Norr om polcirkeln 13-18 juni: Vad visa en skotte?

Hejsan!

Ca 13-18 juni i sommar har jag lovat att ta med min skotska lägenhetskompis från Edinburgh ovan polcirkeln för att vandra och se så mycket som möjligt av svensk natur och kultur som möjligt. Vi kommer förmodligen försöka ta ett standby-flyg upp till Kiruna (eller ev. till Luleå och kombinera det med ett besök hos en kompis där). Gissar att det är billigast och snabbast eftersom vi båda är under 26, eller rekommenderas tåg istället..?

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på vart man skulle kunna åka som är lättåtkomligt med buss eller tåg från Kiruna (eller Luleå) flygplats? Som sagt så vill vi gärna kunna fjällvandra och vi behöver inte "låsa oss" till ett ställe att göra dagsturer från, vi kan förflytta oss till fots eller med buss eller tåg under våra ca 5 dagar där. Vi kommer nog dock inte ta något tält med oss, så om det finns billigt boende i stugor eller vandrarhem vore det bra. Det vore kul om man kunde visa lite av den samiska kulturen också när man ändå är där uppe...

Jag vet att det här är en väldigt generell fråga, så det är väl därför vi börjat vår "research" så tidigt, så vi har gott om tid på oss att hitta en bra lösning. Själv har jag redan vandrat Abisko-Kebne en gång, så det vore skoj med något annat än just det. Saltoloukta-Kebne skulle i och för sig funka kanske...

Nåja, det är som sagt öppet för vilda tips och idéer, jag är öppen för alla förslag!! Om någon dessutom skulle ha tips för vad man kan göra i Dalarna sen i veckan efter vore det också trevligt... Tänkte jag skulle visa Stockholm-Uppsala 18-19 juni och sedan åka en sväng till min hembygd kring Ludvika samt avsluta med några dagar i Siljansbygden vid midsommar!! (Känns som ett måste...)

Hälsningar från en dalkulla i Skottland
 
pernillan skrev:
Hejsan!


Jag skulle gärna vilja ha lite tips på vart man skulle kunna åka som är lättåtkomligt med buss eller tåg från Kiruna (eller Luleå) flygplats? Som sagt så vill vi gärna kunna fjällvandra och vi behöver inte "låsa oss" till ett ställe att göra dagsturer från, vi kan förflytta oss till fots eller med buss eller tåg under våra ca 5 dagar där. Vi kommer nog dock inte ta något tält med oss, så om det finns billigt boende i stugor eller vandrarhem vore det bra. Det vore kul om man kunde visa lite av den samiska kulturen också när man ändå är där uppe...


Hälsningar från en dalkulla i Skottland

Vet inte om dom är så billiga men http://www.stfturist.se/ har bra fungerand vandrarhem längs många vandringsleder.
Om du vill veta lite mer om Samer så finns det att läsa en PDF här; http://www.skansen.se/boka/pdf/Vem_ar_Same_-_Studiematerial.pdf
Om man inte vill vandra kan man gå på lite evets; http://www.norrbottenlappland.se/listEvents.asp?Mode=3&Kommun=6 I Jokkmokk kommer det att vara en höstmarknad i slutete av aug.
http://www.jokkmokk.se/
Har även för mig att det ska finns ett samisktmuseum i Jokkmokk..

//Mattis.
 
Senast redigerad av en moderator:
Skidåkning paddling!

Åk till Riksgränsen och åk skidor de har normalt säsong till midsommar. Lofoten är absolut värt ett besök. Billigt och bra boende i rorbu i t ex Hamnöy vid Reine på Moskenesöy. Vandring i svenska fjällen kan gå men det kan också vara rätt blött och på höjderna snö som inte bär.

Paddla kajak i Lofoten eller Luleå skärgård kan vara en höjdare men det är kallt i vattnet så kanske inte något om ni är nybörjare. Forspaddling finns på en del ställen t ex vid Kiruna.

Paddla utför någon älv med kanadensare kan vara en höjdare men det kan vara bäst att göra det med en bra guide.

Thure
 
Hejsan pernillan!

Om ni flyger till Luleå, så föreslår jag att ni öluffar med M/S Ronja i Luleå skärgård några dagar. Stugor för övernattning finns (men ta helst tält). Detta är ett fint sätt att uppleva midnattssolen.

