Norr till söder?

Har planerat att vandra Saltoluokta - Kebnekaise...
Vill ha någon dag i slutet av vandringen på Keb, å om det är ont om tid tänkte vi avsluta med en kul helikopterflygning till Nikkoulakta!

Läste någonstans att "av tradition vandrar man från norr till söder"..... blir man stämplad som UFO om man vandrar från söder till norr? :)

Vad tror ni om turen i övrigt? Några tips o råd? Något vi inte får missa?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
alle_nilsson; sa:
Läste någonstans att "av tradition vandrar man från norr till söder"..... blir man stämplad som UFO om man vandrar från söder till norr? :)

Nix, har i vart fall inte märkt någon särbehandling. Har gått ett antal gånger, med lite olika vägval från Nikkaluokta till Abisko. Men jag kanske är ett UFO som inte har märkt av nåt. :)

Mvh
Peter P.

Jag gick ovan nämnda vandring (vakkottavare-nikka) för två sommrar sedan.
Det var i augusti och solen sken utan nåd, några dagar innan hade jag tappat mina solbrillor inne i sarek (nära mikkaglaciären, kanske någon hittade dom.. :)
Jag var iallafall ganska glad åt att ha solen i ryggen, det var så jävligt att jag tillomed "tog in" på singi-stugan för att laga min lunch.. (för att komma in i skugga alltså..)

Vandringen är faktiskt en mycket fin sådan, speciellt bra för nykomlingar då den är relativt kort och lättgången men ändå ger en bra inblick i fjällvärlden.
Och jag skulle nog rekommendera att gå just från söder till norr, för att man då får dom värsta backarna vid vakko och teusa som uppförsbackar, båda de två är tämligen branta och kan nog vara ganska påfrestande nerför.
Sen är det ju alltid trevligt att avsluta med det storslagna ladtjovagge!

Kan väl inflika att om ni tänkt gå med tält så bör ni vara medvetna om att stugvärden i teusa inte godtar att man tältar i närheten av stugan utan att betala/använda stugans faciliteter.. (iallafall inte när jag var där, så jag betalade snällt..) vilket då innebär att man får ro över sjön eller knalla uppför backen..

Sen måste jag även rekommendera ett besök till singivagge, exemplariska tältmarker, ljuvlig vy och enkel väg upp på Keb!
[Ändrat av Slan 2006-04-12 kl 17:27]

Inte direkt svar på frågan...

... men med anledning av Slan:s inlägg ovan måste jag fråga...

"Sen måste jag även rekommendera ett besök till singivagge, exemplariska tältmarker, ljuvlig vy och enkel väg upp på Keb!"

Har i andra trådar här ställt frågan om det verkligen är "enkelt" att ta sig upp på Keb från Singivaggi. Vilken väg upp avser du då? Ut ur Singivaggi och Dürlings led upp, eller ravinen och bergväggen mellan Vierramvare och Singibahkti?
Om Dürlings led avses blir det inte mycket vunnet i kilometer räknat, om än i trevnad och upplevelser. Vad jag egentligen är intresserad av är ravinen från Singijavrrit upp till Kaffedalen, som med all säkerhet är okej med lättare packning. Frågan är bara om den går att ramla nerför med full packning (20-25kg), särskilt om vädrets makter skulle få för sig att lägga sig i (regn, hagel, snö, hård vind etc.)...
Grundsten uttrycker sig, om jag inte missminner mig, som att den vägen är görlig "med viss hjälp av händerna"...

Nån som vet definitivt besked?

Re: Inte direkt svar på frågan...

Netclown; sa:
Ut ur Singivaggi och Dürlings led upp, eller ravinen och bergväggen mellan Vierramvare och Singibahkti?
Om Dürlings led avses blir det inte mycket vunnet i kilometer räknat, om än i trevnad och upplevelser.

Durligs led börjar INNE I Singivagge. Den börjar i västra änden. Jämfört med att gå från tex Kebnekajse fjällstation har man vunnit 300 höjdmeter redan. Man har vidare en mycket enkel vandring upp till Kaffedalen.

Så jag anser nog att den delen är enkel och att man vinner en del.

Dürlings led/Singivaggi

Jag vet att Dürlings led börjar i Singivaggi, men uttryckte mig kanske lite slarvigt. Vad jag försöker få svar på är om man utan att bryta armar, ben och nacke med packning för en tvåveckorstur i tält kan ta sig ner till Singivaggi från Kaffedalen via ravinen mellan Singibahti och Vierramvare. Jag vill helst slippa gå upp till Kaffedalen och ner genom den namnlösa dalen och sen in i Singivaggi fram till Singijavrrit, för att efter toppturen gå tillbaka samma väg ut till Tjäktjavagge. Hoppas min frågeställning blivit något klarare av denna utläggning... :)
Glad påsk på er, förresten!

/ Knut

Men om du nu står i Kaffedalen med en stor ryggsäck och vill ner till Singivagge. Varför då ens gå en brantravin då Durlings led leder till samma dal men mycket enklare?
Jag förstår inte riktigt vad du menar och varför du ska upp i Kaffedalen ocg vända då du går in i och ut ur Singivagge. Öppningen mot Tjäktavagge är ju enkel att gå. Det är den mot Lattjovagge som är brant.

Jag har för mig att du inte kan ta dig den vägen utan att just bryta alla leder i kroppen samt få en del smärre blåmärken på köpet. Inte utan rep i alla fall. Det är vad jag har för mig alltså.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips