Båttransport över Teusajaure?

Hej,

Är det någon som vet när de börjar transportera folk över med motorbåt vid Teusajaure? Är den kanske tom redan igång?
 
Ja..

P.Gröndahl; sa:
Hej,

Är det någon som vet när de börjar transportera folk över med motorbåt vid Teusajaure? Är den kanske tom redan igång?

Skulle tro att den börjar så snart det finns personal i stugan! Det finns oxå vanliga rodbåtar att ro över med...

//A
 
Det är ingen lång sträcka att ro (min 14-åriga syster rodde oss över) och varje gång vi varit där så har inte vädret inverkat på rodden. Lite motigt kan det ju vara om det bara är en båt på din sida...
 
Vi var där första veckan i juli förra året och då fanns det en väldigt trevlig stugvärd där som hämtade oss.

Sedis
 
18 juni rapporterade länsstyrelsen att roddbåtarna i teusajaure är utlagda.
Stugan är öppen nu så skjuts med motorbåt borde också vara igång.
 
Var i Teusajaure 20-21 juni

Det sitter en trevlig stugvärd i Teusajaure och väntar på att du ska hissa upp dunken på andra sidan av vattnet, så kommer han med sin motorbåt och hämtar. Kostar 50 kr per person att bli körd över vattnet.

Det är 1 km att ro annars, men när vi (min son och jag) var där fanns det givetvis bara en roddbåt på vår sida, så det blev några vändor fram och tillbaka innan vi var klara, alltmedan stugvärden satt och tittade på oss från stugan, beredd att komma till undsättning. Vilket tydligen händer ibland, det är en skön rodd i det vädret vi hade, sol och lätt vind, men det kan också blåsa rejält och då är de lite knepigare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.