Soto Windmaster stove

Bränsleåtgång är svårt att jämföra. Beror så mycket på handhavande och yttre omständigheter. Exponerat i frisk vind spar kök som reactor mycket. Skulle inte förvåna mig om de mer än halverar åtgången jämfört mot toppmonterat med dåligt eller inget vindskydd.
Är det vindstilla försvinner fördelen nästan helt.

Något som jag speciellt uppskattar med windmaster är regulatorn. Pådraget hålls jämnt hela tiden. Inget justerande. Brännare med regulator arbetar också med lägre tryck. De är således tystare, tömmer gasflaskan bättre, samt fungerar i lägre temperatur.

Windmastern är också väldigt välbyggd. Det syns att den är påkostad, och sånt uppskattar jag =)


Angående kärlstödet.
Tidigare fick man med båda två i förpackningen. Nu får man köpa det lilla stödet separat. Triflex heter det. 160 kr, men ångrar inte att jag köpte det.

Enda egentliga nackdelen med windmaster, enligt mig, är att det är så högt.
 
Hej,
efter jag vandrat utan kök nu i 2 år även vid längre vandringar saknar jag ändå möjligheten att koka upp vatten för varm chocklad eller till soppor. Jag har aldrig gillat att låga mat ute i naturen och kommer inte att göra det i framtiden heller. Det ska gå fort och utan krångel. Köket ska alltså främst användas till att koka upp vatten. Låg vikt är viktigast. Jag har tittat på en Jet boil men tycker den är för tungt. Lättpackare använder ofta Soto Windmaster stove som väger 87 g. Är det någon som har en sådan och hur nöjda är ni? Nackdelar? Den förekommer inte i någon diskussion här när jag kollade olika trådar om valet av friluftskök. Ska man dra slutsatsen att den inte är tillräckligt bra, eller?

Jag har en äldre modell av Soto, R1 - föregångare till Windmaster. Mycket bra kvalité. Har haft det i 9 år och fungerar fortfarande bra.

Intressant det där med att du använt utan kök i två år. Vill du skriva en kort sammanfattning i en annan tråd som rör mat om hur du har planerat din mat utan kök. Samt hur det fungerat för dig ute på vandringarna.
 
Något som jag speciellt uppskattar med windmaster är regulatorn. Pådraget hålls jämnt hela tiden. Inget justerande. Brännare med regulator arbetar också med lägre tryck. De är således tystare, tömmer gasflaskan bättre, samt fungerar i lägre temperatur.


Angående kärlstödet.
Tidigare fick man med båda två i förpackningen. Nu får man köpa det lilla stödet separat. Triflex heter det. 160 kr, men ångrar inte att jag köpte det.

Enda egentliga nackdelen med windmaster, enligt mig, är att det är så högt.
Tycker lite tvärtom. 😊
Tycker det är en fördel att det är lite högt, tack vare det är det långt till piezotändaren, så den slipper bli bränd och gå sönder (hände ett Primuskök jag hade)
Jag fick båda kärlstöden med, har inte använt det lilla (kanske ska sälja det om det är värt så mycket 😉). Det stabila stora kärlstödet med fyra pinnar/eller vad de kallas är så himla bra och en av anledningarna till att jag fastnade för köket.
Ja och sen tänkte jag säga att det går att skruva ner lågan så den blir pytteliten och tack vare det så går det finfint att laga mat i en liten titankastrull som jag gör utan att det bränns vid. 😊
 
Jag har en äldre modell av Soto, R1 - föregångare till Windmaster. Mycket bra kvalité. Har haft det i 9 år och fungerar fortfarande bra.

Intressant det där med att du använt utan kök i två år. Vill du skriva en kort sammanfattning i en annan tråd som rör mat om hur du har planerat din mat utan kök. Samt hur det fungerat för dig ute på vandringarna.

