Tips: Uppdaterad isvaksövning

Jag funderar på ett moderniserat upplägg för isvaksövningar med dessa nya tillbehör:

Mobiltelefon i vattentätt fodral och flytväst

I vaken ringer man ett valfritt samtal så att man ser att det fungerar innan man tar sig upp med isdubbar. Vid en verklig olycka kan man då ringa 112 om man inte kommer upp, och har goda chanser att klara sig tills räddningstjänsten anländer om man är hyfsat nära civilisationen (ca en timme).

Mobiltelefonen måste vara av en modell som fungerar med blöta fingrar utanför fodralet, alternativt en knapptelefon. Flytvästen måste vara av typen räddningsväst om man kan bli liggande i vaken längre än man kan röra sig i väntan på räddningstjänsten, gissningsvis ca en halvtimme.

Tycker några övningsdeltagare att det verkar för svårt kan de börja med kortare vinterbad utan krav på vistelsetid i vaken. Många tränar upp den förmågan på några få tillfällen. Vill man bara testa prylarna utan kyla kan man göra det i simhallen med badkläder. Täck över kameran på telefonen för att följa ordningsreglerna och visa personalen, samt be dem att ta fram ”isflaket” av plast som de har för övningar med isdubbar om man vill testa dessa.

Bakgrunden till förslaget med flytväst och mobiltelefon i vattentätt fodral (gärna högt placerad) är att få, om ens några av alla som omkommit vid isolyckor har larmat. Många liv skulle kunna sparas.

Diskutera gärna för att utveckla och slipa på upplägget, eller skriv ner erfarenheter från genomförda övningar.
 
Det kan vara bra att kolla upp om ens mobiltelefon har någon form av snabbknapp för nödsamtal. Det finns lite olika varianter som ofta går ut på en serie snabba tryckningar på en fysisk knapp, som strömknapp eller volymknapp. Det kan säkert underlätta om man behöver larma från en isvak.
 
På min Samsung kan jag ställa in att vid nödläge räcker det med tre tryckningar på sidoknappen för att ringa sos.
Fem tryckningar på min telefon (bra att man sen kan ändra sig under nedräkningen, men tyvärr bara på skärmen). Larm + position skickas, samtal och/eller videosamtal går igång. Funktionen/appen följer nog med alla nyare androidtelefoner, men man får aktivt ge den tillgång till position (och inte ha glömt att ha plats/platsdelning på såklart). Jag har också lagt in ICE-kontakt, blodgrupp etc.

Med alla dessa finesser är jag ändå inte säker på att jag skulle fixa att larma i plurrat läge. Jag har försökt simulera situationen och sett till att telefonen är enkel att ta fram, men även fysiska knapptryckningar kan vara svåra med en tjock, blöt handske eller i mitt fall en kanske vattenfylld skal-yttervante. I bästa fall lyckas man kränga av sig en sådan och fixar tryckningarna med stelfrusna fingrar... Riskkalkylen är nog snarare att kamraten/kamraterna larmar när upptagning verkar svår och/eller den plurrade är skadad. Men visst, det har ju hänt att alla har plurrat...
 
Fem tryckningar på min telefon (bra att man sen kan ändra sig under nedräkningen, men tyvärr bara på skärmen). Larm + position skickas, samtal och/eller videosamtal går igång. Funktionen/appen följer nog med alla nyare androidtelefoner, men man får aktivt ge den tillgång till position (och inte ha glömt att ha plats/platsdelning på såklart). Jag har också lagt in ICE-kontakt, blodgrupp etc.

Med alla dessa finesser är jag ändå inte säker på att jag skulle fixa att larma i plurrat läge. Jag har försökt simulera situationen och sett till att telefonen är enkel att ta fram, men även fysiska knapptryckningar kan vara svåra med en tjock, blöt handske eller i mitt fall en kanske vattenfylld skal-yttervante. I bästa fall lyckas man kränga av sig en sådan och fixar tryckningarna med stelfrusna fingrar... Riskkalkylen är nog snarare att kamraten/kamraterna larmar när upptagning verkar svår och/eller den plurrade är skadad. Men visst, det har ju hänt att alla har plurrat...
Det är svårt att veta hur vi reagerar i en skarp situation, men har varit med om tillbud både privat och på jobbet och agerat helt lugnt.
 
Nyttigt tips ni ger här ovanför om en tryckknapp på mobilen för att larma!

Handskar som håller händerna tillräckligt varma så att de är funktionsdugliga vid uppgång ur vak är en viktig del av säkerhetsutrustningen som sällan nämns. De får dimensioneras så att man även kan starta ett mobilsamtal med avtagna handskar några ögonblick. Det fixar de allra flesta. Om man inte gör det finns isolerande och vattentäta neoprenhandskar som man inte ska tveka att använda i sådana fall. Testa gärna och dela med er av resultaten i tråden.
 
