Väg norr om Akkha

Hej!

Funderar lite kring sommarens Sarektur. Tanken är att gå Guhkesvagge, för första gången. I Grundstens bok föreslår han att ta vägen norr om Ahkka, från Änonjalmme. Verkar spännande. Nån här som gått så? Nirramjåhka omnämns som ett potentiellt knepigt vad. Erfarenheter? Övriga tankar?

Tacksam för svar!

Detta är en väg som få tycks gå numera. Jag har heller inte gjort det men har ibland funderat på att se hur terrängen tar sig ut. Efter vad jag hört av en äldre same boende i Änonjálmme så är terrängen på östra sidan av Áhkká extremt stenig och besvärlig. "Jag skulle inte ens vilja att min värste ovän gick där", sa han till mig.

Ett par unga män jag träffade hade precis tagit sig förbi denna sida och var minst sagt frustrerade. En av dem luftade sina känslor och sa: "Hatet mot berget drev mig vidare!". Men de var nybörjare så man ska kanske inte ta det för allvarligt.

Grundsten nämner att det därefter är svårframkomligt på Gássaláhko och så ser det verkligen ut när man betraktar det på håll. Det täta videt utmed Áhkkás sluttning nämner han också.

Sammanfattningsvis: Det finns folk som tycker att detta är en mycket besvärlig väg (om du trots allt skulle välja den så kan du väl rapportera sedan, jag är nyfiken).

Att däremot ta vägen väster om Áhkká, förbi Västtopparna och sedan fortsätta utmed Suottasjjåhkå innebär en behaglig och vacker infartsled till exempelvis Guhkesvágge. Tror inte den blir längre heller.

Lycka till med ditt beslut
Hans

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag gick där 2017, men gjorde ett nordligare vägval än det Grundsten beskriver. Jag gick norr om Guodekjávrre och sedan över Lullebårre. Så länge man är uppe på åsarna så är det lättvandrat, men emellanåt måste man ner i björkskogen som bitvis är väldigt tät, det är dock bara relativt korta partier innan man kan ta sig upp på nästa ås. Jag upplevde det däremot aldrig som besvärande stenigt. Gássalahko var också lättvandrat den vägen jag tog.
https://www.parlindh.se/fjallvandring/?A=1708&B=index

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips