Tips: Uppdaterad isvaksövning

Haha, ja jag menade inte stelfrusna bokstavligen😂 men ”trögrörda”, ni vet när dom är lite svårmanövrerade. Som när man sluddrar med talet pga ansiktet har blivit nedkylt. Finns säkert nån medicinsk term för detta
 
Kogoyo m.fl: Mitt förslag är att simhallarna börjar ta fram sina ”isflak” regelbundet så att allmänheten får öva. (Som det är nu används de bara av skolorna.) Simhallen skriver en liten rad i lokaltidning/internetkanal när isflaket finns tillgängligt för alla som vill prova. Be simhallen om detta. (På så sätt kan de även få nya grupper av besökare. Simhallarna är dyra och fina inrättningar som idag bara används av en bråkdel av kommunernas invånare.)

Jag testade nu ett vattentätt fodral till mobil som har snöre runt nacken. Det fungerade bra med mobilens pekskärm utan att torka av vattnet från fingrar/fodral. Testet gjordes i handfatet med kallvatten. Eftersom jag inte vet hur det fungerar med olika kombinationer av telefontyp/fodral tycker jag man ska testa åtminstone i handfatet.
 
Resultat av litet test med ryggsäckar

Vi var några som testade som hastigast med ryggsäck utomhus mot naturis. Ryggsäck gör även den att det blir lite svårare att komma upp. Troligtvis är svårigheten proportionell mot ryggsäckens vikt plus eventuellt inträngt vatten.
 
Hade ryggsäckarna bröstrem, höftbälte och eller grenband? Volym? Var på ryggen satt de? Flytkraft?

Visa gärna bilder eller filmlänk i tråden.

Thure
 
Thure: De hade höftbälte och improviserat grenband. Vi tog vad vi hade, ganska stora ryggsäckar. Min har märkvolymen 70 l men packades med enbart kläder och fika. Den har även ett band på bröstet som man knäpper ihop. De andras var mindre. Vi läste på, men ingen hade kunskap om hur man ordnar den perfekta skridskosäcken.

Simhallen ville ha nya ryggsäckar, därav ute-testet. Då var det betydligt svårare att få deltagare.
 
En ideal ryggsäck har en icke komprimerbar volym på ca 20-30 liter hyfsat fixerad i midjehöjd, och samlar obetydligt med vatten som försvårar passagen av iskanten enligt min erfarenhet.

Thure
 
Thure: Som kunskapsmässig ”mästare” inom ämnet ryggsäckar som flythjälp för långfärdsskridskoåkare får du gärna låna tråden för att tipsa vad folk som använder ryggsäck bör göra och inte göra för att få till en bra funktion. Och berätta ärligt om vad man kan förvänta sig i form av fördelar och nackdelar.

Jag tolkar din ideala ryggsäck som packad med en sluten luftsäck (ev med kläder) på 20-30 l. (Med ringa vikt blir ett givet tillägg.) Vattentäta ryggsäckar lär finnas och låter ändamålsenliga.
 
Eftersom tyg flyter så är alla kläder o ryggsäckar flythjälpmedel. Men som inlandsvägen nämner så blir det tyngre ovanför ytan pga vattenupptagningsförmågan hos de olika materialen o dess utformning.

Inlandsvägen: har du läst den andra tråden om issäkerhet? Där finns en instruktionsvideo på självräddning utan hjälpmedel. Tekniken är a och o, har inget att göra med simhallarnas plastis. Vill du att de ska hjälpa till är detnog bättre att du pratar direkt med simhallarna istället för på internet.
 
En ideal ryggsäck har en icke komprimerbar volym på ca 20-30 liter hyfsat fixerad i midjehöjd, och samlar obetydligt med vatten som försvårar passagen av iskanten enligt min erfarenhet.

Thure
Intressant, när jag har sökt information om ryggsäckar på youtube och i litteratur, så säger de att en ryggsäck bör vara på 35-40 liter. Och den ska även sitta lite längre ner på ryggen. Jag har dock ställt mig lite tveksam till dessa råd, då ryggsäcken känns lite för stor.
 
Kogoyo: Jag har läst tråden och sett filmerna. Gillar ”enkla lösningar” och din metod. Att kunna ta sig upp själv är vad jag tycker man ska sträva efter. Sedan får man inse att efter en viss ålder kan det bli svårt.

Har du några synpunkter på simhallarnas isflak får du gärna ventilera dem.

Jag har pratat med närmsta simhall om att de borde ordna övningstillfällen för allmänheten. De ska fundera på saken. De lät mig köra tester när det var lite folk (eftersom flaket tar stor plats). Men jag tror det vore en bra idé om fler simhallar ordnade detta för allmänheten, och då tänkte jag att folk kan hjälpa till och prata med sin egen simhall, om man nu är intresserad.

Det här med ny ryggsäck tror jag man kan komma runt med tvätt i balja av en fräsch ryggsäck. Mitt förslag var annars att simhallen införskaffar en ryggsäck.
 
Intressant, när jag har sökt information om ryggsäckar på youtube och i litteratur, så säger de att en ryggsäck bör vara på 35-40 liter. Och den ska även sitta lite längre ner på ryggen. Jag har dock ställt mig lite tveksam till dessa råd, då ryggsäcken känns lite för stor.
Olika åkare har lite olika behov. Stor volym lågt kan vara en nackdel då den som plurrar kan ha lite svårt med balansen i vattnet vid simning. Jag föredrar lågt sittande ryggsäck själv då det inte är lika påverkan de på skridskoåkningen.

Alltid bra att provplurra och det kan göras när vattnet är tempererat eftersom man har mera tid att analysera flytläge, om ryggsäcken samlar vatten etc.

Att övningsplurra på bristande is samt räddningsträna med lina mm är också värdefullt och erbjuds av flera skridskoklubbar som del i utbildningar.

Thure
 
Olika åkare har lite olika behov. Stor volym lågt kan vara en nackdel då den som plurrar kan ha lite svårt med balansen i vattnet vid simning. Jag föredrar lågt sittande ryggsäck själv då det inte är lika påverkan de på skridskoåkningen.

Alltid bra att provplurra och det kan göras när vattnet är tempererat eftersom man har mera tid att analysera flytläge, om ryggsäcken samlar vatten etc.

Att övningsplurra på bristande is samt räddningsträna med lina mm är också värdefullt och erbjuds av flera skridskoklubbar som del i utbildningar.

Thure
Det är inget konstigt att vi har olika preferenser. Jag får ta och testa med ryggsäck framöver och göra en analys.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.