Båttransport över Torneträsk

Jag och min kompis planerar att vandra och avverka några toppar i området kring Duobdi, alldeles norr om Torneträsk, i början av augusti 2021. Därför är jag intresserad av båtskjuts, alternativt kajakhyra, för att ta oss över sjön. Jag har gärna del av kontaktuppgifter till någon som erbjuder detta utöver http://activitiesinabisko.se/.

Om någon har andra tips på lämplig rutt för båtturen samt sevärt under vandringen i området ovan får ni gärna svara i denna tråd. Vi kommer med tåg och vill helst kunna ta båten i närheten av någon av de stationer som tåget stannar vid. Planen är att inleda den ungefär en vecka långa turen, med båt och avsluta den till fots längs Nordkalottleden i närheten av Tornehamn.
 
Senast ändrad:
Jag har ingen direkte kontakter, men jag vet att där fanns en gubbe i Abisko som körde båt över Torneträsk vid behov (efter Peter Björne slutade), kannske känner Outback Abisko https://outbackabisko.com någon till
Tågstationer finns ju bara i Abisko och Björkliden, annars är det buss som gäller längs Torneträsk.
Jag vet att det fanns flera Gröna bandare som tog båt från Torneträsk (busstation vid förre tågstationen) över till leden (vägen) mot Kattuvuoma. Kolla här https://www.vitagronabandet.se/sv-SE/turer/genomförda-gröna-bandet-44699689
Där blir ju själva båtskjut inte lika långt som från Abisko om man vill starta nära östra änden av Torneträsk.

Hoppas jag kan själv resa till Sverige denna sommar - och kannske är jag "Norr om Torneträsk" igen :)
Henning
 
Jag blev kørd øver Tornetræsk av en karl i 2014 men jag vet inte vad han heter (jag har frågat min kompis som ordnade båtskjutsen).
Jag har också pratat med en kvinna som har fått båtskjuts från en østlig del av Tornetræsk øver till Kattuvuoma. Den gången læt det som att hon hade blivit skjutsad av några lokala krafter, kanske en av de boende dær.

Annars ær det generellt lættare att ordna båtskjuts længs Altevatn. Det ær mycket trafik øver sjøn året genom. Man kan ta sig till passet som går till Geavdnja och gå in mot Sverige eller så kan man ta båt helt til Leina.
 
Tack för svaren! Det verkar svårt att få till ett smidigt och prisvärt alternativ med båt. Därför har jag bokat en helikopter med Kallaxflyg från Abisko Östra till sjön Beaivvejávri för 5 200 kr. Då får vi dessutom en dag extra för toppturer.

Om det finns några fler som vill åka med har vi två lediga platser i helikoptern. Vi flyger ca 13:00 söndag 1 augusti.
 
Tack för svaren! Det verkar svårt att få till ett smidigt och prisvärt alternativ med båt. Därför har jag bokat en helikopter med Kallaxflyg från Abisko Östra till sjön Beaivvejávri för 5 200 kr. Då får vi dessutom en dag extra för toppturer.

Om det finns några fler som vill åka med har vi två lediga platser i helikoptern. Vi flyger ca 13:00 söndag 1 augusti.
Fick ju svar av kompisen för några dagar sedan! Roger Marklund heter han som körde oss i 2014. Hans firma verkar finnas kvar i I Abisko i största välmående. Vi betalade 2000;- en väg för en tur i en Buster Magnum, men vi var fattiga studenter så kanske var han snäll med priset.
 
Fick ju svar av kompisen för några dagar sedan! Roger Marklund heter han som körde oss i 2014. Hans firma verkar finnas kvar i I Abisko i största välmående. Vi betalade 2000;- en väg för en tur i en Buster Magnum, men vi var fattiga studenter så kanske var han snäll med priset.
Intressant! Det är ju han som driver http://activitiesinabisko.se/ men han var inte så intresserad av att dra ner båt med trailer till lämplig plats och sedan köra oss över sjön eftersom det bara rörde sig om två personer. Det lät som att det skulle bli dyrt.

Var la ni ut och la till när ni åkte båt? Om du har möjlighet får du gärna markera på https://minkarta.lantmateriet.se/ och bifoga en bild eller beskriva på annat sätt.
 
En sak att tänka på är att det kan vara rätt grov sjö på träsket, så båtalternativ (om man hittar någon som vill köra) är vanskligare vädermässigt. Jag hade lite samma funderingar själv sommaren 2019 men tog helikopter vilket var tur för det blåste riktigt ordentligt när jag flög över.
 
Hmm, ja, det var en stund sedan och jag kan förstå att han tycker att det kostar mer än det smakar.

