Tips: Uppdaterad isvaksövning

Tack Joanna, du sa det jag tänkte.

Eftersom jag är simlärare och har jobbat med det på heltid vill jag dock flika in lite om "isflaket". När jag jobbade som skolsimlärare ingick det i undervisningen att varje grupp skulle testa det varje år. Vi har aldrig använt isdubbar, jag tror inte det var konstruerat för sådana, de (isflaken) kanske ser annorlunda ut nu.

Det vi lärde ut är hur man tar sig upp på flaket genom att vinkla armbågarna bakåt (leka säl) och trycka sig uppåt och framåt när man väl har fått upp överkroppen. Det fungerar väldigt bra och minsta lilla etta-gluttare klarade av det. Jag har inte sett den tekniken någon annanstans.
 
Följande inlägg är sidospår som kan skippas av de som bara är intresserade av övningsupplägget som tråden handlar om.

Där är vi helt överens snödrivan! Och jag har inte hört någon påstå något annat än att man ska planera för att klara sig utan räddningstjänsten i alla normala fall.

När det gäller vattenskyddad mobil ser det annorlunda ut om man tar del av många säkerhetsrekommendationer för vistelse på is. Där saknas den utrustningsdetaljen många gånger. Det är mycket märkligt tycker jag. Ännu märkligare blir det om man läser om alla olyckor som har skett, och ser att knappast någon tycks ha larmat från olycksplatsen. Här finns många liv att spara ser det ut som.

Ett sätt att lära ut möjligheten med mobilen och se att det fungerar är att involvera det i övningarna jag föreslår med den här tråden.



Joanna: Ingen har föreslagit vattenskyddad mobil + flytväst som det ”primära säkerhetskonceptet” som du skriver. Om man hävdar det och sedan attackerar det har man gjort en så kallad ”halmgubbe”. Det är en tvivelaktig form av debatteknik, som den som vill kan läsa om genom en enkel internetsökning. Låt oss slippa det och istället diskutera det som tråden handlar om, vilket du också verkar vara inne på.
 
...
När det gäller vattenskyddad mobil ser det annorlunda ut om man tar del av många säkerhetsrekommendationer för vistelse på is. Där saknas den utrustningsdetaljen många gånger. Det är mycket märkligt tycker jag. Ännu märkligare blir det om man läser om alla olyckor som har skett, och ser att knappast någon tycks ha larmat från olycksplatsen. Här finns många liv att spara ser det ut som.
...
Vad bygger du detta på?
Sjöfartverket, Svenska Livräddningssällskapet, Issäkerhetsrådet, Friluftsfrämjandet och de flesta långfärdsskridskoklubbar uppmanar ju till att ta med vattenskydda mobil och att kunna larma.

Kollar men sedan på olyckorna så upplever jag det inte som så märkligt att det inte larmas. Tittar man på vilka som förolyckas och vart (enligt den statistik som jag hittar i alla fall) så vet jag inte om rådet med mobil hjälper (tänker på ålder på förolyckade och avsånd till räddningstjänsten).
Så hur många liv finns det egentligen att spara?


Tycker ditt förslag om isvaksövning är bra. Kör på och testa och försök att förmedla dina kunskaper här och i andra sammanhang. Kunskap är bra och alla liv som går att rädda är jätte bra.
 
(...) Joanna: Ingen har föreslagit vattenskyddad mobil + flytväst som det ”primära säkerhetskonceptet” som du skriver. Om man hävdar det och sedan attackerar det har man gjort en så kallad ”halmgubbe”. Det är en tvivelaktig form av debatteknik, som den som vill kan läsa om genom en enkel internetsökning. Låt oss slippa det och istället diskutera det som tråden handlar om, vilket du också verkar vara inne på.
Du föreslår dock att man ska öva med flytväst, så jag ser ingen halmgubbe. Hoppas att alla, även nybörjare, inser att ditt övningsupplägg inte är en paketlösning och har eget omdöme att bryta ut (för dem) relevanta delar; se nedan för exempel.

