Karta över nationalparkerna i norr?

Kortfattat: Nån som kan tipsa mig om en lättöverskådlig karta över nationalparkerna i norr?

Långfattat: Jag är faktiskt förvånad. Jag har lagt pinsamt många timmar på att använda olika kartverktyg. Jag har till och med några universitetspoäng i GIS.
Men denna gången har jag gått bet på en till synes löjligt enkel uppgift..

Eftersom Norska gränsen tycks hållas stängd över sommaren så försöker jag planera en tur som jag i alla fall kan hoppas ska bli av. Tyvärr vet jag inte speciellt mycket om svenska fjällen.

Bara att läsa lite här på Utsidan och i de ofta väldigt informativa bloggar som finns? Eller? Nä, för jag har hund och det tycks vara så att de allra flesta "kända" ställena utanför Kungsleden ligger just i nationalparker med hundförbud.

Fortfarande inga problem, bara att kolla på en karta var nationalparkerna ligger och planera en tur utifrån det...??

Det är här jag går bet. Jag kollar upp Kvikkjokk. Det finns gröna linjer åt i stort sätt alla håll. Vad som ligger innanför och vad som ligger utanför nationalparkerna och vilken som är vilken är svårare än man kan tro att skilja ut. De gröna linjerna försvinner och dyker upp allteftersom man zoomar in och ut.

Även om jag kan kolla upp nationalparkerna en och en och försöka översätta det till kartan så får jag fortfarande mest huvudvärk och framförallt ingen överblick.

Nånstans på stora vida internet måste det väl finnas en karta där nationalparkerna visas med bakgrundsfärg? Så att man ser vad som är inuti och utanför och vilken som är vilken?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Angående Kvikkjokk så kan du gå på Padjelantaleden fram till bron i Tarradalen mellan topparna 1010 och 877.

Du kan en stund innan svänga av Padjelantaleden mot Vaimok- och Pieskehaurestugorna om du vill hålla dig utanför nationalparken.

Från Kvikkjokk kan du också följa Kungsleden norrut till Saltloukta, det är tillåtet med hund även om leden passerar ytterkanterna av Sarek. Du får dock inte avvika från Kungsleden.

https://www.sverigesnationalparker.se/

har ganska tydliga översiktsbilder över Laponias nationalparker (tycker jag själv).

Tack, det gjorde susen!

(Hade kollat där, men på mobilen och där kunde jag inte zooma ut från kartbilderna över de enskilda reservaten. Men nu fick jag nytt mod och kollade där på datorn. Funkade perfekt.)

https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/

Här kan du välja vilka typer av skyddade områden du vill se.

Ännu bättre! Fler alternativ vilket också tar lite mer tid men planeringen är ju en stor del av nöjet :)

Ni andra: Tack så hemskt mycket för tipsen. Ska googla!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips