Sarekvandring.

Hej på er!

Planerar en vandring i Sarek de sista veckorna i Juli i år. Jag har väl gjort upp en ungefärlig vandringsrutt som jag tycker verkar intressant. Dock skulle jag vilja ha lite synpunkter och tips på vad jag skall tänka på om jag väljer just denna rutt.

Min plan är att gå sträckan Staloloukta - Alkavagge - Mikkastugan - Pielastugan - Pastavagge - Rinim - Sitojaure - Saltoloukta.

Jag hade tänkt rasta på ett par ställen en dag eller så, eftersom jag hade tänkt fota en del under resans gång.

Vad jag undrar är: Är det extremt dyrt att bli utflugen till Staloloukta? Det riskerar ju att skjuta min plan i sank. Likaså, skall man börja i Staloloukta eller Saltoloukta? Hur svårorienterat är området mellan Staloloukta och Alkastugan? Finns det några vad som kan vara extra knepiga?

Jag hade väl tänkt att vara ute i en 8-10 dagar.

Glad för alla svar och reflektioner!

Mvh.
Magnus Wahlkvist.
 
Bra rutt!

Hej!

Jag gick första delen av din tänkta rutt nu senast i augusti, och andra delen för två år sedan.

Det är en fin tur, som ger dig både Pajdelantas gröna kullar och Sareks vildhet på köpet.

Att flyga till Staloluokta har blivit förhållandevis dyrt. Från Ritsem kostade det 700:- per person. Samma pris gällde från Kvikkjokk.
Ang flyget hittar Du mer information här : http://www.lapplandsflyg.se

Från Staloluokta följer Du södra Padjelantaleden till Tuoddarstugorna. Föreslår att Du kan ta den etappen på två dagar, för att njuta av den mjuka och grönskande naturen i Padjelanta..
Bra lägerplats redan efter någon knapp mil, vid bron över Pallaurjokk.

Från Tuoddarstugorna går Du "på fri fot" vidare mot Sarek. Ta sikte på Tuoddarjaures sydspets och därifrån rakt österut mot Tuottartjårroh och sjön 1044. Tältplatser finns snart sagt överallt. Från höjdsträckningen Tuottartjårroh ser du (om vädret är fint) den mäktiga vägg, som massiven i västra Sarek bygger upp mot Padjelanta. Det finns dock "dörrar" in till dalarna. Jag vadade Tjågnorisjåkka precis där renstängslet korsar jokken. Men det gick bra nästan vart som helst. Torrskodd kunde jag hoppa på stenar. Därefter valde jag att gå in i Sarvesvagge. Vacker dal som i västra delen består av gräsmarker, när du väl kommit förbi det sanka området längst i väster. Här kan du med fördel leta vackra lägerplatser.

Jag är medveten om att Du önskade gå Alkavagge, men på "mitt sätt" får Du se båda dalarna och slipper dessutom vada Alep Sarvesjåkka, samt och snårmarker i västra Alkavagge. Inte för att det är oövervinnerligt, men ändå.....

Nästa etapp gick via Neitarieppvagge över till Alkavagge. Här har man hjälp av snöfält och vandring är lätt, trots höjdskillnad. Varning för barsmälta släta hällar, när man passerat vattendelaren. De är mycket halkiga i vått väder.

Alkavagge fin, med lättgångna sträckor. Rekommenderar att Du stannar till och gör en sidoutflykt en bit upp i tvärdalen Akkavagge.

Vidare mot Smaila/Mikka.

Sedan välkända sträckor mot Pielavalta, Pastavagge och till Rinim, där båtskjuts kan fås till Sitojaurestugorna. Och sedan är det Kungsleden mot Saltoluokta.

Rekommenderar riktningen väster-öster för denna vandring av två skäl. Dels måste flyg FRÅN Stalo bokas i förväg, vilket gör att man måste träffa rätt på ankomstdag dit. Dels är det fantastiskt att få besöka Saltoluokta fjällstation som slutpunkt på en lång vandring. Bastu, god mat och trevlig stämning.

Hör av dig med fler frågor.

Med vänlig hälsning
Bert
 
Glöm Ej.....

besöka sjön Rissajaure som ligger strax N om Tuoddar-stugorna. Det kan Du göra på din vandring mot Alkajaure.
varför skall man besöka just Rissajaure ? Jo, enl uppgift så skall det i den SO eneden på sjön vara den den punkt som är mest avlägsen i vårt land. Finns ingen annan plats i Sverige där det är lika långt till vägar åt alla håll. Ingen speciellt vacker plats men lite kul att ha varit där..

Annars är din tur en fin vandring, inga speciella svårigheter. Bron vid västra utloppet i Alkajaure är dock raserad och livsfarlig att bruka.

Ha en spännande planeringsvår !
K-E Brösth
Jokkmokk
 
sarek

Hej

Ska du gå den ruten rekomenderar jag ett besök vid Alkavare Kapell. Det är en högtidlig kännsla man får vid besöket i kapellet. Dessutom är det fin utsikt därifrån mot Alkajaure.

En liten varning dock för vadet över Miellätno, strax nedanför utflödet ur Alkajaure. Jag gjorde det vadet i början på augusti. Det var ett ganska djupt vad, med vatten över midjan, men inte allt för strömt. Vid högre vattenföring skulle jag inte kunnat genomföra vadet. Bron som finns på äldre kartor(finns den med på nya kartan) är inte längre i brukbart skick, eller var det inte då och vad jag vet så har den inte lagats.

Men annars så är området just runt Alkajaure mkt vackert.

Jag kan också vart rekomendera ett besök vid sjön mellan Kanalberget och Axel Hambergstopp.

Ha en bra tur!

Mvh
Jimmy Andersson
 
Trevlig tur

När du kommer till Riním får du inte missa den rökta siken. Smakar väldigt gott efter 14 dagars torrmat. Den sevaras i en liten kåta. Fiska försäljaren är samma kille som skötar båttransporten till Sitojaure. Han har även en liten övernattnigs stuga.

Ha det så bra
 
båtfärden

Se till att du bokar båtfärden över sitojaure innan du börjar din vandring. Vi hade bokat, men vi fick ändå vänta en halvdag på båten skulle komma, lite nervöst me tanke på att man lagt upp en tight tidsplan. Det fanns inget folk i Rinim när vi var där, och inga möjligheter att kontakta andra sidan.
 
Så kan det gå

Man kan fråga sig varför vi fjällvandrare tillbringar vår sarek semester i klädda illaluktande undrerställ vandrandes i regn och +2 grader varmt i augusti.

Jag tror att de flesta är eniga om att vi gör det för att komma ifrån det allt för uppskruvade tempot i vår vardag. Desutom får vi schyssta vyer på köpet. Passa på njut av lungnet medans det varar. En halvdag i Rinim måste ha varit en gåva från andarna i Bastavagge.
 
Tight tidsplan...

Håller med om att tight tidsplan och fjällvistelse inte hör ihop, däremot anser jag bestämt att tighta kläder och fjällvistelse hör ihop (jag vandrar ofta i tights, eller Klättermusens Mithrilbyxa) :)

Hälsar, Mats
 
hållpunkter

Hållpunkter för en vandring har vi alla som vi försöker hålla oss inom. Tågbiljetten är bokad och sista momentet i vandringen utanför Sarek, båtfärden o kungsleden till stugan är mer en transportsträcka. Däremot brukar jag o min kompanjon ha par dagar extra tillgodo för själva vandringen i Sarek ifall vi hittar nåt lockande berg att bestiga, eller om något oväntat inträffar, eller slutligen för att koppla av vid nåt A-ställe.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.