Lätta dagsturer norr om polcirkeln, midsommartid

Vi är tre unga vuxna med normalkondition som vill ut och vandra lite runt midsommar. Jag har varit på en tredagarsvandring förut och har orienterat i hela mitt liv men längre än så sträcker sig inte förkunskaperna så efter att ha letat igenom här på forumet känns det som att något lagom för oss vore att ha fast utgångspunkt och göra några dagsturer alternativt en rundvandring med stugövernattning. Hade tänkt mig kanske tre dagar med vandring men har haft svårt att hitta vandringar kortare än 5-7 dagar så därför känns kanske dagsturer mer lockande (+minimalt med grejer att dra på).

Har förstått att det nog är lite väl tidigt att ge sig ut i juni eftersom vi helst vill undvika att gå i djup snö. Behöver inte vara på hög höjd alls, bara fina landskap och midnattsol är vad vi vill uppleva! Spelar heller ingen roll om det är kortare eller längre sträcka eller blandat, men inga svåra vad och dylikt då vi är oerfarna, markerade leder. Vill bara ut i naturen och njuta lite.

Har funderat på Abisko men är öppen för allt som går att nå via allmänna kommunikationer.
Så tips på detta?
 
Åk till Ritsem o ta en helikopter till Staloluokta.
En helt magisk plats med en sjö som byter färg efter
väder och många möjligheter till fina dagsturer.
Underbar bastu finns oxå (-;
 
Tack :)
När jag kollar på fiskflygs hemsida så står det dock att förra säsongen så började de inte med flygningar förens 1a juli. Hur är Ritsem självt? Vore bra med lite alternativ. :)
 
Abisko

Ett alternativ är ju att stiga av tåget i Låktatjåkka, gå till fjällstationen med samma namn med bekvämt boende, sen ner till Kårsavaggestugan med gammaldags STF-charm och sista dan ner till Abisko. Vid midsommar ligger det mycket snö på högre höjder, men det är normalt inget problem. Lycka till!

Hälsn Pelle
 
Ritsem är en barackhåla...... Inget att se....
Men jag skulle höra av mig till flyget.... Kostar inte så mycket som man tror
Om man är några stycken (-:
 
Akkaa-Kisuris-Kutjaure (via broarna över Vojatätno)-Vaisaluokta går ju att gå på tre dar. Fast dom dagsturerna blir dryga 2 mil om dan om jag minns rätt.
 
Ett förslag: Hemavan upp till Viterskalstugan. Topptur till Norra Sytertoppen och dagstur in i Syterskalet. Sen tillbaka till Hemavan. Vackra vyer, bra stigar, lättvandrat och storslaget! Jag har gått sträckan flera gånger och störs inte av att gå fram och tillbaka till Viterskalet. Det är ju så vackert! Trots att det inte är norr om polcirkeln så lyser midnattsolen alldeles tillräckligt. Vill man fort upp till kalfjället, ner från det, kan man ta sittliften om den börjat gå.
 
Tack för alla förslag!

Det som känns mest lockande just nu är låktatjåkka-abisko eller turen runt Hemavan. Hur är det i dessa områden, kan man förvänta sig att med karta och skyltar hitta till rätt leder eller är det någon större förberedelse man bör göra?
 
Turen från Hemavan mot Viterskalet är tydligt utmärkt med skyltar och stigarna väl upptrampade. Fjällkartan och kompass ska ju alltid vara med, intressant att få namn på allt man ser och passerar Själv var jag uppe på Norra Sytertoppen i tjock dimma regn och slask men kunde ändå hitta de utmärkta stenarna. Lycka till med planeringen, den är ju halva resan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ccalle Sarek - lätta skor Fjällvandring 7
awellander Lätta vandringskängor Fjällvandring 6
Vägslav Lätta sandaler till vandring? Fjällvandring 24
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Fjällvandring 4
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av Sealskinz och lätta dojor i fjällen Fjällvandring 20
Jörgen Fjaderlatt.se I fjällen med Sealskinz och lätta dojor Fjällvandring 20
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Karolina P Dagsturer i Åre i mitten av september Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
Marcus S Lämplig utgångspunkt för dagsturer? Fjällvandring 4
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
björsi Dagsturer med 6 månaders bebis Fjällvandring 17
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
speedy Tips på dagsturer Norrbotten? Fjällvandring 4
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
Hedberg3 Dagsturer från stuga / hytte Fjällvandring 5
Axe Dagsturer i Norrbottensfjällen - husvagn Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
Egel Tips på enklare dagsturer från basläger. Fjällvandring 1
k elias Fin fjällstuga för dagsturer med småbarn Fjällvandring 8
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
lindajones Tips dagsturer i Lofoten? Fjällvandring 8
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Escodobe Lämna tältet för dagsturer? Fjällvandring 26
quango Dagsturer från Abisko Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
Fantomax Hjälp med dagsturer i Sälen! Fjällvandring 13
Etriol Dagsturer Ritsem eller Stora sjöfallet med småbarn Fjällvandring 2
Christoffer Hedman Dagsturer vid Grövelsjön Fjällvandring 7
gundj Dagsturer i Grövelsjönomrâdet Fjällvandring 4
smilinthyme Dagsturer i Jämtland - hjälp Fjällvandring 2
svegus Dagsturer kring Lunndörren, Vålåstugorna, Stensdalen Fjällvandring 2
gusbo Tips för övernattningstur och dagsturer med småbarn i Abiskotrakten Fjällvandring 5
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
abolinder Dagsturer i Jotunheimen Fjällvandring 8
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
MatildaD Dagsturer kring Välijokk Fjällvandring 0
ala Dagsturer runt Abisko Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.