Tips: Uppdaterad isvaksövning

Att ringa från vattnet är ju bara aktuellt om man inte tar sig upp själv vilket du säger att du gör utan problem. (De gör de flesta som testat.) Så jag föreslår ett nytt test där du binder fast en arm längs med kroppen för att simulera armbrott eller liknande. Ett annat alternativ kan vara att binda ihop fötterna för att simulera benskada. Huvudsaken är att det hindrar dig så mycket att du inte kommer upp själv. Sedan testar du att ringa.

Sedan tycker jag du borde redovisa din lösning av hur du gör mobiltelefonen. Inte bara säga att man måste ha en lösning. T.ex. var förvarar du den.

En annan sak att söka information om är hur lång tid det tar för räddningstjänsten att nå en utsatt person på isen.
 
Finns åtminstone ett exempel på en ensam långfärdsskridskoåkare som inte kom upp själv i en plurrsituation men lyckades ringa och blev räddad.

Detaljer har jag inte så många men vet vem det var. Vederbörande får förbli anonym i den här tråden.

Troligen är en nödsändare PLB (Personal Locator Beacon) ett bättre verktyg i en så här situation än en mobiltelefon.

Thure
 
Benji: Så vitt jag vet är det mest äldre som inte kommer upp. (Åldern redovisas ofta i olycksstatistiken på Svenska Livräddningssällskapets hemsida.) Själv är jag mest rädd att komma för långt ut på tunn is som behöver brytas. Men även att skada mig vid fall.

Jag kommer att göra övningen med simulerad skada som du föreslår och rapportera här. Det kommer att dröja lite.

Frågan om var man förvarar mobilen är viktig. Jag har använt några olika lösningar som har fungerat bra för mig, men som inte är optimala för alla människor. Därför har jag inte skrivit om det ännu. Ett bra förslag jag inte testat själv ges i inlägg nummer två i den andra tråden jag startade idag. Ideallösningen jag skulle vilja ha själv kräver lite textilslöjd. Tror just nu inte att det finns en lösning som passar alla. Men några exempel är bra att kunna ge så att inte folk stoppar den i byxfickan långt under vattnet, något jag inte har testat, och som inte är att rekommendera.
 
Intressant information Thure! Bland de som klarar sig saknas det offentlig statistik, såvitt jag vet just nu. Det hade varit nyttigt med sådan statistik.

Nödsändarna är ju dyra så att de inte är ett alternativ för det stora flertalet. Återstår då att göra vad man kan av mobilen.


Benji: Glömde ge dig återkoppling på din sista rad.
Ja det vore intressant att få ungefärliga tider för utryckningar till olika platser. Finns kanske någon brandman här inne, de övar ganska mycket och kan nog svara. Är det nära en väg kan man nog uppskatta utryckningstiden själv ganska bra.

Om man kopplar ihop informationen om var folk förolyckas på isen med utryckningstiden och tiden man klarar sig bra i kallt vatten får man ett svar på hur många som skulle kunna räddas med nya råd, om de följs. Det borde göras tycker jag. Alla kommer dock inte följa råden. Enligt sjöfartsverkets undersökning är en majoritet av svenskarna ute på isarna ibland. Och jag gissar att en stor del av dessa är på tätortsnära isar.
 
För den som vill forska vetenskapligt finns en facebookgrupp som heter friluftssäkerhet som håller den vetenskapliga aspketen högt och efterfrågar källor på de flesta påståenenden. Där finns många som jobbar professionellt med räddning och där kanske du kan få hjälp med tider "från larm till räddad".

/Patrik
 
Resultat av test med simhallens isflak av plast:

Isflaket verkar inte vara svårare att ta sig upp på än naturis.
Isflaket fungerade inte riktigt för tyngre vuxna eftersom kanten då sjönk under vattnet vid uppgång och gjorde uppgången något enklare än i verkligheten. Det borde gå att lösa med förankring eller tunn skumgummimadrass under.
 
Resultat av test med tjocka flytvästar på personer med olika armstyrka:

En av deltagarna som hade svårt att komma upp på simhallens ”isflak” i badkläder fick mycket svårt med en av marknadens tjockaste räddningsvästar. (Västen var inte rätt påtagen vid tillfället och gled upp på kroppen.)

Armstarka personer hade svårt att märka någon skillnad med/utan den tjocka räddningsvästen.

En liten skillnad i svårighet att ta sig upp finns, som gissningsvis är proportionell mot tjockleken av flytvästens framsida, eftersom den gör att kroppen behöver lyftas några centimeter högre vid uppgång.

Ligger man precis på marginalen för att kunna ta sig upp själv kan en tjock väst vara det som stjälper.

Testet var så litet att det måste följas upp av flera innan man kan säga säkert hur det är.

Det skulle vara bra med fler tester på människor med olika ålder och fysik som får jämföra olika modeller av flytvästar, ryggsäckar och flytoverall, samt ingen flythjälp alls.

I väntan på det kan man alltid testa utrustningen man använder själv, det tycker jag absolut att man ska göra om man tar betydande risker att gå genom isen.
 
Vad man gör med benen är a och o vid självräddning. I många video jag sett använder folk knappt benen och låter dom glida in under isen. Detta försvårar självräddningen markant. Benen ska ligga bakåt, dvs man ska ligga på mage på vattnet och sparka allt man har med benen i vattnet för att lättare komma upp på isen.
 
En viktig detalj ang mobiltelefonen är att den förutom att vara vattentät även måste flyta eller vara fastsatt i dig. Jag jobbar med ungdomar och kanotpaddling och det ligger många vattentäta nya mobiler på botten av sjön där vi paddlar. Ungdomarna vill ha den lätt åtkomlig för att fota, trots att vi berättar om många andra mobilers öde. Sen plurrar dom, tappar mobilen som sjunker osv. Ska man fippla upp en mobil i isvaken med stela fingrar är risken stor att samma sak händer.

i övrigt bra påpekande att blöta fingrar och touch screen ej går bra ihop, även om det brukar räcka med att torka av fingrar och skärm, och kan man bara hålla mobilen så går det nog att knacka fram 112 med stelfrusna eller orörliga fingrar.
7 tryck på on-knappen för SOS är ju dock ett bra alternativ här.
 
En viktig detalj ang mobiltelefonen är att den förutom att vara vattentät även måste flyta eller vara fastsatt i dig. Jag jobbar med ungdomar och kanotpaddling och det ligger många vattentäta nya mobiler på botten av sjön där vi paddlar. Ungdomarna vill ha den lätt åtkomlig för att fota, trots att vi berättar om många andra mobilers öde. Sen plurrar dom, tappar mobilen som sjunker osv. Ska man fippla upp en mobil i isvaken med stela fingrar är risken stor att samma sak händer.

i övrigt bra påpekande att blöta fingrar och touch screen ej går bra ihop, även om det brukar räcka med att torka av fingrar och skärm, och kan man bara hålla mobilen så går det nog att knacka fram 112 med stelfrusna eller orörliga fingrar.
7 tryck på on-knappen för SOS är ju dock ett bra alternativ här.

7 tryck på onknappen för att ringa 112 är nog märkesberoende så ta inte det för en absolut sanning för alla mobiler. Hur man kan programera sin fysiska knappar har diskuterat i flera andra trådar redan.

/Patrik
 
Har man legat i vattnet såpass länge att fingrarna blivit stelfrusna så ska man nog ringa de man älskar för att säga hejdå.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.