Nödmobil med fysiska knappar?

Ok
Men några följdfrågor:
Hur kommer det sig att du vill ha en separat mobil (stöt och vattensäker) och ett särskilt abonnemang?
  • Har du kollat om du kan få ett extra SIMkort till ditt nuvarande abonnemang?
  • Jag undrar även om du öht behöver en stöt och vattensäker mobil som nödtelefon? Skulle det inte funka med ett vattenskyddat BT-headset och din "riktiga" telefon (vatten och stötsäkert packad), detta under förutsättning att din "riktiga" telefon klarar röstuppringning från ett BT-headset (klarar inte "alla" dagens mobiler det?)
En satellittelefon som nödtelefon kan jag förstå, men att ytterligare en likadant uppkopplad mobil skulle ge några verkliga säkerhetsvinster har jag lite svårt att se.
Men det är inte jag som skall ha en nödtelefon, det är du!
 
Ok
Men några följdfrågor:
Hur kommer det sig att du vill ha en separat mobil (stöt och vattensäker) och ett särskilt abonnemang?
  • Har du kollat om du kan få ett extra SIMkort till ditt nuvarande abonnemang?
  • Jag undrar även om du öht behöver en stöt och vattensäker mobil som nödtelefon? Skulle det inte funka med ett vattenskyddat BT-headset och din "riktiga" telefon (vatten och stötsäkert packad), detta under förutsättning att din "riktiga" telefon klarar röstuppringning från ett BT-headset (klarar inte "alla" dagens mobiler det?)
En satellittelefon som nödtelefon kan jag förstå, men att ytterligare en likadant uppkopplad mobil skulle ge några verkliga säkerhetsvinster har jag lite svårt att se.
Men det är inte jag som skall ha en nödtelefon, det är du!

Givetvis har jag kollat vad extra sim till befintligt abbonemang kostar och jag finner det dyrt (99kr/mån). Skulle föredra ett kontaktkort som bara behöver fyllas på lite och sällan. Men abbonemanget har sin egen tråd.

Jag vill inte förlita mig på ett headset - lätt att tappa och ser inte enkelt om det är urladdat, och vill inte dra ut mobilens batteri i onödan på tur med blåtand och röstuppringning. Att dessutom i blåst och fukt försöka få röstassistenten att höra och förstå "hej g**gle, ring upp frun" eller motsvarande ring 112 - det kan jag inte lita på.
Har inte sett några headset var IP68 heller - några tips på dito, för bruk i andra sammanhang?
Inte träningslurar som brukar var IP5x, det finns det gott om - t ex flera modeller av Jabra.

Bra att få alterntiva ideer men jag vill ha en separat telefon med fysiska knappar, som kommer åka vättentät fordral i flytvästfickan.

/Patrik
 
Tango, detta svar är inte till dig som prompt inte vill ha någon touchfunktion utan bara(?) fysiska knappar.
För många andra bör det räcka gott med ordinarie smartphone i ett vanligt vattentätt fodral. Dessutom:
-Både iPhone och Samsung är IP68-klassade (mfl?).
-Både iPhone och Samsung har fysiska knappar som går att programmera att automatiskt ringa tex 112 vid tex tre snabba tryck.
 
-Både iPhone och Samsung är IP68-klassade (mfl?).
-Både iPhone och Samsung har fysiska knappar som går att programmera att automatiskt ringa tex 112 vid tex tre snabba tryck.
Både iPhone och Samsung har flera olika modeller. Skulle du kunna länka till de specifika modeller du menar?
 
Både iPhone och Samsung har flera olika modeller. Skulle du kunna länka till de specifika modeller du menar?

Inser än en gång att jag har varit otydlig, min befintliga mobil Samsung galaxy Xcover pro har programerbara sidoknappar men det jag söker är med fysiska fullständigt siffertangenbord, som mobilerna var före pekskärmarnas tid. Jag vill kunna ringa valfritt nummer med blöta fingrar, inte nödvändigtvis i vattnet men t ex i ösregn på land har jag redan idag svårt att ringa med mobilen, både med och utan fordral. Pekskärmar funkar dåligt med blöta fingrar.

Samsung har inte med denna då det kommit en nyare version - men läs om "anpassa genvägsknappen" för denna mobil t ex:

Ser att de förbättrat pekbarheten i väta men söker ändå med fullt fysiskt tangentbord.

Jag tror inte denna konfigurerbarhet av genvägsknapp är unk för Samsungs tåliga xccover-serie.

Även med S21a jobbmobilen kan programeras för sidoknappsfunktioner:

Men som sagt, jakten på nödmobil med komplett fysiskt tangetbord fortsätter!

/Patrik
 
Håkan:
Njae. Har inte stenkoll på alla modeller så det är nog bäst att du gör lite efterforskning själv innan du slår till. Men precis som tango skriver ovan så kan kan man programmera sidoknapparnas funktion på många (alla?) av Samsungs lurar. Detsamma gäller IPhone.

Här kan du läsa om iPhones vattentålighet. Jag har badat med min 11 och det var inga problem. IPhone IP-klassning
Och här kan du läsa om olika konfigurationer du kan välja för nödsamtal, automatiskt skicka sms med plats till dina nödkontakter osv. IPhone nödsamtal
 
Har inte stenkoll på alla modeller så det är nog bäst att du gör lite efterforskning själv innan du slår till.
Men tack för förtydligandet
Det betyder att när du skrev
-Både iPhone och Samsung är IP68-klassade (mfl?).
-Både iPhone och Samsung har fysiska knappar som går att programmera att automatiskt ringa tex 112 vid tex tre snabba tryck.
Så var det alltså i verkligheten gissningar och/eller önsketänkande.
 
Ska vi var tydliga så är somliga Samsung-modeller och somliga Iphone-modeller IP-klassade men inte alla.
Likaså är somliga modeller från de två märkena utrustade med programmerbara sidoknappar, men inte alla.

Den Samsung Xcover jag länkade till ovan uppfyller båda dessa krav men har inte fysiska sifferknappar så jag letar vidare efter nödmobil. Däremot är den en het kandidato till att bli min nästa ordinarie privatmobil ifall nuvarande skulle lägga av.

/Patrik
 
Tango: Nja. Tycker det är tydligare i så fall att slå fast att ALLA iphones du kan köpa i dag är ip68-klassade och har programerbar sidoknapp. Kolla länkarna.
De går att köpa äldre begagnade modeller också så klart och då är de "bara" ip67-klassad. I så fall bör man även kolla att hårdvaran funkar till dagens mjukvara från apple. Annars funkar inte telefonen och appar som de ska.

Samsung har inte informationen lika tydligt samlad. Dock är de flesta av deras nuvarande modeller ip-klassade. Tex: S21, S21+, S20, Note20, S20 Ultra, Xcover, S8 och nya Z fold 3 mfl.
Har inte heller hittat nån som inte går att programmera sidoknappen på.
 
Tango: Nja. Tycker det är tydligare i så fall att slå fast att ALLA iphones du kan köpa i dag är ip68-klassade och har programerbar sidoknapp. Kolla länkarna.
De går att köpa äldre begagnade modeller också så klart och då är de "bara" ip67-klassad. I så fall bör man även kolla att hårdvaran funkar till dagens mjukvara från apple. Annars funkar inte telefonen och appar som de ska.

Samsung har inte informationen lika tydligt samlad. Dock är de flesta av deras nuvarande modeller ip-klassade. Tex: S21, S21+, S20, Note20, S20 Ultra, Xcover, S8 och nya Z fold 3 mfl.
Har inte heller hittat nån som inte går att programmera sidoknappen på.

I samsungs översikt på svenska hemsidan visas 7 av 14 mobiler i A-serien då man filtrerar på "vattentålig och dammät" -jag tolkar det som IP57 eller IP67 men inte IP68 - den intresserade får söka vidare i detaljerna.

S är väl deras lite dyrare mobiler medan A är mellanklass.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Billigaste mobilabb/kontantkort för nödmobil? Säkerhet och räddning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.