Vindbyxor fjällvandring sommar, för kyligt?

Hej!

Jag och min pojkvän skall ut och fjällvandra en del av Kungsleden, Kvikkjokk till Saltoluokta, nu i sommar/sensommar (v. 31) för första gången.

Min stora fundering gäller kring byxor. Jag har mer eller mindre uteslutit "riktiga vandringsbyxor" från Fjällräven etc. då jag dels känner att jag vill ha några lätta och sköna byxor som kanske även kan användas i framtiden vid t.ex träning, några som torkar snabbt samt för prisets skull. Det har blivit en hel del prylar redan :)

Jag har i dagsläget underställsbyxor/långkalsonger (och underställströja) i merinoull från Icebreaker och riktiga kängor från Meindl. Vi skall somsagt vandra nu i sommar och jag är nyfiken på åsikter - tror ni att det kommer bli för kallt med endast tunna vindbyxor, även om möjligheten finns att sätta på sig merinounderställ om kylan tränger sig på vid raster/kvällar? Byxorna har inget foder alls utan är verkligen tunna. Blir dem för tunna eller är det lämpligt att ha tunna snabbtorkande byxor när man går och byta om till underställ vid rast? Jag är ganska så frusen av mig.. Har även regnbyxor att trä på vid regn.

Vindbyxorna är från Stadium, närmare bestämt dessa: http://www.stadium.se/klader/damkla...uctUUID=9BrCROin264AAAE7AOs9WwGQ#.Ue5qFawwC_I

Tar tacksamt emot tips och åsikter från andra frusna men erfarna vandrare :)
 
Går nog jättebra om du har underställ till. Så länge de är vindtäta och myggtäta kommer det bli skitbra.
 
Inga problem!

Jag gick min första tur i Sarek i ett löparställ från Craft.
När du har ett bra underställ att komplettera med så finns inga nackdelar med att vandra i löparställ.
 
Jag går i stort sett alltid i shorts. Är visserligen ganska varm av mig men har aldrig upplevt några problem med kyla. Förstärker med underställ och ett par lösa ben om det behövs. Vissa turer sommartid har företagits med Lundhags Traverse men de är alldeles för varma. Jätteskön byxa men används numera endast sen höst, vinter och ev tidig vår.

Ta med en mössa och ett par vantar så räddar du mycket värme.
 
Jag har ett par patagonia, antagligen utgången modell, men 95% polyamide, 5% elastane, rätt vida i modellen som är fantastiska för sommarbruk. Borde finnas motsvarande att köpa idag. Tyvärr kan jag inte hitta beteckningen.
 
Har samma byxor själv

Hej!
Vindbyxorna är från Stadium, närmare bestämt dessa: http://www.stadium.se/klader/damkla...uctUUID=9BrCROin264AAAE7AOs9WwGQ#.Ue5qFawwC_I

Tar tacksamt emot tips och åsikter från andra frusna men erfarna vandrare :)

Jag använder exakt samma byxor på fjällvandring och är mycket nöjd. Smidiga att ha på sig, vind- och myggtäta och torkar snabbt. Skalbyxor över har räckt för att stoppa vindavkylningen under kalla kvällar på lägerplatsen i mitten av augusti. Om du är mer frusen kan du som du säger komplettera med understället.

Enda nackdelen är bristen på fickor men det är en annan sak.
 
Jag tror att det funkar men det kan vara kallt. Jag red i norra Jämtland tre heldagar nyss och körde med tunna underställsbrallor och skalbyxor (Klättermusen Megin). Kändes aldrig för varmt då vi hade hyfsat dåligt väder, 4-8 grader och ett par dagar med duggregn hela dagarna. Åreskutan hade -3 grader natten mot 19:e juni. Bara så du inte tar med dig för lite kläder och får huttra dig igenom = inte roligt.

Edit: Ser att du skriver att du är ganska frusen... Ultralätt kanske inte är det roligaste om du måste gå med regnbyxor ovanpå hela tiden. Det kan ju förstås vara ryssvärme också men inte säkert. Uppe i Stekenjokk i fredags var det +8, torrt och 15 sekundmeter. Inte alls varmt men då kunde jag hoppa in i bilen :)
 
Jag gick min första tur i Sarek i ett löparställ från Craft.
När du har ett bra underställ att komplettera med så finns inga nackdelar med att vandra i löparställ.

Jag vandrade tio dagar i Sarek och använde bara mina tunna vindbyxor från Stadium även när det regnade och var kyligt. Det berodde dock mest på att mina regnbyxor har för hög midja, och när de glider ned (pga avbärarbältet) så kan jag inte ta tillräckligt långa steg vilket gör att jag inte kan gå tillräckligt fort.
 
Byxor för fjällvandring skall inte bara passa vädret, bra om de även håller myggen på utsidan;)
 

avslutad210712

Gäst
Har mött alla kategorier och mitt råd är "ta det du känner för" dvs man behöver inte "fjällbyxor" för att gå i fjällen. Faktiskt anser jag att "fjällbyxor" passar bäst hemmavid i skogen och på fjällen passar andra byxor typ orientering och liknande hur bra som helst.

Fast jag måste erkänna att jag väntar på att Lundhags får in sina Antjah i rött i slutet av augusti för då kommer jag att köpa dem just för att jag tror att de kommer att passa mig perfekt på fjället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarlin vindbyxor Fjällvandring 7
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 31
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.