Om jag minns rätt så la vi ut från småbåtshamnen i Abisko och drog öst-nordöst till dalen mellan Avrruk och Salmmechokat. Dalen heter ingenting på svenska kartor och har det lite intetsägande namnet Vaggi på norska kartor. Några på norska sidan kallar den Svenskdalen. Vi la till på östsidan av Orddajohka eftersom det var långgrunt och måste därför vada över den direkt för att komma upp i dalen. Vi blev lite blöta, men men. Sedan gick vi vidare till Geavdnjajavri, vidare båtskjuts över Ostu (älven mellan Altevatn och Leina) och avslutade vid Rostahytta.
torneträsk.jpg
 
Hmm, ja, det var en stund sedan och jag kan förstå att han tycker att det kostar mer än det smakar.

Om jag minns rätt så la vi ut från småbåtshamnen i Abisko och drog öst-nordöst till dalen mellan Avrruk och Salmmechokat. Dalen heter ingenting på svenska kartor och har det lite intetsägande namnet Vaggi på norska kartor. Några på norska sidan kallar den Svenskdalen. Vi la till på östsidan av Orddajohka eftersom det var långgrunt och måste därför vada över den direkt för att komma upp i dalen. Vi blev lite blöta, men men. Sedan gick vi vidare till Geavdnjajavri, vidare båtskjuts över Ostu (älven mellan Altevatn och Leina) och avslutade vid Rostahytta.
Tillägg: Äsch, nu har jag rotat fram en karta som visar lite mer av den norska sidan och kom på mitt tankefel... Ni rundade helt enkelt väständen på Geavdnjajávri och gich norr om sjön eller hur?

Off-topic och ursäkta trådkapningen men hur kom ni runt Geavdnjajávri? Gick det att vada utloppet Gulmmaeatnu eller möjligen tog ni er över redan via landtungan innan Eartebealjávri? Eller åkte ni båten från söder om Gulmmaeatnu på Leina? Tack!
 
Senast ändrad:
Bare hyggelig med lite trådkapning. :)

Nej, vi gick söder om sjön till Ertebealcoalbmi och vadade över där de två landtungorna möts. Ca 30 m brett och lårdjupt i mitten av juli. Enligt senorge.no var nog älvarna pyttelite mindre än genomsnittet det året, men Geavdnja är ju en ganska stor sjö och vattenståndet är således svårpåverkat = vadet borde gå att genomföra de flesta år i juli.
Precis på andra sidan är det en låst stuga som tillhör Bardu jakt- och fiskeförening. Där torkade vi oss och de som var i stugan visade sig vara villiga att ta oss över Ostu några dagar senare. (och inte bara över Ostu, vi fick båtskjuts helt til Politiodden). Som jag sa tidigare i tråden, det är ganska mycket trafik här på norsk sida. Och för att komma in till stugan måste man först ta en båt halvvägs över Altevatn, gå över ett pass och sen ta en till båt till andra änden av Geavdnja. Det var en av personerna på stugan som alltså hade en båt på Altevatn som kunde hjälpa oss när han var färdig med stugvistelsen.

Edit: Glömde nämna att bäckarna på sörsidan av Geavdnja, som ser väldigt stora ut på kartan, är förhållandevis lättvadade under tursäsong. Förmodligen väldigt känsliga för nederbörd och temperatur dock.
 
Riktigt kul att få den infon, stort tack för den! Har studerat gappet mellan de där två landtungorna noga på flygfotot och tyckt att det sett fullt möjligt ut att ta sig över där men har aldrig tidigare hört från någon som faktiskt har gjort det.

Som lite av en fjällnörd har jag möjliga turer inplanerade längs så gott som hela fjällkedjan men just den turen som jag här har funderat på börjar och slutar vid E10 / i Björkliden och går ut på att undersöka masivet Šalmmečohkat - Aldasas för att sedan om möjligt ta sig över vid de där landtungorrna och gå tillbaka västerut mellan sjöarna för att utforska Bihppás / Rohkunborri och därefter leta sig vidare genom nationalparken på norska sidan till Lappjordhytta och tillbaka igen. Tror att det skulle kunna bli en fin tur men p.g.a. osäkerheter med att passera gränsen framöver så kan det kanske dröja innnan den blir av.
 
Senast ändrad:
Det var min kompis som planerade den turen och än idag litar jag inte på honom vid vägval på tur... Det gick nu fint den gången men om det hade varit jag, idag, som planerade så hade jag inhäntat ganska mycket mer info om vaden. Men det är också det som blev behållningen med turen, så många då okända platser och så mycket som kunde ske. Han tänkte också att vi skulle vada över Ostu, men det är en riktig älv. Lyckligtvis fick vi som sagt skjuts och kunde fortsätta.

Jag tror att ingen kommer att anmäla dig om du korsar gränsen några km och sover i tält hela tiden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.