Norr till söder?

Har planerat att vandra Saltoluokta - Kebnekaise...
Vill ha någon dag i slutet av vandringen på Keb, å om det är ont om tid tänkte vi avsluta med en kul helikopterflygning till Nikkoulakta!

Läste någonstans att "av tradition vandrar man från norr till söder"..... blir man stämplad som UFO om man vandrar från söder till norr? :)

Vad tror ni om turen i övrigt? Några tips o råd? Något vi inte får missa?
 
alle_nilsson; sa:
Läste någonstans att "av tradition vandrar man från norr till söder"..... blir man stämplad som UFO om man vandrar från söder till norr? :)

Nix, har i vart fall inte märkt någon särbehandling. Har gått ett antal gånger, med lite olika vägval från Nikkaluokta till Abisko. Men jag kanske är ett UFO som inte har märkt av nåt. :)

Mvh
Peter P.
 
Jag gick ovan nämnda vandring (vakkottavare-nikka) för två sommrar sedan.
Det var i augusti och solen sken utan nåd, några dagar innan hade jag tappat mina solbrillor inne i sarek (nära mikkaglaciären, kanske någon hittade dom.. :)
Jag var iallafall ganska glad åt att ha solen i ryggen, det var så jävligt att jag tillomed "tog in" på singi-stugan för att laga min lunch.. (för att komma in i skugga alltså..)

Vandringen är faktiskt en mycket fin sådan, speciellt bra för nykomlingar då den är relativt kort och lättgången men ändå ger en bra inblick i fjällvärlden.
Och jag skulle nog rekommendera att gå just från söder till norr, för att man då får dom värsta backarna vid vakko och teusa som uppförsbackar, båda de två är tämligen branta och kan nog vara ganska påfrestande nerför.
Sen är det ju alltid trevligt att avsluta med det storslagna ladtjovagge!

Kan väl inflika att om ni tänkt gå med tält så bör ni vara medvetna om att stugvärden i teusa inte godtar att man tältar i närheten av stugan utan att betala/använda stugans faciliteter.. (iallafall inte när jag var där, så jag betalade snällt..) vilket då innebär att man får ro över sjön eller knalla uppför backen..

Sen måste jag även rekommendera ett besök till singivagge, exemplariska tältmarker, ljuvlig vy och enkel väg upp på Keb!
[Ändrat av Slan 2006-04-12 kl 17:27]
 
Inte direkt svar på frågan...

... men med anledning av Slan:s inlägg ovan måste jag fråga...

"Sen måste jag även rekommendera ett besök till singivagge, exemplariska tältmarker, ljuvlig vy och enkel väg upp på Keb!"

Har i andra trådar här ställt frågan om det verkligen är "enkelt" att ta sig upp på Keb från Singivaggi. Vilken väg upp avser du då? Ut ur Singivaggi och Dürlings led upp, eller ravinen och bergväggen mellan Vierramvare och Singibahkti?
Om Dürlings led avses blir det inte mycket vunnet i kilometer räknat, om än i trevnad och upplevelser. Vad jag egentligen är intresserad av är ravinen från Singijavrrit upp till Kaffedalen, som med all säkerhet är okej med lättare packning. Frågan är bara om den går att ramla nerför med full packning (20-25kg), särskilt om vädrets makter skulle få för sig att lägga sig i (regn, hagel, snö, hård vind etc.)...
Grundsten uttrycker sig, om jag inte missminner mig, som att den vägen är görlig "med viss hjälp av händerna"...

Nån som vet definitivt besked?
 
Re: Inte direkt svar på frågan...

Netclown; sa:
Ut ur Singivaggi och Dürlings led upp, eller ravinen och bergväggen mellan Vierramvare och Singibahkti?
Om Dürlings led avses blir det inte mycket vunnet i kilometer räknat, om än i trevnad och upplevelser.

Durligs led börjar INNE I Singivagge. Den börjar i västra änden. Jämfört med att gå från tex Kebnekajse fjällstation har man vunnit 300 höjdmeter redan. Man har vidare en mycket enkel vandring upp till Kaffedalen.

Så jag anser nog att den delen är enkel och att man vinner en del.
 
Dürlings led/Singivaggi

Jag vet att Dürlings led börjar i Singivaggi, men uttryckte mig kanske lite slarvigt. Vad jag försöker få svar på är om man utan att bryta armar, ben och nacke med packning för en tvåveckorstur i tält kan ta sig ner till Singivaggi från Kaffedalen via ravinen mellan Singibahti och Vierramvare. Jag vill helst slippa gå upp till Kaffedalen och ner genom den namnlösa dalen och sen in i Singivaggi fram till Singijavrrit, för att efter toppturen gå tillbaka samma väg ut till Tjäktjavagge. Hoppas min frågeställning blivit något klarare av denna utläggning... :)
Glad påsk på er, förresten!

/ Knut
 
Men om du nu står i Kaffedalen med en stor ryggsäck och vill ner till Singivagge. Varför då ens gå en brantravin då Durlings led leder till samma dal men mycket enklare?
Jag förstår inte riktigt vad du menar och varför du ska upp i Kaffedalen ocg vända då du går in i och ut ur Singivagge. Öppningen mot Tjäktavagge är ju enkel att gå. Det är den mot Lattjovagge som är brant.
 
Jag har för mig att du inte kan ta dig den vägen utan att just bryta alla leder i kroppen samt få en del smärre blåmärken på köpet. Inte utan rep i alla fall. Det är vad jag har för mig alltså.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
begnet Jojoleden från söder till norr i mitten av juni Fjällvandring 3
Östman Sverige från norr till söder Fjällvandring 11
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
undvall Till Stora Sjöfallet från Norr?!? Fjällvandring 7
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
kajhaj Randalen norr om Vindelkroken Fjällvandring 5
mindful Väg norr om Akkha Fjällvandring 3
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Lunkan90 Tips på utflyktsmål i Norr- och Västerbotten Fjällvandring 5
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
ricke Norr om Torneträsk Fjällvandring 6
pajaro Abisko-Vadvetjåkka nationalpark och vidare norr om Torneträsk Fjällvandring 5
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
CharlottaK Lätta dagsturer norr om polcirkeln, midsommartid Fjällvandring 9
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
Sparta Fiske norr om tårneträsk Fjällvandring 0
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
perhaka Suliskongen från norr? Fjällvandring 2
KERTEG Vandra norr om Barcelona Fjällvandring 1
Frida0314 Tips gruppvandring i norr i juli? Fjällvandring 8
Mindcrime Vadplats vid Tjårvejaure (norr om Hukejaure) Fjällvandring 2
Staffan Andersson Mkt snö kvar i norr Fjällvandring 2
4748bt Norr skierfe Fjällvandring 1
Grus grus Vandra norr om Åre Fjällvandring 0
pernillan Norr om polcirkeln 13-18 juni: Vad visa en skotte? Fjällvandring 11
danha Tälta norr om Aktse Fjällvandring 8
Norr om Torneträsk? Fjällvandring 6
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 93
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.