The Perfect Alcohol Stove

Ord är överflödiga... men helt klart genialiskt!

Har sett många olika modeller av liknande burkbrännare förut men den här slår nog till och med alla köp brännare oxå..
Gjorde en i helgen och den fungerar riktigt bra,effektivare än en trangia och ett stort + är att den väger 15g... Sen att man kan ställa pannan på brännaren direkt är ju otroligt bra..


The Perfect Alcohol Stove, part 1
http://m.youtube.com/#/watch?v=C-35L_xdtQE

The Perfect Alcohol Stove, part 2
http://m.youtube.com/#/watch?v=NyosaAcwHXA
 
Effektivare än Trangias? Vad bygger du den slutsatsen på?
Trangabrännaren är mycket effektiv och dom flesta hemmabyggena klarar inte att vara mer bränsleeffektiva än trangias.
Tycker du ska göra ett test, koktid och bränsleåtgång, kör under ideala förhållanden dvs innomhus.

Nackdelen med den modell du visar är att den fungerar bäst på lite vidare kokkärl och kräver att botten är helt plan och slät.

Hoppas du blir nöjd och att du kommer med ett test.
 
Ja, det har gjorts rätt många tester och anledningen till att Aaron på Brasslite började med sina mässingskök var just att det var så svårt att matcha verkningsgraden hos Trangias brännare med andra material.

Möjligen har en sån där brännare högre effekt, och ger därmed snabbare uppkok, men vad hjälper det om den drar dubbelt så mycket bränsle? Verkningsgraden är för de allra flesta betydligt viktigare än snabbt kok.

Och "effektivare" implicerar högre verkningsgrad (effektivitet), inte högre effekt.
 
Stort tack för länkarna! Det är väldigt bra och utförliga instruktioner i filmerna. Kul att du testat att den är effektiv också. Jag har länge velat bygga en sådan - nu blir det kanske av :)
 
Ja helt rätt som ni säge... Det fina med kråksången är att du få den precis hur du vill ha den,hög effekt eller bränsle snål.

Man kan ju göra 4-5st med olika setup på brännaren genom att ändra diametern på hålen och även dom små flikarna inne i brännaren.. vill du snabbkoka så tar du med den effektiva brännaren eller ska du ut på långvandring så tar du med den bränslesnåla..

Allt handlar om hur mkt sug/drag det blir igenom brännaren.

Jag har mkt mindre hål och där av rätt bränsle snål.. 8dl vatten med lock kokar under 5min och bränslet räcker ca 20-25min beroende hur det blåser om man fyller halva brännaren..


Tycker själva idén med denna brännare är att man inte behöver massa kringutrustning av fästen och ställningar mm och den låga vikten..

Enda man behöver är en foliebit runt halva pannan..

Har använt trangia förut började använda en annan modell av burkbrännare i 1,5år och den var man tvungen att ha ställning så pannan va ca 3cm ovanför och den fungera bra den oxå men det tog massa onödig plats i packningen..

Tror att denna setup av burkbrännare kommer följa med fram över men enda nackdelen är att den kan vara lite ostabil..
 
Ja helt rätt som ni säge... Det fina med kråksången är att du få den precis hur du vill ha den,hög effekt eller bränsle snål.

Så länge den är av aluminium kommer den inte att få samma verkningsgrad som trangias brännare. Just materialet är väldigt viktigt. Det var det Aaron kom fram till, jag har för mig att det är andra som dragit liknande slutsatser (jag läste rätt mycket om olika spritkök för några år sen).

Fördelen med spåna där kök är att man kan göra dem själv och att själva brännaren är lätt. De är alltså ganska praktiska för kortare turer. MEN, tablettkök väger ännu mindre. Det finns gott om jämförelser. Till deras nackdel hör att tablettbränsle är svårare att få tag i.
 
Halaj!

Några frågor:
Hur gör du när du kokat klart och inte behöver lågan mer? Du måste ju ha någon specialmoj för att kunna täppa till alla hålen på sidorna samtidigt. Eller låter du bränslet ta slut bara? Inte UL alls.
Det smidiga med Trangians brännare är ju att man lägger locket på och överblivet bränsle sparas till nästa gång.

Någon som listat ut vad den där mellanväggen har för funktion egentligen?
Den finns ju i Trangiabrännaren också.

Din brännare är bra mycket effektivare än Trangians, verkar det, Gun-valld. Jag provade igår, med min minitrangia. Det tog 12:28 min att värma upp 0,5 liter vatten. Det gick åt 17 g T-röd.
Fast jag tror att just minitrangian är sällsynt kass vad gäller snabb uppvärmning med god verkningsgrad. Kastrullbotten är alldeles för liten för brännaren så lågorna värmer mest på kastrullkanterna. Din kastrull måste ha mycket större diameter än minitrangians. Jag tror att diametern är väldigt viktig.

//T
 
Jag tror inte mellanväggen behövs med den där konstruktionen, om man har brännaren öppen upptill behövs den för att tvinga ut spritångorna genom hålen.

17 g sprit för att koka upp en halvliter med trangias brännare, hur mycket går det åt med The Perfect Alcohol Stove?
 
Perfekt är ett modeord. Olika brännare passar till olika uppgifter.
Spritkök som är effektiva behöver dubbelt så mycket bränsle som bensin eller fotogenkök för att bränset är energiglesare.
Vid kallt och hög luftfuktighet fungerar spritkök mindre väl.
Bland det vktigaste med alla kök ute är att man inte riskerar hälla ut det man nyss värmt.
Den förseslagna brännaren visar egenskaper långt från perfekta.
 
Hur gör du när du kokat klart och inte behöver lågan mer? Du måste ju ha någon specialmoj för att kunna täppa till alla hålen på sidorna samtidigt. Eller låter du bränslet ta slut bara?

Jag undrar över samma sak.

När man har släckt lågan (hur?) kan man kanske bara låta det svalna och sedan hälla tillbaka överbliven sprit i spritbehållaren, eller?
 
Normalt när man använder såna där kök så är tanken att man mäter upp rätt mängd bränsle från början (vilket alltså innebär att man måste ta reda på hur mycket som går åt för ett uppkok).
 
Jag tror inte mellanväggen behövs med den där konstruktionen, om man har brännaren öppen upptill behövs den för att tvinga ut spritångorna genom hålen.

17 g sprit för att koka upp en halvliter med trangias brännare, hur mycket går det åt med The Perfect Alcohol Stove?

när jag provade för länge sedan så var förbrukningen ca 12 gram T-röd i en trangia 27 för 0.5 liter uppkokt vatten på 8.5 minuter och i helt vindstilla miljö.

i det här fallet gick det åt ganska exakt dubbelt så mycket T-röd som gasol rent viktmässigt och räknat på antal kJ nära samma energimängd. och i trangia så så fastnar ca 50% av värmen i bränslet till att värma vattnet, vilket får betraktas som riktigt bra för icke kylflänsade grytor i köket (kylflänsade grytor kanske når ca 70% av bränslets energivärde)

Problemet är mer på hanteringsnivå dels med spill och slabb som kan börja brinna men tyckte också att det brann ganska lite när det var nytänt och kall gryta och det är då man vill ha bra drag, och i slutet när man närma sig kokning och vill ha mindre pådrag för att det inte skall koka över - ja då brinner det som sjuttsingen. Att kunna reglera pådraget smidigt är också en viktig del om man vill spara så mycket bränsle som möjligt - att det brinner så häftigt att lågan närmar sig och tom. går över grytkanten är slöseri av värme och därmed bränsle.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.