Sarekvandring

Saltoloukta - Aktse - Rapadalen - Bierikjavre - Slugga - Saltoloukta. Hur många dagar skulle du avsätta för denna tur?

Skulle du välja att gå motsols eller medsols?
 
Beror lite på vilket vägval du vill göra för Rapadalen, nere i dalen eller höga vägen samt om Skierfe ligger i planen? Skall du gå höga vägen finns ju ingen anledning till omvägen ner till Aktse och upp igen.
Väljer du att undvika Aktse och ta höga vägen efter Skierfe skulle jag säga 8 dagar plus reserv för din tur. Allra minst 7 dagar men det blir långa etapper, kräver lite erfarenhet av området för vägval och tur med vädret, så 8 dagar är mer realistiskt.
 
Senast ändrad:
Tack. Ungefär så jag tänkt. Sikta på Skierfe. Har nio dagar. Nojar mest på tåganslutningen i Stockholm, 20 min. Funkar inte den blir det väl ett dygns försening och då får jag hitta på nåt kortare.
 
Du kan spara lite tid genom att frigå och runda Njunjes på nordsidan (efter stigningen på Kungsleden söder om Svijnne) och sedan gå söder om toppen på Bassoajvve mot Skierfe. Det är en lättgådd sträcka på fina fjällhedar.
Passar du in morgonbåten över Sitojaure kan du hinna fram och slå läger i dalen mellan Bassoajvve och Gierdogiesjtjåhkkå dag 2 inkl besök på Skierfe. Det är en bra utgångspunkt för vidare passage av Giergdogiesjtjåhkkå (som i sig är en utmaning - sök på forumet) och vidare höga vägen.
Vill du inte besöka Skierfe eller vädret inte lockar till det besöket kan du spara lite mer tid genom att gå norr om Bassoajvve och vidare upp i dalen norr om Gierdogiesjtjåhkkå.
 
Senast ändrad:
Jag ser att du även funderar kring med/motsols, och jag instämmer i diskussionen ovan som alltså innebär medsols. Ofta tenderar för- och nackdelar att jämna ut sig, men jag ser en fördel att nå båtanslutningen i Sitojaure på nordsidan, där båtföraren håller till. Vid störningar i trafiken, kanske pga hård blåst, är det lättare att få information där. Och kanske lite service i STF-stugan.
 
Tack för värdefull info. Jag planerar följa era råd. Dessutom verkar det som man kan åka båt sista biten om man skulle vara helt nackad. /J
 
Lite återkoppling: Hade en fantastisk tur(speciellt med vädret). Min bästa fjälltur hittils. 8 dagar, 7 hela och två halva. Hade nog överskattat Sarek och underskattat min förmåga lite. Ffa hade jag inte ont någonstans vilket är en anomali. Hann med lite toppbestigningar och badade i både rapaälven och bierikjavre. Tackar för all info, inte bara i denna tråd. Utsidan har varit min främsta källa till info om Sarek. Ska försöka skriva ihop en reseberättelse vad det lider./ J
IMG_1261.jpeg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.