Karta över nationalparkerna i norr?

Kortfattat: Nån som kan tipsa mig om en lättöverskådlig karta över nationalparkerna i norr?

Långfattat: Jag är faktiskt förvånad. Jag har lagt pinsamt många timmar på att använda olika kartverktyg. Jag har till och med några universitetspoäng i GIS.
Men denna gången har jag gått bet på en till synes löjligt enkel uppgift..

Eftersom Norska gränsen tycks hållas stängd över sommaren så försöker jag planera en tur som jag i alla fall kan hoppas ska bli av. Tyvärr vet jag inte speciellt mycket om svenska fjällen.

Bara att läsa lite här på Utsidan och i de ofta väldigt informativa bloggar som finns? Eller? Nä, för jag har hund och det tycks vara så att de allra flesta "kända" ställena utanför Kungsleden ligger just i nationalparker med hundförbud.

Fortfarande inga problem, bara att kolla på en karta var nationalparkerna ligger och planera en tur utifrån det...??

Det är här jag går bet. Jag kollar upp Kvikkjokk. Det finns gröna linjer åt i stort sätt alla håll. Vad som ligger innanför och vad som ligger utanför nationalparkerna och vilken som är vilken är svårare än man kan tro att skilja ut. De gröna linjerna försvinner och dyker upp allteftersom man zoomar in och ut.

Även om jag kan kolla upp nationalparkerna en och en och försöka översätta det till kartan så får jag fortfarande mest huvudvärk och framförallt ingen överblick.

Nånstans på stora vida internet måste det väl finnas en karta där nationalparkerna visas med bakgrundsfärg? Så att man ser vad som är inuti och utanför och vilken som är vilken?
 
Angående Kvikkjokk så kan du gå på Padjelantaleden fram till bron i Tarradalen mellan topparna 1010 och 877.

Du kan en stund innan svänga av Padjelantaleden mot Vaimok- och Pieskehaurestugorna om du vill hålla dig utanför nationalparken.
 
Från Kvikkjokk kan du också följa Kungsleden norrut till Saltloukta, det är tillåtet med hund även om leden passerar ytterkanterna av Sarek. Du får dock inte avvika från Kungsleden.
 
https://www.sverigesnationalparker.se/

har ganska tydliga översiktsbilder över Laponias nationalparker (tycker jag själv).

Tack, det gjorde susen!

(Hade kollat där, men på mobilen och där kunde jag inte zooma ut från kartbilderna över de enskilda reservaten. Men nu fick jag nytt mod och kollade där på datorn. Funkade perfekt.)

https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/

Här kan du välja vilka typer av skyddade områden du vill se.

Ännu bättre! Fler alternativ vilket också tar lite mer tid men planeringen är ju en stor del av nöjet :)

Ni andra: Tack så hemskt mycket för tipsen. Ska googla!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Melvham Trparksmötet - karta Fjällvandring 4
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Naturnissen Ladda ned karta från lantmäteriet? Fjällvandring 11
Utetant Karta Gautelis? Fjällvandring 3
mkadventure Funäsfjällen karta Fjällvandring 4
Felle96 karta Fjällvandring 2
Hmk Ny karta Muttos och östra Sjavnja Fjällvandring 9
Nervös Karta Grövelsjön Fjällvandring 6
Rapps Vadvetjåkka Karta Fjällvandring 1
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
mick102 Karta Kungsleden Fjällvandring 11
bfia73 karta på nätet Fjällvandring 1
Hemskis Online Karta med Sareks gräns? Fjällvandring 1
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
P.D Pertex i på karta. Fjällvandring 3
flea Karta Helags+sylarna Fjällvandring 2
granbom Vad är detta för karta? Fjällvandring 2
Igelkotte Karta över Kebnekaiseområdet Fjällvandring 27
linda_a Karta över Norska fjällen? Fjällvandring 9
dennis_h Karta Jotunheimen Fjällvandring 6
perniklasjoh Karta över skåneleden ? Fjällvandring 2
...Uffe... Inplastad karta eller ej ?? Fjällvandring 44
Pé Bok/karta Kungsleden Fjällvandring 4
lusth Karta Keb? Fjällvandring 0
sursta Karta över Jotunheimen Fjällvandring 3
Pigge2 Norsk karta? Fjällvandring 2
fjelltur Karta över Lofoten Fjällvandring 17
Filip J Jotunheimen/karta Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Karta & Kompass Fjällvandring 3
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
magus Priser i Nationalparkerna? Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
kajhaj Randalen norr om Vindelkroken Fjällvandring 5
mindful Väg norr om Akkha Fjällvandring 3
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.