Sarekvandring Kvikkjock Ritsem

Hej jag sitter och funderar på en vandring i Sarek till sommaren.
Jag har en tanke om att starta i Kvikkjock upp förbi samevistet på Pårek ner i dalen för att gå där mot Akka. tänkte snedda ut ur parken mot Akka och inte gå förbi treparksmötet. Vidare för att ta båten till Rittsem.
Har någon vandrat denna väg eller åt andra hållet. I så fall hur många dagar tog det.
För mig är det första gången i Sarek men är van fjällvndrare.
Tar gärna emot andra förslag.
Ursäkta stavfelen och ev syftningsfel men hoppas ni förstår.
 
Jodå det finns gott om folk här på Utsidan som har traskat i dessa trakter och som kan svara på det mesta. Det finns gott om forumtrådar också, om exempelvis olika färdvägar, dalgångar, besvärliga vad, m.m. Det är bara att plocka fram kartan och söka efter namnet på någon dalgång, jåkk etc.

Din beskrivning är ganska vag på sträckan Pårek - Áhkká. Det är inte riktigt så enkelt att det bara är att ta den rakaste vägen genom Sarek. Det största hindret är Ráhpaädno. Det finns ett omtalat vadställe - Tielmavadet - men man ska planera för att det inte är säkert att det går att ta sig över där. Dessutom bör man vara en van vadare. Även Sarvesjåhkå kan vara ett hinder, Gådokjåhkå passeras lämpligen på bron.

En vanlig färdväg är Lullihavágge - Niejdariehpvágge - Álggavágge - Ruohtesvágge. Efter Lullihavágge kan man antingen gå upp på Luohttoláhko eller gå nere i Sarvesvágge. Man kan också gå på östsidan av Oalgásj-massivet men där ska vara ganska besvärlig terräng.

Har själv inte varit i denna del av Sarek ännu men kommer ev. dit i sommar.

Sök som sagt i forumet på de dalgångar som låter intressanta. Ett tips är att prova både de nya och gamla stavningarna när du söker, t.ex. Álggavágge (Alggavagge) och Alkavagge. Du kan också gå till biblioteket och låna Claes Grundstens bok "På fjälltur: Sarek". Lycka till!
 
Hej jag sitter och funderar på en vandring i Sarek till sommaren.
Jag har en tanke om att starta i Kvikkjock upp förbi samevistet på Pårek ner i dalen för att gå där mot Akka. tänkte snedda ut ur parken mot Akka och inte gå förbi treparksmötet. Vidare för att ta båten till Rittsem.
Har någon vandrat denna väg eller åt andra hållet. I så fall hur många dagar tog det.
För mig är det första gången i Sarek men är van fjällvndrare.
Tar gärna emot andra förslag.
Ursäkta stavfelen och ev syftningsfel men hoppas ni förstår.

Jag skulle tippa på runt 10 dagar. Men som Tobbe skriver kan det vara stor skillnad på färdväg. Jag skulle välja lullivagge, lutholakto, sarvesvagge, niejdariehpvagge, alggavagge sen skarja och rakt mot ritsem. Jag har vandrat de sträckorna, och det är väldigt fint.
 
Förtydligande

Nu försöker jag förtydlig mig mer. Start Kvikkjokk genom Dahtjevaqgge upp till samevistet Boarek. Upp längs Gasskagårsså, viker sedan av för att gå syväst om Stuor Jierttá vidare till bron över Gådokjåhkan norra sidan ner till rapadalen. fortsätter på södra sidan om rapadalen upp mot Ruohtesvagge. Upp genom Ruohtesvagge för att i slutet vada Suottasjjåhka. Gå vidare upp mellan Sjinjuvtjudis och Akka vidare till Akkastugorna.
Tror inte jag kan förklara min tanke tydligare än så. jag har letat men inte sett någon som skrivit att de gått på detta viset. Tycker att jag läst det mesta annars. Det är en sak att läsa varje dal för sig eller vad gentemot om någon gått sträckan.
 
Rapadalens södra sida är så långt från en söndagspromenad man kan komma.
Du bör låna någon färdbok på biblioteket och läsa om din färdväg.
Rekommenderar Grundstens, men det finns fler.

HåkanF
 
Nu försöker jag förtydlig mig mer. Start Kvikkjokk genom Dahtjevaqgge upp till samevistet Boarek. Upp längs Gasskagårsså, viker sedan av för att gå syväst om Stuor Jierttá vidare till bron över Gådokjåhkan norra sidan ner till rapadalen. fortsätter på södra sidan om rapadalen upp mot Ruohtesvagge. Upp genom Ruohtesvagge för att i slutet vada Suottasjjåhka. Gå vidare upp mellan Sjinjuvtjudis och Akka vidare till Akkastugorna.
Tror inte jag kan förklara min tanke tydligare än så. jag har letat men inte sett någon som skrivit att de gått på detta viset. Tycker att jag läst det mesta annars. Det är en sak att läsa varje dal för sig eller vad gentemot om någon gått sträckan.

Suottasjjåhkå är det läskigaste vadet jag genomfört tror jag, top 2 i vart fall, kan rekommendera vanliga vägen istället om du vill ha mindre läskigt. Går att vada dock
 
Sarek är härligt - och mödosamt!

Jag blir alltid glad när jag hör att människor vill besöka Sarek. Det är ett underbart område. Samtidigt får man konstatera - precis som flera redan gjort här - att det sällan är enkelt. Särskilt vissa områden erbjuder stort motstånd som vid besvärliga väderförhållanden kan bli övermäktiga för vem som helst.

Till exempel alla de här jokkarna och vaden. Ibland innehåller de bara måttligt med vatten och kan vadas utan större problem av en som är van. Men ibland blir det för svårt även för den mest härdade fjällräv. Därför gör jag som majjen - rekommenderar att skaffa en eller två böcker om Sarek och läsa både om de allmänna förhållandena och om de speciella färdvägar du tänkt dig. (Jag talar här förstås i egen sak, men jag tror verkligen på boken som ovärdelig hjälp för fjällvandringen.) Grundstens bok är den mest fullständiga, min egen skriven mer för den som vill börja upptäcka Sarek. Och det finns ytterligare några i handeln.

På den väg du skissat finns flera stora och svåra jokkar som inte alltid går att komma över där man tänkt. Ibland går de inte att vada alls. Gasskagårssåjågåsj ska väl inte vara problem utom vid mycket regn, så det blir väl vid utloppet där Sarvesjåhkå rinner ut i Rahpaädno som det blir riktigt svårt. Vanligtvis går man uppströms en rejäl bit (5-7 km) för att kunna komma över. Sedan är det jokkarna på östsidan av massivet Ålkatj (Oalgasj) där bland annat jokken från glaciären Jågåsjgaskasjiegna ibland är mycket strid och svår. Suottasjjåhkå som kjpil nämner är också rejält tuff. Dessa svåra jokkar medför att man ofta måste vänta på lägre vattennivå (i bästa fall tidigt nästa morgon) och detta gör i sin tur att en noggrann dagsplanering kan visa sig vara alldeles för optimistisk. Jag brukar rekommendera reservplaner som kan förkorta turen om man kommer i tidsnöd. I värsta fall får man vända, men det fungerar ju bara innan man hunnit halvvägs.

Ja, det finns mycket mer att säga, och du har säkert hämtat in en massa kunskaper redan. Men en Sarektur genom såpass ovanliga områden som denna har (i sin mellersta del) behöver ett detaljstudium, jokk för jokk och ravin för ravin. Vidare hur markförhållandena är, var de värsta videområdena finns, var det finns stigar att ta hjälp av, osv. Jag tror att det allra mesta går att hitta på Utsidan, men det kan vara mycket letande och ett par böcker sparar en hel del tid. Personligen hjälper jag gärna till i mån av tid att svara på frågor om Sarek, och ju mer konkreta frågorna är desto bättre.

Lycka till med dina spännande planer! Det är fantastiska områden du tänker dig till, men jag tror det finns mindre mödosamma vägval som skulle ge dig lika fina upplevelser. Andra har gett bra förslag om det i sina svar.

Fjällhälsningar //Hans
 
läst

Håkan jag har läst i första hand fjällvandra i Sarek där framgår inte din bild riktigt. men sedan hittade jag rätt sträcka i Vandra Kungsleden 2 av Grundsten då förstår jag precis vad du menar. Jag får nog tänka om lite och inte gå ner i Rapadalen så tidigt utan gå Gaskasvagge till sarvesvagge för att följa den ner till Rapadalen och för att ev ta tielmavadet över till norra sidan av rapadalen sista biten föreroutesvagge.
kanske ska fundera lite på det vadet kjpil
 
Skit i Rapadalen...den är fin o titta på från håll men enbart tråkig och irriterande att vandra genom! :p

Det håller jag verkligen inte med om! Rapadalen är ett fantastiskt vackert och fascinerande område att vandra omkring i. Om man väljer rätt vägar och inte kastar in sig i vartenda videsnår, träsk eller blockterräng. (Nu kom detta väl en bit från ämnet, men jag var bara tvungen att protestera ;-).
 
Håkan jag har läst i första hand fjällvandra i Sarek där framgår inte din bild riktigt. men sedan hittade jag rätt sträcka i Vandra Kungsleden 2 av Grundsten då förstår jag precis vad du menar. Jag får nog tänka om lite och inte gå ner i Rapadalen så tidigt utan gå Gaskasvagge till sarvesvagge för att följa den ner till Rapadalen och för att ev ta tielmavadet över till norra sidan av rapadalen sista biten föreroutesvagge.
kanske ska fundera lite på det vadet kjpil
Tielmavadet är ofta inte vadbart. Har du funderingar på denna passage måste du definitivt ha en reservplan .

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam Sarekvandring Fjällvandring 6
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
Gunnar81 Berättelse om sommarens Sarekvandring Fjällvandring 6
eyck Sarekvandring Fjällvandring 6
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
valtteri Idag börjar årets Sarekvandring Fjällvandring 2
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Rombo Sarekvandring med start 14 juli Fjällvandring 2
jeff Sarekvandring i sommar Fjällvandring 10
ErikThorsell Ang. Sarekvandring Fjällvandring 44
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
avslut1008 Sarekvandring över midsommarhelgen..... Fjällvandring 1
rangefinder Sarekvandring. Fjällvandring 9
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
flayyan Parkering Ritsem? Fjällvandring 2
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
cloud76 Bussgods till Ritsem? Fjällvandring 5
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
danielm71 Start och stopp Ritsem Fjällvandring 14
Örnsätrarn Fel i båttider Ritsem/Änonjalme Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.