>>SIVEN: "flytväst att trivas i" ?

...På vintern paddlar jag hellst med flytväst och nu har jag äntligen hittat en som jag verkligen trivs med...
[/QUOTE]

Siven, vilka flytplagg tycker du det fungerar bra att paddla i utan att rörligheten hämmas allt för mycket?

Det beror helt på. När jag tävlar finns det ingen flytväst jag gillar under normala förhållanden men om det är kallt öppet vatten och besvärlig vind är det en helt annan femma. Det är inte så mycket på grund av rörligheten utan för att det blir för varmt om kroppen och för att det krånglar till drickasystemen
avsevärt.

Det viktiga med en flytväst är att den är
ordentligt ställbar i midja och och i axelbanden. Den skall vara kort och ha så mjuka flytelement som möjligt så att den blir följsam. Det finns ingnting värre än en flytväst som ligger i knät eller omman har att välja på att andas eller att flytvästen fladdrar Har haft en kanuk väst i några år som jag var nöjd med tills jag provade min nya det är en otrolig skilnad.

Det enda jag skulle vilja ha ytterligare av en flytväst var att den hade ett integrerat välfungerande drickasystem.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
flytväst

Hej Magnus, I have used in South Africa on the Orange river through the desert bordering Mnamibia the Hiko Orca at 30°c+ and found it perfect for what you asking. There is place for a 2 litre bladder andpockets for energy bars. Also it is cut for competition paddling yet has a firm fit so you can if need be swim well, something many lifejackets dont have.

Cheers

JAmes

Orca is cool

Hej Magnus, I have used in South Africa on the Orange river through the desert bordering Mnamibia the Hiko Orca at 30°c+ and found it perfect for what you asking. There is place for a 2 litre bladder andpockets for energy bars. Also it is cut for competition paddling yet has a firm fit so you can if need be swim well, something many lifejackets dont have.

Cheers

JAmes

En flytväst som jag tycker sitter fantastiskt fint är min stohlquist wedge. Sitter som en smäck och är aldrig i vägen. Den saknar dock fickor sånär som på en liten nätficka på framsidan. Pröva den, den e verkligen jätteskön.
/samme

Jag kör en Gul Recreational men jag har inte provat andra än min gamla och den nya så det finns säkert andra lika bra västar från andra tillverkare men jag är övertygad om att det lönar sig att betala en liten extra slant för att få en bra väst det är större skillnad än man tror.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips