Nödmobil med fysiska knappar?

Jag har en gammal nokia 3110 classic som jag haft med mig ibland när man inte vill ha smartfåne. Den fungerar inte längre när jag frågade AI så är väl bara att kasta.

Trist.

Hade varit nice med en liten lur som klarar grundläggande bara men med lika bra batteritid som de gamla. Helst med möjligt att ha bank-id.
Mmm, ska kolla vad billigaste smarta är..,Bank-ID är bra. Kanske inte på nödluren iofs.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Kan va bra om man måste köpa tågbiljetter där uppe eller nåt
Nja...det här är bara för Telianätets skull...orkar inte byta SIM-kort i min vanliga lur med Tele2-abonnemng, utan tänker mig en ren nödlur som jag kan ringa med, samt SMS:a också. Kontantkort i den blir det.

Nokia 105 Billig, superbra batteritid (många dagar även med dålig täckning), väger typ 75g.
Jag har en föregångare till den som jag använder dagligen sedan tio år tillbaka.

Köpte en sån Nokia 105 till en 95-årig dam. Tyvärr lyckades hon inte komma överens med knapparna. Man måste vara hyfsat snabb och säker med fingrarna för att det skall funka.

Det är ju inte en riktig Nokia utan en annan tillverkare som satt Nokianamnet på modellen.

Thure

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Tyvärr verkar detta nu vara fel, den dör nog, i alla fall delvis i samband med nedsläckniing av 2G/3Gnäten. Om jag förstått PTS oro i media nu så är det som följer: Röstsamtal på 4G kan gå som VoLTE (dvs egentligen ett datasamtal) och denna standard kom före "emergency over VoLTE". Har jag datatrafik avslagen men ringer 112 så slås datatrafik på utan kostnad för abbonenten. Denna funktion att akivra avslagen data och göra det gratis finns inte i äldre 4Gmobiler och enligt telenor's kolla-tjänst så stöds inte Nokia 800 tough efter nedsläckningen. Om det blir helt obrukbar eller bara obrukbrar för nödsamtal (eller nödsamtal utan data kvar på kontot) vet jag inte. Någon som vet mera?

"Kolla tjänsten" som finns för kunder hos telenor är att skicka ett SMS med texten 4G till nummer 222 (funkar säkert INTE hos andra operatörer, kolla vad som gäller för koll hos din operatör). Däremot är det ju den fysiska mobiltelefonen i sig som är begräsningen, inte abbonemang eller mobiloperatör.

Så köp inte en Nokia 800 tough som kajaknödmobil nu!

Lite mer info men inga modell tips

Någon som kan tipsa om tålig mobil (minst IP67) med fysiska knappar (dvs inte bara pekskärm - det funkar dåligt med blöta fingrar) som klarar röst- och nödsamtal, efter nedstängningen av 2G/3Gnäten, även efter telis tänger 2G 2027. Bonus om den har äkta FM-radio.
Ska gå att köra med blligt kontantkort.
Kan vara andriod, kaiOS eller något annat.

/Patrik
Doro Leva L31S uppfyller allt det där utom att den bara har IP54, dvs den tål lättare regn. Men vik ihop den och ha den i fickan så är det ingen fara. /Helge

Doro Leva L31S uppfyller allt det där utom att den bara har IP54, dvs den tål lättare regn. Men vik ihop den och ha den i fickan så är det ingen fara. /Helge
Vill ha högre IPklassning (min 68) då den ska tåla skridskoplurr och ofrivilligt bad med kajak. Så min Sonim XP 100 får duga för nu.

/Patrik

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.