Nja, vet inte. Jag är ingen bra exempel. Min kropp fungerar lite konstigt, je ansträngande en etapp är desto mindre vill jag äter. Vid vandringen 2018 där jag var ute i fjällen i 4 veckor tog jag hem hälften av de egentorkade matpåsar på grund av jag äcklades plötsligt trots att normalt sett gillade de maträtter jag torkade. När jag kom hem vägde jag 6 kilo mindre. Då tänkte jag varför ska jag ha med ett kök när jag inte äter maten. Och det har fungerat utan kök men saknade ändå främst varmt dryck.
Det som fungerar för mig är lagrade ostar som håller sig minst i 3 veckor, goda korvar eller torkat renkött, färskt bröd i början och sedan knäcke, müsli eller granola med egentorkat banan och bär till frukost blandat i vatten med torrmjölk, mycket egentorkat frukt som banan, kiwi, ananas mm. Diverse bars, keks, chocklad och nötter under dagen. Och så en flaska med ett electrolytepulver som jag blandar med vatten (det senare har jag lärt mig i USA vid så kallade Dessert hikes). Jag är dåligt på att dricka även till vardags och måste se upp med salt & vätske balansen.
Det är i grova drag det jag brukar ha med mig och fungerar. Appetiten kommer tillbaks så fort jag är i civillisationen.
 
Undvik bara kokkärl av titan... Tar mkt längre tid att koka upp än med aluminiumkärl...ska helst va me värmeväxlare o den lilla extra vikten är de värt...
Storlek så föredrar jag från 0.80l som är i minsta laget... 1 liter är helt perfekt...räcker till mat o 2st mugg me dryck..
 
Undvik bara kokkärl av titan... Tar mkt längre tid att koka upp än med aluminiumkärl...ska helst va me värmeväxlare o den lilla extra vikten är de värt...
Storlek så föredrar jag från 0.80l som är i minsta laget... 1 liter är helt perfekt...räcker till mat o 2st mugg me dryck..
Vill du kunna använda köket i tältet eller i tältabsiden vid dåligt väder, undik alla typer av kokkärl med värmeväxlare pga den ökade risken for kolmonoxidförgiftning.
 
Titan leder utan tvivel värme sämre än aluminium. Men nu är kärlen så pass tunna att i alla fall jag inte märker någon skillnad i praktiken.

Jag är inte heller något stort fan av värmeväxlare, utan använder titan eller aluminiumkärl utan värmeväxlare.
 
Tycker lite tvärtom. 😊
Tycker det är en fördel att det är lite högt, tack vare det är det långt till piezotändaren, så den slipper bli bränd och gå sönder (hände ett Primuskök jag hade)

Jag misstänker att just det är anledningen till att det är så högt. Kabeln till piezon är ju dessutom inbyggd. Anledningen är säkert god, men hade det gått att göra det lägre hade jag föredragit det. =)

...ska helst va me värmeväxlare o den lilla extra vikten är de värt...

Vill man koka snabbt så är det ju jättebra med värmeväxlare, men viktmässigt är det inte säkert att det är värt de den extra vikten.

Exempelvis.
Min Terra Weekend HE 0,8 liter med värmeväxlare väger 200 g utan lock. Det är 95 g mer än min trangia 27 som är lika stor.
Då måste jag alltså spara in 95 g gas för att gå jämnt upp.

Om jag förbrukar 20 g gas om dagen med vanlig kastrull och 15 g om dagen med värmeväxlare. Då spar jag alltså in 5 g om dagen. Är jag ute 5 dagar så är det alltså 70 g tyngre med värmeväxlare.
Efter 20 dagar börjar jag vinna på det. Men så enkelt är det ju inte heller...

Det som kan avgöra är såklart om man minskar förbrukningen så pass mycket att man slipper ta med sig en extra gasflaska enbart på grund av det.
6 dagar med värmeväxlare och 15 g förbrukning om dagen = 90 g gas.
Liten gasflaska taravikt = 100 g.
Överbliven gas 10g.
Totalt 200 g.

6 dagar utan värmeväxlare och 20 g förbrukning om dagen = 120g.
Mellanstor gasflaska taravikt = 160 g.
Överbliven gas 110 g.
Totalt 390 g.

Skillnaden här blir 190 g, varpå 95 g ska räknas bort pga värmeväxlaren. 95 g tyngre utan värmeväxlare.