Själv har jag haft anledning att fundera på val av klädsel; har upplevt det som avgörande i hur lång tid man har på sig att komma upp .Sen dess åker jag i endast ull i alla lager utom ytterskalet; där gäller vattentäta membrankläder som går att sluta tätt mot kängorna resp, ärmsluten (midjan tätas av ryggsäckens hårt åtdragna höftbälte).
Jag vill helst att alla fickor nedanför flytlinjen har vattentäta blixtlås, som jag är noga med att hålla stängda. Inga utstickande föremål lagras i fickor/bältesfickor på framsidan.
Valet av handskar/vantar kan som du skriver också vara viktigt.

Mitt tilläggsförslag till övningen är alltså: passa på att även testa det tilltänkta klädvalet och packningen, när du ändå håller på :)
 
Benji: Att bara ett fåtal människor, om ens några larmat från olycksplatsen grundar jag på de beskrivningar som givits av olyckorna. Någon exakt siffra har jag inte. Vore intressant att studera alla olyckor de senaste 5-10 åren och leta efter olika mönster.

Avsaknaden av mobil i vattentätt fodral har varit det normala i de råd som givits i radio och TV. Ett mycket likt exempel dök nyligen upp här på Utsidans frontsida: https://www.utsidan.se/cldoc/nu-lagger-sig-isarna-runt-om.htm

Tack för ditt stöd Benji!



Joanna: Om vi lämnar det där med halmgubben bakom oss, och jag för säkerhets skull förtydligar att trådens förslag bara är en del av alla åtgärder man behöver göra för säker vistelse på is. Så fortsätter jag med att instämma i ditt förslag om att öva med den utrustning man använder. Använder man ryggsäck ska man naturligtvis öva med det, det är jätteviktigt eftersom den har mycket stor påverkan på flytläget i vatten.

Vad säger simhallarna om övning med ryggsäck givet att den är fräsch och noga rengjord före bad? Någon som har praktiska tips för detta i simhall? (Annars kör man ute.)

Dina tips om vattentäta skalkläder var nytt för mig. Om du vill får du gärna skriva mer om det för forumets läsare här eller i valfri tråd. Det låter intressant. Hur länge håller de vatten ute?
 
Man lär vara på gång med att stänga ner både 2G- och 3G-näten så de här gamla telefonerna blir snart obrukbara. Bara 4G och 5G som kommer att fungera framöver.
Det är ju bra att man är lika seg som 2G, då kan jag lägga de pengarna på annat.

Det finns det en del bra tips i tråden. Nu har jag även börjat med vinterbad så kylan skrämmer mig inte.
 
(...) Dina tips om vattentäta skalkläder var nytt för mig. Om du vill får du gärna skriva mer om det för forumets läsare här eller i valfri tråd. Det låter intressant. Hur länge håller de vatten ute?
Jag menar inga stela prassliga regnkläder som förtar åknöjet, men gärna tunt/lätt membrantyg, helst med stretch för rörelsefriheten. Vad jag kan se åker de flesta ändå i den sorten, åtminstone vad gäller byxor. Här i Skåne åker vi ofta vid plusgrader och man vill ju, oavsett, inte bli särskilt blöt av vare sig duggregn eller fall i den fina vattenspegeln :p

Jag blev alltså rätt förvånad själv, hur länge sådana byxor (jackan blev ju inte lika hårdtestad, men även den) höll vatten ute vid plurr; jag kom alltid upp långt innan jag blev genomblöt, och att mina ben kändes lätta i vattnet bidrog väsentligt. Har dock inget bättre att jämföra med än mitt eget tilltag att i år åka i loppisfyndade softshell-byxor. Känslan i det(fot)plurret var radikalt annorlunda, om man säger så :p . Har inte "helplurrat" i softshellbyxorna, men redan fotplurret gav en föraning om hur tunga och kalla mina ben hade blivit på nolltid.

En annan fördel med tunna ofodrade skalplagg som inte absorberar vatten är ju att man kan skaka av och fortsatt använda dem efter plurr, bara med nya torra lager innanför. Har man plurrat i typ flossat softshell eller Fjällrävenbyxor i G1000-väv, får man/kamrater bära på rätt mycket vatten sen :p

Ull i de inre lagren är en säkring mot nerkylning, även efter uppstigning. Ull är i sig lite vattenavstötande, men "värmer" även om den hunnit bli helt eller delvis indränkt.