Det är svårt att veta hur vi reagerar i en skarp situation, men har varit med om tillbud både privat och på jobbet och agerat helt lugnt.
Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att få det kollat, och även jag verkar gå in i en sorts kyligt funktionellt läge. Men det hjälper ju inte, om man rent fysiskt/praktisk inte får iväg larmet.

Detta är en av anledningarna till att jag väldigt länge lämnat smarttelefonen hemma och tagit med en "dummare" men idiotsäker liten knapptelefon. Men med allt bättre säkerhetsfunktioner i Android övervägde till slut finesserna som automatisk positionsangivelse m m. Men jag har mest haft anledning att värdera detta i kontexten vandring/bergsbestigning, så de extra svårigheterna med plurrläge fanns inte med i beslutet.

Finns också robusta "barn- och pensionärstelefoner" med fokus på just enkla larmfunktioner och med fysiska knappar. Kanske en tanke.
 
Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att få det kollat, och även jag verkar gå in i en sorts kyligt funktionellt läge. Men det hjälper ju inte, om man rent fysiskt/praktisk inte får iväg larmet.

Detta är en av anledningarna till att jag väldigt länge lämnat smarttelefonen hemma och tagit med en "dummare" men idiotsäker liten knapptelefon. Men med allt bättre säkerhetsfunktioner i Android övervägde till slut finesserna som automatisk positionsangivelse m m. Men jag har mest haft anledning att värdera detta i kontexten vandring/bergsbestigning, så de extra svårigheterna med plurrläge fanns inte med i beslutet.

Finns också robusta "barn- och pensionärstelefoner" med fokus på just enkla larmfunktioner och med fysiska knappar. Kanske en tanke.
Jag har funderat att köpa en 3310 och ha med på turer, men har tyvärr stannat i tanken än så länge.
 
Nedanstående inlägg handlar om en trevlig övning i simhallen.

En bra början för att få upp intresset för dessa säkerhetsfrågor kan nog vara att börja i simhallen om man inte direkt lockas av tanken på att bada i isvak. Ta med isdubbar, mobil, fodral och flytväst. Har man inget vattentätt mobilfodral kan man improvisera med en liten genomskinlig plastpåse som knyts igen. Täck över kameran på något sätt, ex med ”postitlapp” eller papper och tape utan att tejpa på linsen. Fråga personalen om ”isflaket” för att öva med isdubbar. Klarar du av att komma upp? Många gör det utan problem, men om man inte gör det är det bra att få veta det. Då måste man nämligen ordna så att man kan bli uppdragen av någon annan om man ger sig ut på is som kan vara så tunn att den brister.

En fråga till trådens läsare som hör hit är följande: Hur upplever ni skillnaden i svårighet mellan att ta er upp på riktig is jämfört med simhallens plast-is om ni använder isdubbar i båda fallen? (Det var länge sedan jag själv testade plast-isen, men jag ska göra det och återkomma.)

Hur tyckte ni att det fungerar att ringa från vattnet med flytväst och vattentätt mobilfodral?

Passa på att testa hur flytvästen fungerar i vatten. Vad händer om man är helt stilla och inte hjälper till själv med att hålla ansiktet över vattenytan? Då fungerar en räddningsväst men inte en enklare seglarväst/kanotväst som har 50 Newton lyftkraft (ca 5 kg). Testa båda typerna om ni vill, och prova gärna hur det fungerar att simma om du använder flytväst sommartid. Se till att de är rena innan ni tar dem till simhallen, de kan köras i handtvättprogrammet om de är smutsiga, aldrig på högre temperatur än 40 grader eller centrifugering.
 
Tillägg om "isflaket" i simhallen: Prata med personalen i förväg för att välja en lämplig tid då det inte är så mycket folk i bassängen tipsar personalen. Isflaket tar nämligen stor plats.

En första röst från personalen om svårigheten med plastflaket jämfört med riktig is är att plast-isen är svårare, bl.a. därför att det är svårare att få fäste med isdubbarna. (Fler röster behövs innan vi kan vara säkra på det.)

En idé: Fråga simhallen om de vill göra en organiserad aktivitet av detta, som annonseras i någon kostnadseffektiv kanal. Det skulle dra besökare till badhuset. Kan kombineras med en föreläsning om issäkerhet för de som behöver. En annan möjlighet är att någon annan än simhallen organiserar detta.
 
Men bra att ha tillgång till 112 men ett normalt plurr ska inte skapa ett 112 samtal.
Självklart. Nöjde mig först med att "gilla" ditt inlägg, men med tanke på att nybörjare kan läsa tråden kanske bäst att förtydliga:

Det finns generellt anledning att tänka till kring telefonens larmfunktioner, och det var bara det jag ville bidra med. Det betyder inte att jag köper TS övriga förutsättningar. Varken flytväst och/eller ensamåknig med långligga i vatten + larmsamtal som det primära säkerhetskonceptet är relevant för min del, och inte heller för de flesta andra åkare. Men det finns redan långa diskussioner om detta som gärna urartar, så det kändes onödigt att driva även denna tråd off topic.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.