Norr om Torneträsk?

  • Trådstartare greger.andersson@haninge.mail.telia.com (Greger An
  • Start datum

greger.andersson@haninge.mail.telia.com (Greger An

Gäst
Hej!


Funderar på att ta en kort tur (3-4 tältnätter) i mitten av augusti. Någon som har något bra förslag?


Hur är området norr om Torneträsk? Är det någon som har några erfarenheter? Vill helst komma upp ur björkskogen och upp på kalfjället fort. Går det att lägga en bra slinga så att man slipper gå fram och tillbaka?


/Greger
 

Daniel

Gäst
förslag

Förra året tog vi en kort-tur från Abisko som vi är nöjda med.
Gå mot Kebnekaise ett par kilometer, tag sedan av mot KårsaVaggi och fortsätt in i den dalen, sedan har man många möjligheter till fortsättning. Dalen är vacker längre in och terängen god. Sedan kan man ta sig tillbaka till "stora" vägen och åka hoppa på bussen vart som helst där. (Den stannar överallt, inga bestämda hållplatser.


Mycket nöje!


:) Daniel
 
Kårsavagge ligger SÖDER om Torneträsk.

Hejsan !
Jag konstaterar att det var ett dåligt förslag eftersom frågeställaren var intresserad av området norr om Torneträsk. Kårsavagge ligger ju söder om. Ska man till Kårsavagge skulle jag vilja tälta vid kåtan längre in (bortanför STF-stugan) och bestiga Piran och kanske undersöka den vassa kammen på nordflanken av Gorsacohkka, men det är en annan historia....En fin topptur är annars toppen 1419 på Kärketjårro, då ser man denna vassa kam som jag nyss beskrev. Speciellt en solig dag i maj är detta en underbar plats.


Jag kanske kan bidra ändå med ett förslag norr om Torneträsk.Det går mig veterligt båt från Abisko till norra sidan av Torneträsk. Jag gissar att denna båtskjuts ej går reguljära tider utan man får nog fråga först. Jag har för mig att den lägger till vid Pålnostugan (STF-stuga). Man kan sedan vandra en bit efter Nordkalottleden i riktning mot det höga Biehhppas-massivet med toppar uppemot 1600 m.ö.h. Ni vet fjällen som syns bortom Torneträsk sett från Låktatjåkkastugan. Man kan även vandra västerut frpn Pålnostugan mot Vadvetjåkka nationalpark och göra intressanta turer där, man kan nog ta båt tillbaka också vilket ger en fin 3-4 dagarstur.
Hälsningar, Mats Frank, Umeå
 

HA,KRN

Gäst
Konkurs?

Har fått för mig att det inte går några mer båtturer, nån mer som vet? Annars kan man ju alltid ringa och höra med Abisko.


HA,KRN
 

Daniel

Gäst
Ohövligheter icke välkomna!

Självklart vet jag att Kårsavagge ligger SÖDER om Torneträsk, men frågan gällde ju inte ENBART områden norr, eller bör jag förbättra mina läsfärdigheter? Den tur jag föreslog tyckte vi var givande i alla fall! Om du har problem med att man delar med sig av sina erfarenheter bör du låsa in dig i en källare eller ett rum med mjuka väggar!
 
Hur gick ni egentligen ?

Hejsan !
Du beskriver Kårsavagge, och jag håller med om att det är ett bra förslag eftersom man lätt kan börja och sluta i Abisko. Det var ett sämre förslag i detta sammanhang eftersom det i mina öron lät som att frågeställaren ville höra något om området norr om Torneträsk. Jag reagerade därför på ditt förslag. Rubriken var ju också "Norr om Torneträsk". Frågeställaren själv nämner ju inget annat fjällområde än norr om Torneträsk. Detta motiverade att jag lade in en åsikt om ditt inlägg, hoppas du förstår anledningen. Ditt förslag som sådant var ju OK i övrigt.


Hur menar du att man ska ta sig tillbaka till riksvägen, menar du samma väg eller borta vid Låktatjåkka eller så ? Du kanske syftar på en passövergång mellan Kårsavagge och Kärkevagge, vilket lär vara svårt men inte omöjligt ? Beskriv tydligare vad du tänkte med din turbeskrivning.Vore kul att höra hur ni gick.
Hälsar, Mats Frank, Umeå
 

edberg.asberg@swipnet.se (Micke)

Gäst
Två alternativ ?

Hej

En tur som jag själv länge har funderat på är att ta sig från
öständen av T-träsk och gå mot Råstojaure.
Jag tror att där är det lite folk och mest troligt
ett bra fiske.

Ett annat alternativ som jag har prövat på tre ggr är att ta sig in till
Vadvetjåkko nationalpark. Mycket grottor, fina tältplatser
( den underbaraste nedanför vattenfallet på en hed)
men fina toppar och från passet längst in ser man en bra av
kulturlandskapet i Norge.
Till Vadve kan man ta sig från Kopparåsen, problemet är bara
om du åker tåg att få konduktören att stanna !!
Annars kan man gå via Pålnoviken och kolla in om Pålnostugan står kvar
för att därefter gå vidare in i parken.

Hoppas detta lockade dig till något

Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Norr om Torneträsk Fjällvandring 6
pajaro Abisko-Vadvetjåkka nationalpark och vidare norr om Torneträsk Fjällvandring 5
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
kajhaj Randalen norr om Vindelkroken Fjällvandring 5
mindful Väg norr om Akkha Fjällvandring 3
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Lunkan90 Tips på utflyktsmål i Norr- och Västerbotten Fjällvandring 5
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
undvall Till Stora Sjöfallet från Norr?!? Fjällvandring 7
CharlottaK Lätta dagsturer norr om polcirkeln, midsommartid Fjällvandring 9
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
Sparta Fiske norr om tårneträsk Fjällvandring 0
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
perhaka Suliskongen från norr? Fjällvandring 2
KERTEG Vandra norr om Barcelona Fjällvandring 1
Frida0314 Tips gruppvandring i norr i juli? Fjällvandring 8
Mindcrime Vadplats vid Tjårvejaure (norr om Hukejaure) Fjällvandring 2
Staffan Andersson Mkt snö kvar i norr Fjällvandring 2
4748bt Norr skierfe Fjällvandring 1
begnet Jojoleden från söder till norr i mitten av juni Fjällvandring 3
alle_nilsson Norr till söder? Fjällvandring 12
Östman Sverige från norr till söder Fjällvandring 11
Grus grus Vandra norr om Åre Fjällvandring 0
pernillan Norr om polcirkeln 13-18 juni: Vad visa en skotte? Fjällvandring 11
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
danha Tälta norr om Aktse Fjällvandring 8
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
nilshansson Vandring från Laimoluokta (torneträsk) till Kummavuopi Fjällvandring 0
Nizzy Båt över torneträsk Björkliden Djupviken? Fjällvandring 0
stigk NO om Torneträsk-Riksgränsen Fjällvandring 2
Nyman Norra delen av torneträsk-treriksröset Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.