vindbyxor

Plagget jag älskar mer än något annat är min Patagonia vindjacka som jag köpte ungefär 2000. Den väger ingenting, andas hur bra som helst och är sjukt vindtät. Kanske det bästa plagget i världen?

Men.

Kärleken till byxor har tyvärr inte infunnit sig än. Sist gick jag i ett par bomull-armebrallor och innan dess jeans! Har nog gått i ett par orienteringsbyxor också någon gång. De har inte varit helt hopplösa men jag vet att mina ben sneglat uppåt och med avund sett hur min överkropp njutit i vinden iförd jackan ovan.

Så inför årets tur tänkte jag lämna en efterlysning till byxor ni ska få knäcka:

[x] helt vindtäta
[x] väga ingenting
[x] andas superbt
[x] INTE vara vattentäta (för då andas de för dåligt (goretex my ass))
[x] inte prassla så mycket
[x] diskreta
[x] smala (jag är en tanig jävel)

Alltså, jag vill att byxorna ska vara minst lika bra som jackan.

Tack på förhand!

[Ändrat av oskarlin 2006-07-03 kl 02:20]
 
Førsta tanken var att du skulle kanskje se på patatagonia(patagucci i usa) men det har jag ingen erfarenhet av så dærfør kan jag rekomendera ett par Norrønna byxor. kan dessverre inte namnet på de men hær ær info om dem:
1, væger ca 200 g
2, ær inte gore tex(som jag personligen gillar)
3, praslar lite
4, ær dock lite stora i livet men går bra att stramma in
5, andas ok tom vid kraftig aktivitet
6,prisen kan tænkas ær høg. vill minnas att då jag kjøpte dem i år 2000 kostade de ca 1800kr men de ær fortfarande som nya. de andvænds mycket!!! så per år har de kostat meg 300kr ænnu sålænge och prisen sjunker før varje år.
7, lætta att tvætta(torka av dem med en trassa1

robert
 
gmg; sa:
Førsta tanken var att du skulle kanskje se på patatagonia(patagucci i usa) men det har jag ingen erfarenhet av så dærfør kan jag rekomendera ett par Norrønna byxor. kan dessverre inte namnet på de men hær ær info om dem:
1, væger ca 200 g
2, ær inte gore tex(som jag personligen gillar)
3, praslar lite
4, ær dock lite stora i livet men går bra att stramma in
5, andas ok tom vid kraftig aktivitet
6,prisen kan tænkas ær høg. vill minnas att då jag kjøpte dem i år 2000 kostade de ca 1800kr men de ær fortfarande som nya. de andvænds mycket!!! så per år har de kostat meg 300kr ænnu sålænge och prisen sjunker før varje år.
7, lætta att tvætta(torka av dem med en trassa1

robert

hehe "Patagucci". Jo det är ett dyrt märke minsann, men jackan jag köpte kostade "bara" 800kr, så jag hoppades att jag skulle kunna hitta något runt 500-lappen max. Ska kolla in Norrøna, trots pris. tack!
 
Kanske inte uppfyller dina krav helt, men prisvärt är detta iaf:

Intersport rear ut delbara byxor nu, 200 kr/st mot 480 kr/st i vanliga fall.
 
Millet

Hej
Jo, jag letade också, som du efter de ideala byxorna. Letade och letade granskade; Lundhags, Haglöfs, Norröna, Patagonia, Fjällräven, men de var alla för dyra och så alla dessa onödiga fickor på benen som ingen använder - bara obekvämt med en massa prylar som slänger och gör vandringen obekväm.

På Bergslagsäventyr ( en butik i Örebro) hittade jag de optimala byxorna för 650 kr - fabrikat Millet Drynamic. Helt fantastiska egenskaper; färg mellangrå, behagligt stretchtyg över knän ( i samma färg) även en stretchpanel runt midjan. Bra när man skall böja sig / klättra. Meshfoder i fickor - en bakfick och två vanliga fickor fram + en liten ficka (högt upp under den vanliga fickan) för ihopvikt karta.

Jag testade byxorna i pingstas på en vandring vid Grövelsjön - nordanvind / kuling och 3-5 grader varmt. Med Craft underställ så var dessa byxor helt pefekta - vindtäta samtidigt som de inte blir för täta och obehagliga. Det är inte Goretextyg, och visst tar de åt sig väta, men med detta relativt tunna/tysta syntettyg torkar de på nolltid. Byxorna sitter perfekt och jag änvänder byxorna jämt - även på jobbet. Diskreta och sitter bra. Idel lovord med andra ord.

I samma butik hittade jag även en softshelljack - inte tjockaste tyget - med halvlång dragkedja av märket Jack Wolfskin, ca 1000 kr. Även här stretchpaneler på en del ställen. Fungerade utmärkt i blåst. Tål även en del regn.
oskarlin; sa:
Plagget jag älskar mer än något annat är min Patagonia vindjacka som jag köpte ungefär 2000. Den väger ingenting, andas hur bra som helst och är sjukt vindtät. Kanske det bästa plagget i världen?

Men.

Kärleken till byxor har tyvärr inte infunnit sig än. Sist gick jag i ett par bomull-armebrallor och innan dess jeans! Har nog gått i ett par orienteringsbyxor också någon gång. De har inte varit helt hopplösa men jag vet att mina ben sneglat uppåt och med avund sett hur min överkropp njutit i vinden iförd jackan ovan.

Så inför årets tur tänkte jag lämna en efterlysning till byxor ni ska få knäcka:

[x] helt vindtäta
[x] väga ingenting
[x] andas superbt
[x] INTE vara vattentäta (för då andas de för dåligt (goretex my ass))
[x] inte prassla så mycket
[x] diskreta
[x] smala (jag är en tanig jävel)

Alltså, jag vill att byxorna ska vara minst lika bra som jackan.

Tack på förhand!

[Ändrat av oskarlin 2006-07-03 kl 02:20]
 
millimeter; sa:
Kanske inte uppfyller dina krav helt, men prisvärt är detta iaf:

Intersport rear ut delbara byxor nu, 200 kr/st mot 480 kr/st i vanliga fall.

Var förbi deras outletbutik Igor Sport på Götgatan där de hade ett par havbra vindbrallor för 150kr. Ska testa dom nu i ett par dagar (en veckas öppet köp) och se om de håller för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JennieM Vindbyxor fjällvandring sommar, för kyligt? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.