Tar jag istället med en halvfull mellanstor gasflaska med 130 g gas så blir det bara 10 gram över och 5 g lättare utan värmeväxlare.


Så i min värld så går det jämnt upp på en veckotur, litet beroende på hur många procent effektivare värmeväxlaren är.
Sen får man väga in övriga egenskaper.
Värmeväxlare och koloxidbildning.
Värmeväxlare och rengöring, om man är den kladdande typen.
Värmeväxlare och smalt kokkärl. Jag är inget fan av höga och smala kokärl, och jag har inte sett något litet kärl kring litern med värmeväxlare som varit lågt och brett (vilket skulle bli ännu tyngre).


Kan man hitta ett kärl med värmeväxlare som väger max 150 g och är minst 25 % effektivare, då börjar det vara mer intressant =)
Någon som känner till något sådant?



EDIT: Ett par räknefel =)
 
Senast ändrad:
Jag misstänker att just det är anledningen till att det är så högt. Kabeln till piezon är ju dessutom inbyggd. Anledningen är säkert god, men hade det gått att göra det lägre hade jag föredragit det. =)



Vill man koka snabbt så är det ju jättebra med värmeväxlare, men viktmässigt är det inte säkert att det är värt de den extra vikten.

Exempelvis.
Min Terra Weekend HE 0,8 liter med värmeväxlare väger 200 g utan lock. Det är 95 g mer än min trangia 27 som är lika stor.
Då måste jag alltså spara in 95 g gas för att gå jämnt upp.

Om jag förbrukar 20 g gas om dagen med vanlig kastrull och 15 g om dagen med värmeväxlare. Då spar jag alltså in 5 g om dagen. Är jag ute 5 dagar så är det alltså 70 g tyngre med värmeväxlare.
Efter 20 dagar börjar jag vinna på det. Men så enkelt är det ju inte heller...

Det som kan avgöra är såklart om man minskar förbrukningen så pass mycket att man slipper ta med sig en extra gasflaska enbart på grund av det.
8 dagar med värmeväxlare och 15 g förbrukning om dagen = 90 g gas.
Liten gasflaska taravikt = 100 g.
Överbliven gas 10g.
Totalt 200 g.

8 dagar utan värmeväxlare och 20 g förbrukning om dagen = 120g.
Mellanstor gasflaska taravikt = 160 g.
Överbliven gas 110 g.
Totalt 390 g.
Ursäkta men jag hänger inte med här.
8x15 blir väl 120, inte 90? Då räcker ju inte en liten gasburk,
och
8x20 blir 160. 🤔
 
Hur kan man beräkna gaståtgång att de nästa exakt räcker för dom dagar som turen är planerad? 🤔. Den uträkningen är väl gjord hemma i optimala förhållanden? Hur vet man att de just går 20g gas på en dag oavsett väder?

De räcker att de blåser lite mer någon dag el råkar bli extra kallt så drar de genast mer gas..
 
Om du som sagt bara ska använda köket till uppkok så verkar Soto Windmaster lite väl tungt. Lägst vikt får du med en titanbrännare, 25 g. Många använder också Fire Maple som har någon modell runt 50 g.
Jag har båda de där och gillar dem. I år har jag mest använt Fire Maplen. Den känns lite rejälare. Går även att dela i två delar så den tar mindre plats i byttan. BRS:ens låga blir kanske lite ojämn, men den har aldrig strulat. Båda två kan dock släppa ut lite gas när man gängar dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
Moga Soto Muka oanvändbart under -20?? Kök och brännare 16
Kamelen Soto Muka rengöring? Kök och brännare 59
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
Sportquattro Soto Muka Stove Kök och brännare 26
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 12
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
GREAT_KHAN Biolight stove Kök och brännare 7
SwedishOutdoor Firebox Nano stove 2nd gen Kök och brännare 9
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Gun-valld Ikea Stabil wood stove Kök och brännare 13
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Yogi_sthlm Wild Woodgas Camp Stove (vedkök) Kök och brännare 299
Gun-valld The Perfect Alcohol Stove Kök och brännare 67
snusmumriken83 primus express stove Kök och brännare 6
migael Pepsi Can Stove Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.