Sarekvandring i sommar

Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp med turförslag till en vandring i Sarek i sommar. Vi är ett kompisgäng på sex hyfsat konditionsstarka personer, vissa förstagångsvandrare, andra mer rutinerade, som ger oss ut. Vårt tåg ankommer till Gällivare på förmiddagen torsdagen den 31 juli och vi måste senast ta ett tåg hem som avgår på eftermiddagen lördagen den 9 augusti.

Inom gruppen finns önskemål om att få se Rapadalen och inte behöva stressa överdrivet mycket, även om vi är inställda på att gå lite extra vissa dagar. En dag eller halvdag för vila, fotografering och bara njuta skulle nog alla uppskatta. Vi har även tillgång till stuga i både Änonjalme och Kvikkjokk. Tanken är att vi ska gå mellan stugorna, men det är inte nödvändigt. Det skulle dock vara ett stort plus om vi skulle hinna att antingen inleda eller, kanske helst, avsluta vår vandring med en natt i en av stugorna.

Någon som kan hjälpa oss här?

Tack!

/ Jesper
 
Ritsem-Änonjalmme-Ruotesvagge-Rapadalen-Kvikkjokk.

Men personligen skulle jag hålla mig från myggen i Rapadalen.

/Ulf
 
Från Saltoluokta till Ritsem

Hejsan!!!

Jag hade satsat på en tur med start i Saltoluokta och avslut i Ritsem. Först söderut längs kungsleden ner till halvvägs mellan Sitojaure och Aktse, en fin vandring och bra uppvärmning innan man kommer in i Sarek.

Sen viker man av i princip rakt väster ut och tar sig ner till Rapadalen typ halvvägs in till Rapaselet. Om vädret inte är tokuselt får man absolut inte missa att ta en avstickare till Skierfe klippan som helt klart är en av Sveriges vackraste utsiktspunkter.

Sen är det bara att forsätta mot nordväst hela vägen upp till Akkastugorna via Snavagge - Smailaträffen - Routesvagge. Det finns mängder av fina lägerplatser och underbara toppturer hela tiden.

Det som däremot INTE finns är stugor. Så vitt jag vet finns det inte en enda öppen stuga i hela Sareks nationalpark. Så vill ni ha stugor att smita in i i händelse av dåligt väder skulle jag föreslå att ni väljer Padjelanta eller Kebnekajse-fjällen istället.

/ Stefan
 
Tack för tips!

Ritsem-Kvikkjokk var vårt ursprungliga förslag och det vore ju riktigt bra! Men hinner man verkligen genomföra den på 6-7 dagar? Angående myggen och Rapadalen så behöver man väl kanske inte gå genom hela dalen för att se den. Finns ju ganska bra ställen där man kan få hyfsad utsikt vad jag förstått.

Stefan, Saltoluokta-Ritsem lät ju också väldigt bra. Den turen har vi inte tittat på tidigare. Hur många dagar tror du att den kan ta?

Vad tror ni om Aktse-Ritsem? Det är en lite kortare sträcka att gå. Problemet är väl att det kan vara lite knepigare att ta sig dit. Det tar väl en dag från Gällivare och kräver både buss- och båttransport?
 
Min fru och jag gick Ritsem-runt Akka-Ruotesvagge-Smailaträffen-Snavavagge-Rapadalen-Nunjes-Sitojaure på åtta dagar i somras. Lugnt tempo men inga liggedagar. Första dagen halvdag eftersom vi kom till Gällivare på morgonen. Pga sjukdom flög vi sedan de sista tjugo km från Sitojaure till Saltoluokta, vilket skulle ha blivit nionde dagsetappen.

Rapadalen kan man se från omgivande kalfjäll och minskar därför myggrisken. Bara ett parti söder om Snavavagge måste man ner i björkskogen. Claes Grundsten har bra turbeskrivningar i sin bok.

M.
 
Ritsem-Ruotesvagge-Pastavagge-Salto är genomförbart på 6 dagar, men man ska inte åka till fjällen för att stressa. Starta hellre i Ritsem, troligen har du då vinden i ryggen.
http://ulf.ueh.se -> Sarek 2006

Om du vill starta i Aktse:
Det går att ordna biltransport med Harry Skarin från busshpl i Tjåmotis till Sitoälvsbron, sedan 4-hjuling (10km) och båt (6km) med Lennart Länta fram till Aktse (om ni inte vill vandra 16km). Beställ transport i förväg.
Från Aktse upp på Skierfe, sedan fortsätta ovanför Rapadalen en bit innan ni går ner i den. Finns flera beskrivningar på det här. Ett exempel: http://www.utsidan.se/cldoc/10644.htm

/Ulf
 
Senast ändrad:
Exit Sourva

Tack för tips!
Stefan, Saltoluokta-Ritsem lät ju också väldigt bra. Den turen har vi inte tittat på tidigare. Hur många dagar tror du att den kan ta?

Det är alltid mycket svårt att veta hur lång tid andra tar på sig för att gå vissa sträckor. Den första Sarekvandringen jag gjorde (för 20 år sen, jösses vad tiden går) gicks mellan Saltoloukta - Ritsem. Den gången tog vi 4,5 dagar på oss från Salto till Smailaträffen och då tog vi det bitvis mycket lungt pga uselt väder. Från Smailaträffen till Ritsem skulle jag gissa att man behöver knappt 3 dagar, det är till stora delar mycket lättvandrad terräng.