Som etapp 2 skulle jag föreslå att ni tar bussen till Jokkmokk och därifrån vidare till Kvikkjokk. Ni kan bo på vandrarhemmet och göra dagsturer till hur anrika samiska platser som helst (detta var hjärtat av lappmarken tidigare). Men även här hade jag rekomenderat tält.

Bägge dessa delmål har buss förbindelse samt stuga/vandrarhems boende.

Bägge visar upp nåt som inte finns i Scotland.

Sötvattensskärgård med midnattssol.
Samt värdsarvet Laponia.

Nu har du ett förslag till.

Lev väl!

Patrik
 
Jag har aldrig varit i de svenska fjällen norr om polcirkeln i juni, men jag tycker det verkar väl tidigt för vandring. Är det inte fortfarande väldigt mycket snö då? Det brukar det vara i de norska fjällen i alla fall. Jag skulle nog vänta åtminstone till mitten av juli.
 
Tack för svar, men fortsätt gärna ge förslag..! :)

Hej igen!!

Tack så mycket för alla svar och förslag!! Tyvärr får vi lov att stryka några av dem av olika anledningar... Vi är väldigt bundna till just de datumen så fjällvandring i juli funkar inte. Skidåkning vid Riksgränsen skulle jag gärna prova på, men misstänker att vår budget inte täcker det, likaså när det gäller forspaddling etc. som jag gissar kan vara ganska dyrt... Att tälta skulle ju dock spara lite pengar och vore trevligt, men har tyvärr inget bra tält... Kanske kan försöka låna av någon på något vis dock... Kajak låter skoj, men kan kanske bli väl kallt eftersom vi är nybörjare, men man kan ju alltid prova! ;)

Jokkmokk, Kvikkjokk samt Luleå skärgård låter i alla fall som bra idéer i alla fall! Kollade lite och tyvärr uppstod ett problem, nämligen att Kvikkjokk fjällstation inte verkar öppna förrän 18 juni... Är det lönlöst att ta sig dit innan då..? Gissar att de vandringsturer man skulle kunna ta från Kvikkjokk kan vara för blöta i juni, eller skulle det funka?

Läste nånstans att man skulle kunna se en elftedel av Sveriges yta från Dundret annars, skulle det kunna vara att bra alternativ som är lite mer lättillgängligt i juni..? I så fall kanske man skulle kunna flyga till Kiruna, åka ner till Gällivare/Dundret och bo där en natt, åka vidare till Jokkmokk och ev. bo där, eller om det nu är värt det, åka till Kvikkjokk istället, och sedan efter det ta sig ner till Luleå och skärgården där. (Avslutar hellre i Luleå så vi kan träffa min kompis där under helgen...)

Vad tror ni om detta förslag? Om ni tror det kan funka, fyll gärna på med förslag till sevärdheter/aktiviteter längs vägen! ;)

Kan vi inte vandra norr om polcirkeln får vi väl vandra desto mer när vi kommer till Dalarna veckan efter, men det vore ju trevligt att komma ut i de "äkta" fjällen... :)

Vänliga hälsningar från Pernilla
 
Abisko

Ett betydligt roligare alternativ än Dundret är nog Abisko. Med Abisko som utgångspunkt kan man se en hel del.
-Kabinen borde vara öppen och utsikten från toppstugan är fin är låktastugan öppen bör man försöka ta sig dit.
-Riksgränsen på försommaren är en upplevelse.
-Narvik, nya toppkabinen ska ha fin utsikt.
-Gruvan i Kiruna (infomine.se)

/M
 

avslutad210712

Gäst
Dundret är väl lite si så där roligt speciellt om du jämför med fjällen omrking Abisko. Och det där att man kan se en elftedel av Sveriges yta från Dundret skall du nog ta med både en och två nypor salt men visst är utsikten från Dundret rätt trevlig ändå.

Från midsommarafton och tio dagar framåt ifjol var jag i Riksgräns- och Abiskotrakten. I Riksgränsen var det fortfarande massor av snö som man gick och trampade genom och i Abisko var det blött, blött och åter blött. Och det var ändå två veckor senare än Ni har tänkt Er att åka upp så viss varning finns väl. Nu kan det variera rätt kraftigt från år till år men tycker mig ha hört att det är mycket snö uppe i fjällen i år så det lär väl vara mycket smältvatten också.
 
Några små tips.

