testa den där tryck-indikatorn, satte jag i gång att pumpa upp tryck i en tom flaska. En tom flaska behöver ju alltid betydligt mer pumpning än en full, men jag pumpade och pumpade och... pumpade... och inikatorn började bara röra på sej..! Dessutom började det gå så pass tungt att pumpa, att man började vilja använda handflatan mot "knoppen". Tummen började tröttna... Jag gav upp mitt försök att få fram den röda ringen på tryck-indikatorn.

Jag råkade på den här you-tube-filmen med en "test".
Han som testade, provade som jag med bara en liten "slatt" bensin i flaskan. Han hävdade att det gick åt 250 pumptag !!! att få upp trycket. Jag tror homnom. Det är helt i linje med mitt "butiks-test". Men orimligt mycket för att vara användbart för min del.
http://www.trailspace.com/gear/soto/muka/review/22840/

Min gissning är att dom har ett så högt tryck för att bensinen ska sprayas ur munstycket när den kommer i vätskeform vid start (i en vanligt brännare kommer vätskan i en fin stråle). Den sprayade bensin-dimman går upp genom gallret på normalt sätt, men brinner med en gul och större flamma tills värmen får bensinen att förångas i förvärmningsslingan.

En nackdel med att ha vredet för att reglera lågan på flaskan är att den inte går att reglera ner så mycket (kommenterat av dom som testat köket). Men det är väl mer eller mindre samma för alla kök som har vredet på flaskan. Praktiskt att hantera... men kass reglering...
 
tittade lite snabbt i länkade filmen - det var ganska duktiga förvärmningsflannor även på det köket.

Är det just för att man är rädd för höga flammor i förvärmningsprocessen som gör att man vill hitta förvärmningsfria MF kök så är det dessvärre bara kök som drivs med gasol eller campingasol kvar som alternativ - all bränsle som är flytande vid rumstemperatur och kan hällas mellan bägare behöver ha förvärmning, förgasa och skapa tryck innan de brinner med blå låga som gaskök.
 
Sen skulle jag ju tro att Mukan flammar under betydligt längre tid under uppstarten när det är ordentligt kallt ute. På alla film-snuttar jag sett (2-3 st) tänder det förvånansvärt snabbt. Men på alla filmer ser det ut att vara ganska varmt ute. Den film jag länkade till var i alla fall i snö, men knappast vid -20°C (minns inte om han nämnde hur varmt det var).

Jag tror nog jag behåller min hemsnickrade fotogen-brännare till Trangian ála KAP Artic. Tyst, reglerbart, effektivt och pålitligt...
 
Reservdelar finns ej i sverige än.

Jag har hört mycket positivt om köket på andra forum. Det verkar hålla vad det lovar inledningsvis i alla fall. Av naturliga skäl finns det ju inte så många med långtidserfarenhet. Frågor som som support och reservdelar återstår ju också att se hur det blir med.

Reservdelar borde finnas i sverige inom en månad. Den första frågan om reservdelar hos distributör i sverige kom in för ca en vecka sedan och frakt med båt från japan till europa. Detta gällde en extra gummiring till Sotos gasbrännare dock. Ska kolla upp med leverantör angående lagnings/rensningskit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Soto Muka oanvändbart under -20?? Kök och brännare 16
Kamelen Soto Muka rengöring? Kök och brännare 59
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
veni Soto Windmaster stove Kök och brännare 37
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 12
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
GREAT_KHAN Biolight stove Kök och brännare 7
SwedishOutdoor Firebox Nano stove 2nd gen Kök och brännare 9
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Gun-valld Ikea Stabil wood stove Kök och brännare 13
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Yogi_sthlm Wild Woodgas Camp Stove (vedkök) Kök och brännare 299
Gun-valld The Perfect Alcohol Stove Kök och brännare 67
snusmumriken83 primus express stove Kök och brännare 6
migael Pepsi Can Stove Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.