Om ni vill gå Rapadalen, vilket jag mycket väl kan förstå, skulle jag vilja vidhålla att ni ska starta i Saltoloukta. Visst kan man få lite motvind om vädret är tjurigt, men Rapadalen är mycket trevligare att vandra om man går i västlig riktning. Det känns som om man nästan sugs in mot Rapaselet och det så kallade rovdjurstorget och utsikten är helt magnefik. Går man åt andra hållet måste man stanna och vända sig om för att få samma utsikt, vilket i alla fall jag alltid upplevt som ett antiklimax då jag gått i den riktningen.

Sen måste man inte avsluta i Ritsem, bara för att man går i den riktningen och har planerat att göra det. Om ni får ont om tid så är det bara att vika av rakt norrut efter Snavvage och knata upp till Sourvadammen. Står man vid vägen (som går förbi på norrsidan av dammen) stannar bussen från Ritsem, om man vinkar lite glatt.

/ Stefan
 
Suorva mm

Det är rätt "schloskigt" att gå de sista kilometrarna mot Suorva.
Vi gick Änonjalme-förbi Akka-över Snjuftjudisjokken_Ruotesvagge-Smaila-Snavva,nere i Rapadalen till Nammatj,lång väntan på båten,sen hem efter cykelstigen till Sitoälvsbron där vi hade lämnat en bil.
4 övernattningar.Dag ett från em (Ritsembåten på eftermiddagen).
 
Om du vill starta i Aktse:
Det går att ordna biltransport med Harry Skarin från busshpl i Tjåmotis till Sitoälvsbron, sedan 4-hjuling (10km) och båt (6km) med Lennart Länta fram till Aktse (om ni inte vill vandra 16km). Beställ transport i förväg.
Från Aktse upp på Skierfe, sedan fortsätta ovanför Rapadalen en bit innan ni går ner i den. Finns flera beskrivningar på det här. Ett exempel: http://www.utsidan.se/cldoc/10644.htm

/Ulf

Hur långt i förväg bör man beställa respektive transport?

//Jocke
 
Jag kan rekommendera turen Aktse (via Harry Skarin genväg) - Rapadalen - Snávvávágge - Passtavágge - Saltoluokta. Den sträckan gick jag häromåret - och det hinner man (utan att förta sig alltför mycket) på 7 dagar (inklusive topptur till Låddebákte - som man inte bör missa när man ändå passerar - magnifik utsikt!) - förutsatt att man har tur med vädret - en god idé är dock förmodligen att lägga till en dag extra som marginal.

Jag har några foton från turen utlagda här på utsidan.

På så vis kan ni vandra inåt i Rapadalen (vilket känns bättre - jag håller med) och dessutom sluta i Saltoluokta - vilket är en stor fördel eftersom man kan belöna sig med lite gourmétmat där om man känner för det - vilket man ju som bekant gör...

Ett alternativ till att vandra upp förbi Skierfe och sedan snedda ned i dalen - så som föreslagits - är att istället ta båtskjutsen in i deltat och att slå upp tältet uppe på Nammásj första kvällen - det är lite kämpigt att ta sig upp med packningen men det är det värt! (Förutsatt att vädret är bra då...) Det finns plats för några tält i skyddat läge - och någon liten pöl med regnvatten som man kan ha till matlagning. Sedan kan man sitta där och se kvällssolen glittra i deltat och spana in mot dalen och planera nästa dagsetapp.
 
Ett alternativ till att vandra upp förbi Skierfe och sedan snedda ned i dalen - så som föreslagits - är att istället ta båtskjutsen in i deltat och att slå upp tältet uppe på Nammásj första kvällen - det är lite kämpigt att ta sig upp med packningen men det är det värt! (Förutsatt att vädret är bra då...) Det finns plats för några tält i skyddat läge - och någon liten pöl med regnvatten som man kan ha till matlagning. Sedan kan man sitta där och se kvällssolen glittra i deltat och spana in mot dalen och planera nästa dagsetapp.
Det där finns med på min "vill-göra-lista"!

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam Sarekvandring Fjällvandring 6
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
Gunnar81 Berättelse om sommarens Sarekvandring Fjällvandring 6
eyck Sarekvandring Fjällvandring 6
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
kamera Sarekvandring Kvikkjock Ritsem Fjällvandring 16
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
valtteri Idag börjar årets Sarekvandring Fjällvandring 2
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Rombo Sarekvandring med start 14 juli Fjällvandring 2
ErikThorsell Ang. Sarekvandring Fjällvandring 44
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
avslut1008 Sarekvandring över midsommarhelgen..... Fjällvandring 1
rangefinder Sarekvandring. Fjällvandring 9
magnus ul Tågpriser i sommar Fjällvandring 26
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
handbagsatdawn Rondane i sommar Fjällvandring 14
henrik.hagglund Bunnerfjällen i sommar? Fjällvandring 11
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
svartisens Jämtlandsleden i sommar? Fjällvandring 1
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
tobias söderlund Edsåsdalen med omnejd i sommar Fjällvandring 1
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
creamwolf Akka möjligt i sommar? Fjällvandring 21
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
Trottoarbonn Kungsleden i sommar? Fjällvandring 4
irrbloss_21 Lappland i sommar Fjällvandring 6
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Sjacobsson Vandringsällskap på fjällvandring i sommar? Fjällvandring 16
mattiasevolv Vår, sommar eller höst? Fjällvandring 5
JennieM Vindbyxor fjällvandring sommar, för kyligt? Fjällvandring 11
Herr Nilsson Femundsmarka i sommar? Fjällvandring 1
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.