Samiska museet i Jokkmokk heter Ajte och är super fint. Finns mkt intressant där och är väl värt ett besök.

Kvikkjokk är också spännande denna årstid eftersom vårfloden håller på att ta fart. Midnattssolen är också en höjdare även fast man inte ser den från byn. Går ni upp på Vallespiken (ca 1400m) får ni fin utsikt mot Sarek och ser solen hela dygnet. Det krävs dock tält och det kommer finnas snö på vägen upp. På Prinskullen och gräsheden som ni passerar på vägen upp till Vallespiken finns många fina tältplatser. Om ni inte vill tälta går det bra att bo i stugbyn (inte STF alltså) eller i Prästgården (toppen fin!). Kontakta församlingen för priser och tillgång. Det finns några dagsaktiviteter i Kvikkjokk som är enkla: båttur eller kanot (hyrs) på deltat, tur upp på Sjnerak eller Prinskullen (båda ca 6 km enkel väg). Hör av dig om du vill ha mer detaljer om Kvikkjokk.

Annars är ju Nikkaloukta fint och lättåtkommligt. Bara någon timme med bussen från Kiruna och fin utsikt mot Keb med omnejd. Har inga tips på aktiviteter just där och vet inte heller när de öppnar. Abisko som andra också tipsat om är en höjdare, kanske tom roligare än Nikka och Keb pga bättre utbud av aktiviteter den tiden på året.

/Björn
 
Muddus

om ni åker buss från gällivare så passa på att hoppa av vid liggadammen.muddus national-park är värt ett par dagar,övernattningsstugor med gasolkök finns efter leden.om dom är låsta finns det nyckel att låna på turiststationen i gällivare.det är iofs en bit att gå tills ni kommer fram,men om ni går nedanför "infartsvägen" finns det rastplatser som ni kan stanna vid för en fikapaus.
 
Storforsen och Arjeplogsfjällen

Om ni åker till Luleå borde den här rutten gå att få ihop med buss:

Besök Storforsen ovanför Vidsel. Europas största och mäktigaste fors. Superfint!

Nästa stopp Silvermuseet i Arjeplog. Största samemuseet i Lappland. Samiskt konsthantverk från 1700-talet, utsällningar mm. Vill man se kåtor in real life så finns ett samiskt friluftsmuseum i Arvidsjaur istället.

Avluta med besök i Vuoggatjålme i Arjeplogsfjällen. Där finns stugby och lättvandrade leder upp till fjället med sagolig utsikt!

Renar ser ni garanterat på vägen under bussturen!

God Tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CharlottaK Lätta dagsturer norr om polcirkeln, midsommartid Fjällvandring 9
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
kajhaj Randalen norr om Vindelkroken Fjällvandring 5
mindful Väg norr om Akkha Fjällvandring 3
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Lunkan90 Tips på utflyktsmål i Norr- och Västerbotten Fjällvandring 5
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
ricke Norr om Torneträsk Fjällvandring 6
pajaro Abisko-Vadvetjåkka nationalpark och vidare norr om Torneträsk Fjällvandring 5
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
undvall Till Stora Sjöfallet från Norr?!? Fjällvandring 7
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
Sparta Fiske norr om tårneträsk Fjällvandring 0
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
perhaka Suliskongen från norr? Fjällvandring 2
KERTEG Vandra norr om Barcelona Fjällvandring 1
Frida0314 Tips gruppvandring i norr i juli? Fjällvandring 8
Mindcrime Vadplats vid Tjårvejaure (norr om Hukejaure) Fjällvandring 2
Staffan Andersson Mkt snö kvar i norr Fjällvandring 2
4748bt Norr skierfe Fjällvandring 1
begnet Jojoleden från söder till norr i mitten av juni Fjällvandring 3
alle_nilsson Norr till söder? Fjällvandring 12
Östman Sverige från norr till söder Fjällvandring 11
Grus grus Vandra norr om Åre Fjällvandring 0
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
danha Tälta norr om Aktse Fjällvandring 8
Norr om Torneträsk? Fjällvandring 6
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
hakno1 Kaskasavagge 29e juni 2023 Fjällvandring 1
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Crimper Dela helikopter från Stora Sjöfallet i juni Fjällvandring 0
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
Fjällkjell Muddus i juni? Fjällvandring 6
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
pixbopelle Jämtlandsleden 12 juni 2020 (v.24)? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.