Tips: Uppdaterad isvaksövning

Tango: Du gör en ”halmgubbe”. Det är respektlöst mot tråden. Jag har skrivit tydligt att trådens förslag bara är en del av säkerhetsarrangemanget och att kamraträddning behövs om man riskerar att gå igenom isen utan att kunna ta sig upp själv. Var god att ta in och respektera det.
 
Jag håller ju i princip med tango, vilket (väl?) framgick redan av mitt första inlägg:
(...) Riskkalkylen är nog snarare att kamraten/kamraterna larmar när upptagning verkar svår och/eller den plurrade är skadad. Men visst, det har ju hänt att alla har plurrat...
Med det sagt, är det väl aldrig fel att gå igenom telefonens larminställningar, se till att det går att larma med fysiska knappar, och öva på att ta fram och hantera telefonen med blöta stelfrusna händer - det kan vara svårt nog utan att man plurrat.
 
Tack för bilden av "isflaket". Det är nog en nyare variant av samma som jag hade på jobbet. Om det är kork i mitten borde det ju gå bra att träna med dubbar.
 
Här är en film från Finland, på svenska, där isflaket används: https://svenska.yle.fi/a/7-899681

Jag tror en smidig väg för simhallsövningen kan vara att be simhallen ordna den. Då finns möjligheten att skriva tid och plats i lokala informationskanaler, om man känner för det. På så vis ordnar man samtidigt en träff där folk kan utbyta erfarenheter.

Samma sak skulle gå att göra med övningar utomhus. Det skulle ge folk som saknar likasinnade kompisar möjlighet till sällskap för att öka säkerheten.
 
Tango: Du gör en ”halmgubbe”. Det är respektlöst mot tråden. Jag har skrivit tydligt att trådens förslag bara är en del av säkerhetsarrangemanget och att kamraträddning behövs om man riskerar att gå igenom isen utan att kunna ta sig upp själv. Var god att ta in och respektera det.

Du ber om återkoppling på en övning som jag tror kan motverka sitt eget syfte och jag postar mina argument för varför jag inte gillar din övning. Jag ber dig respektera min ståndpunkt, likväl som jag respekterar din. Vi tycker olika om din föreslagna övning. Du hävdar att det är en övning värd att utveckla medan jag tror det är en övning som kan leda folk att tro fel och enligt min mening därmed leda till sämre säkerhet.
Utsidan är ett diksussionsforum där det tillåts olika åsikter och det går att föra diskussion där man tycker olika. Se t ex tråden om klungcykling som pågick väligt länge utan att hamna i personangrepp. Många tyckte olika och när du ber om återkoppling på en övning som av vissa kan ses som kontroverisell får du nog acceptera argumnet emot och inte endast hurrarpop och vidareutveckling. Du får gärna försöka övertyga mej om att din övning ger ökad säkerhet och jkag är beredd att ändra mig men just nu tror tyvärr den fyller motsatt syfte, vilket även några andra inlägg påtalat.

/Patrik, som gärna för en respektfull diskussion

PS Jag är inte fmailjär med begreppet halmgubbe, men jag antar att det är något i stil med "göra en höna av en fjäder" , men du får gärna förklarar det också. DS
 
Nej. En halmgubbe är en illa sedd argumentationstaktik som går ut på att man först överdriver eller snedvrider motståndarens argument för att sen kunna argumentera mot dessa (som man alltså till stor del har hittat på själv). Man så att säga skapar en överdriven version av det som verkligen sagts för att lättare kunna göra ner motståndet och ofta samtidigt få motståndaren att framstå som löjlig eller korkad. Ungefär så.
 
Tango, Jonna och sympatisörer: Jag tar ert arbete med att motsätta sig att andra skaffar vattenskyddade mobiler för att kunna larma på stort allvar. Det är en så pass viktig fråga att den förtjänar en egen tråd. Jag och många andra undrar hur ni tänker. En ny tråd är också förebyggande vård av denna tråd, eftersom diskussioner om långfärdsskridsko-klubbarnas kultur ofta blir ändlösa. Ni får möjligheten att lägga fram era argument först. Därefter kommer jag och förhoppningsvis andra att delta. Länk till den nya tråden för detta:

https://www.utsidan.se/forum/threads/foer-emot-vattenskyddad-mobil-foer-112.94329/
 
Bra påpekande Joanna! Jag funderade över vilket ord som var bäst och kände inte riktigt att jag träffade rätt. Kan ordet ”argumentation” vara ett bättre ord än ”arbete”? Samt att man där bakar in innebörden i att gilla andras inlägg. Och författa råd till skridskoåkare utan att ta med vattenskyddad mobil som jag länkade tidigare i tråden.

Hur som helst är vi nog många som undrar hur ni tänker. Så jag ser fram emot att läsa och debattera i den utbrutna tråden. Ett tips är att ta lite tid på er innan ni skriver första inlägget så att det kommer att kännas rätt för er efteråt. Det är nämligen lätt att måla in sig i ett hörn och gå lite för långt i hetsiga debatter där man väljer sida. Det händer oss alla ibland.
 
Här är en film från Finland, på svenska, där isflaket används: https://svenska.yle.fi/a/7-899681

Jag tror en smidig väg för simhallsövningen kan vara att be simhallen ordna den. Då finns möjligheten att skriva tid och plats i lokala informationskanaler, om man känner för det. På så vis ordnar man samtidigt en träff där folk kan utbyta erfarenheter.

Samma sak skulle gå att göra med övningar utomhus. Det skulle ge folk som saknar likasinnade kompisar möjlighet till sällskap för att öka säkerheten.
Det finns simhallar med "isflak" och på många håll finns det nu is. Nu tycker jag det är upp till bevis. Inlandsvägen ordna en övning och dela sedan med dig av vad du lärde dig. (Istället för att angripa dem som inte håller med dig.)
 
Benji: Jag kommer att testa simhallens isflak så fort som möjligt, men det kan ta lite tid. Och jag kommer att redovisa alla erfarenheter här. Övning ute med is har jag gjort. Men kan ännu inte göra jämförelsen med simhallens isflak, så den lilla biten saknas.

För mig fungerar övningen ute klockrent. Tar mig snabbt upp på isen och hoppar sedan i igen, upp och ner några gånger. Tar sedan fram mobilen och ringer från vattnet. Det är inga som helst problem, men kräver en lösning som man har testat med blöta fingrar så att kombinationen skärm och fodral fungerar om det inte är en knapptelefon. Det testat kan man göra hemma i förväg. Alternativt att man ordnar så att man kan torka fingrarna på något sätt.

Flytvästen är till mycket stor hjälp när man ska ringa. Man får båda händerna fria och kan koncentrera sig på att ringa.

Att ha provat vinterbad tidigare där man är i vattnet några minuter har varit till stor hjälp. Det kan jag verkligen rekommendera.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.