Till Stora Sjöfallet från Norr?!?

Hejsan,

Sitter och klurar på årets fjällvandring. I år är det en vandring genom myggornas förlovade rike som gäller, dvs Sjaunja. Planen är att starta i Fjällåsen och sen gå rakt väster ut och avsluta vandringen vid Stora Sjöfallet eller eventuellt Vakkotavare. Men det finns ett litet krux i planeringen just nu och det är hur man tar sig förbi "vattensystemet" Teusajaure/Suorggejohka (om nu jokken/älven heter så även mellan Teusajaure och Gagirjaure???).

Närmare förklaring:

Eftersom vi har lite tight med tid + att jag redan vandrat och åkt sidor genom Kaitum-dalen är grundplanen att gå söder om Kårsatjåkka/Kuopertjåkka - massivet. Men då kommer man ju fram ungefär där det finns en liten led/stig på nordsidan av just Suorggejohka ungefär 1-1.5 km norr om Gagirjavri. Som jag ser det har man då tre alternativ:

1: Vada Suorggejohka. Går det över huvud taget? Hur tar sig folk i allmänhet till stigen som startar mitt i ingenstans norr om jokken???

2: Gå vidare västerut till Teusajaurestugorna längs Teusajaure. Men det ser bitvis mycket brant ut längs den norra stranden...någon som vet om det är framkommligt?

3: Fixa någon typ av båt över Gagirjavri/Pätsasj till vägen som går upp till dammen, någon som vet om det är möjligt?

/ Stefan
 
Det fanns en artikel i utemagasinet för några år sedan om vandring just här. Ja det är mycket brant om jag uppfattar dig rätt, norr om Teusajaure mot stugorna, går ej att gå längs bergssidan. Men det går att ta sig fram där och det står det i artikeln om. Det var en höstvandring som gjordes och som artiekln handlade om.
Lycka till!
 
1) Nej, Teusaälven går inte att vada. Stigen är en gammal vandringsled från den tid det gick båtar mellan Vietas och Kakijaure och längs Teusasjön.

2) Det är på gränsen till omöjligt att gå längs strandkanten, att ta sig upp ovanför branten och sedan gå ner igen vid Teusastugorna är en relativt enkel vandring.

3) Enda möjligheten är att hitta någon som har egen båt i Satijaure och är villig att köra. Jag skulle tro att det blir svårt men du kan ju alltid ringa och fråga anläggningen vid Stora Sjöfallet.
 
Ungefär som jag trodde..

1) Nej, Teusaälven går inte att vada. Stigen är en gammal vandringsled från den tid det gick båtar mellan Vietas och Kakijaure och längs Teusasjön.

2) Det är på gränsen till omöjligt att gå längs strandkanten, att ta sig upp ovanför branten och sedan gå ner igen vid Teusastugorna är en relativt enkel vandring.

3) Enda möjligheten är att hitta någon som har egen båt i Satijaure och är villig att köra. Jag skulle tro att det blir svårt men du kan ju alltid ringa och fråga anläggningen vid Stora Sjöfallet.

Hejsan,

Jo det var väl det jag trodde. Vi lutar mot att skaffa en packraft så man har full frihet....kanske tom slutar med att vi paddlar nedströms längs Sjaunjaätno, verkar vara mycket trevligt enligt det man läst om det.

Tack för svaren

/ Stefan
 
Ingenting ær omøjligt, bara olika svårt.

1) Ja de går att vada. Har gjort de vid flertal tillfællen. Men hur svårvadat beror på vatten nivån i dammen. Kænner dock endast till ett stælle dær vadning ær møjligt och då får du rækna med vatten till midjan (vid optimala førhållanden) Så ær du ingen van vadare så avrådes førsøk till detta, men ær fult møjligt. Har sett att de ska finnas en stig på kartan, men ær man væl dær så kan man nog inte kalla de stig, næst intill obefintligt.

2) Det går att ta sig fram længs stranden (har gått båda sidorna) men de blir lite hoppa sten. Men de ær då bættre att hoppa sten æn att førsøka klættra uppåt och gå på højden. (Har prøvat de också.)

3) Håller med tidigare talare.

Mitt førslag ær om du inte absolut vill ta dig øver ælvan (før att ta en genvæg till vakkota?) ær att bita ihop hoppa lite på stenarna længs stranden fram till teusastugorna och sedan anvænda båtarna dær før att ta sig øver. Sen ær de bara att piska kungsled och anlænda tryggt till vakkota med lite gnagsår:)

Hade gott / Ulf.L
 
Jo allt är möjligt, men....

Hejsan,

Jo jag vill nog betrakta mig som en mycket van vadare och det är givetvis helt riktigt att ingenting är omöjligt. Men med ett vad som är så svårt som detta verkar vara känns det alltför osäkert att lägga upp en tur där man måste vada för att hinna med bussen hem, då behöver man en extra dag för att kunna gå via Teusajaurestugorna.

Så vi har beställt en Alpacka Double Duck packraft (https://www.alpackaraft.com/index.cfm?fuseaction=store.catalog&CategoryID=53&ProductID=116) och hinner den bara fram i tid blir det nog att glida nedströms nedför Sjaunjaätno istället för att gå enligt den tidigare planen. Känns roligare och målet med årets vandring var trots allt att få uppleva sjaunja på sommaren :)

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
undvall Väg till Kårsatjåkka från Stora Sjöfallet? Fjällvandring 10
kellicotta Väg till Stora sjöfallet stugorna Fjällvandring 2
paddel Björn Bussförbindelser till Stora Sjöfallet Fjällvandring 3
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.