Tips: Uppdaterad isvaksövning

Resultat av test att ringa med bara en fungerande hand eller fot:

Forumdeltagaren Benji föreslog i tråden att jag skulle prova att ringa från vattnet med simulerat bruten arm/ben iförd flytväst och mobil i vattentätt fodral. Det har jag nu gjort med en äldre mobiltelefon med pekskärm i ett billigt vattentätt fodral för ändamålet. Testerna är gjorda av mig (bara en person) mot bristande iskant.

Utan skada:
Det är väldigt enkelt att ringa, går inte att misslyckas om man har fungerande grejer.

”Brutet ben”:
Samma som ovan, dvs väldigt enkelt.

”Bruten arm” som inte går att använda på något sätt:
Det var mycket svårt eller omöjligt att ringa utan att ta till något knep, och minst ett sådant finns.
Min lösning för att kunna ringa var att ställa telefonen i fodralet på högkant mot isen. Höll fast den med pekfingret mot telefonens överkant, några fingrar på baksidan som stöd och tummen på framsidan för att navigera med pekskärmen. Det fungerar bra men är inte alls lika enkelt som när man har båda händerna fria. (Greppet kan testas hemma mot en bordsskiva.)

Några observationer vid testet med ”bruten arm”: Eftersom det inte fungerade att ringa med mobilen i luften planerade jag att lägga den på isen. Det fungerade inte vid första försöket mot begynnande rutten tunn is, som blev nedböjd någon centimeter under vattnet vid uppgångsförsöket, och pekskärmen fungerar inte under vattnen. Vid nästa försök med liggande mobil mot is över vattenytan uppstod problemet att mobilen hamnade för nära ögonen för en person som inte längre kan se skarpt på nära håll utan glasögon. Den flacka vinkeln och reflektioner mot fodralet försvårade att se skärmen på en liggande mobil. Att ringa med mobilen stående mot isen fungerade som sagt bra. Ha gärna ljusstyrkan på skärmen inställd i ljusstarkt läge, särskilt om det är soligt väder. Handsken måste tas av för att kunna använda pekskärm. Det görs genom att bita i handsken och dra bort handen om man bara har en fungerande hand. En knapptelefon kan vara ett alternativ.
 
De närmsta dagarna kommer isen att försvinna där jag bor, så nu är sista chansen för mig att göra tester med uppgångsövningar och liknande mot naturis för trådens skull, om någon har förslag på något som borde undersökas med riktig is denna vinter.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.