Vantar har jag nog fortfarande ingen bra lösning på, åker i lättavtagna generösa vattentäta skalvantar med ull-fingervantar med innanför som jag kan hantera telefonen med, men fingervantar är egentligen nästan alltid för kallt för frusna mig.

ALLT OVAN ÄR HELT SUBJEKTIVT och kan låta rätt nördigt; mycket kommer av mina erfarenheter från annat friluftsliv där jag helst inte ska bli blöt och kall, och att jag fått tänka till lite extra beror på att jag är ovanligt känslig för nedkylning. Testa er fram till egna lösningar, man kan t ex värdera klädernas subjektiva bekvämlighet högre än deras "plurrvänlighet", men att skänka klädvalen en tanke kan löna sig.
 
Tack för din utläggning om vattentäta skalkläder Joanna!

Är det någonting du vill rekommendera folk att testa? Vad säger andra som har testat? Och slutligen, posta gärna några länkar till plagg så att folk kan få inspiration om du har länkar lättillgängliga.



Jazzy: Att testa vinterbad så att det inte skrämmer, som du skriver, är något jag verkligen vill rekommendera för alla som riskerar att gå genom isen. Undantaget är om man har hälsoproblem med hjärta-kärl som inte går att hantera så att risken överstiger vinsten.
 
Jag motsätter mig denna övning lite då den kan leda till tankar att jag ringer 112 och så blir jag hämtad av räddnignstjänsten. Min bedömning är att 112 är för långt bort och att öva på det (även om det är en sista utväg) leder tankarna fel. Bättre att öva kamraträddning 10 gånger då kamraterna är i närheten och skulel de inte lyckas är förhoppnignsvis någon kamrat torr och PÅ isen och kan larma, utan större övning. Att ringa 112 då man står PÅ isen bedömmer jag inte behöver så mycket övning, det räcker med utbildning: svara på operatörens frågor och lägg inte på förrän 112-operatören säger att det är ok att göra det.

Jag vet att jag leder diskussionen ur spår men jag tycker övning leder in på fel spår och vill därför inte råda till att utveckla den

Kamrater, kamrater och kamrater som larmar vid behov.

/Patrik
 
Vad bygger du detta på?
Sjöfartverket, Svenska Livräddningssällskapet, Issäkerhetsrådet, Friluftsfrämjandet och de flesta långfärdsskridskoklubbar uppmanar ju till att ta med vattenskydda mobil och att kunna larma.

Kollar men sedan på olyckorna så upplever jag det inte som så märkligt att det inte larmas. Tittar man på vilka som förolyckas och vart (enligt den statistik som jag hittar i alla fall) så vet jag inte om rådet med mobil hjälper (tänker på ålder på förolyckade och avsånd till räddningstjänsten).
Så hur många liv finns det egentligen att spara?


Tycker ditt förslag om isvaksövning är bra. Kör på och testa och försök att förmedla dina kunskaper här och i andra sammanhang. Kunskap är bra och alla liv som går att rädda är jätte bra.

DÅ ne båt sjunker har man kanske inget annat val än att ringa efter hjälp men vid ett plurr har man förhoppnigvis kamrater på bärig is som kan ringa. Det är en skillnad.

Men om man plurrat och blivit uppdragen och inte blir varm och åkbar igen, då kan enb vattensäker mobil möjligen göra nytta. Men att hantera den akuta situationen dvs "upp ur vattnet" tror jag måste göra av kmrater i närheten och inte av räddningstjänst som ryckt ut efter larm.

På samma sätt bör man i lavinterräng ha kamrater som grver fram en, då risken att överleva sjunker dramatiskt efter 15-20 minuter - lavin innebär iofs risk för kväning eller trauma/våld medan plurr har större risk för kyla men trots att tror jag kamraträddning i båda fallen är det viktigaste att öva på.

/Patrik
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.