Tågpriser i sommar

Jag tittar lite på natt-tåg ifrån Stockholm till Ritsem, två personer tur och retur.
Fick en smärre "nej det kan inte vara sant" priset skulle bli 8000 kr. För de pengarna borde man ju kunna hitta andra, alternativ, flyg och taxi eller egen bil.
Synd för jag gillar tåget upp.
 
Buss tor Gällivare Ritsem för 2 pers är 2680:- Flixbus är bolaget som trafikerar sträckan.
Man häpnar över den dyra resan :sick: det är ju bara ca 18 mil enkel väg.

Länstrafiken Norrbotten tar ca halva priset för samma reslängd på övriga fjällinjer.

Flyg tor Arlanda Gällivare för 2 pers mellan 2000:- och 3000:-

Billigare än tåg iaf och snabbare.
 
Ockerpriser. Precis som Skistar. Bäst att köra runt med bilen med ett tält i bakluckan, ta en roadtrip och campa gratis istället.
 
Jag tittar lite på natt-tåg ifrån Stockholm till Ritsem, två personer tur och retur.
Buss tor Gällivare Ritsem för 2 pers är 2680:- Flixbus är bolaget som trafikerar sträckan.
Man häpnar över den dyra resan :sick: det är ju bara ca 18 mil enkel väg.

Länstrafiken Norrbotten tar ca halva priset för samma reslängd på övriga fjällinjer.
Jag får bussen "bara" till 2584 SEK, men ja billigt är den inte. Den sista perioden Länstrafiken körde linjen tog de 588 SEK enkel väg medan Falcks som kör nu tar 646 SEK, inte så mycket mer.

Om man nu räcknar bort bussen från de 8000 SEK hamnar man på typ 1350 SEK för tågbiljetten enkel väg per person.
Var det Sov- eller Liggvagn?
Är du medlem i STF? Då far du 15% rabatt på tågbiljetten, men tyvärr inte för resplusbiljetten vilket rekomanderas på vägen norrut...
 
Jag valde sovplats i kupé, japp stf medlem.
Får nog titta lite mer noggrant på datorn om vi kan få ihop lite vettigare priser på olika datum.
Ett alternativ kanske är att utgå ifrån Abisko, då slipper man ju bussresan.
 
Men jag har för mig att det var tågkompaniet som körde de tågen.
Och vem kör nu? Vy, som i sin svenska del faktiskt är förre detta tågkompaniet ;).
Det är samma vagn som då för typ 20 år sen. En problem som finns med denna vagn förutom att de börjar blir gammelt är att Trafikverket som ägar de vagn för den upphandladede trafik till Norrland ägar för liten vagn, man kan inte göra större underhåll på många vagn samtidigt utan att det blir vagnsbrist. - Men nu är vi väl utanförs Utsidans område...
Men städa och laga småsakar som trasiga toiletter skall (och kan) man väl, om man inte är försenad och måste köra nästa pass inom några få timmar..
 
Aj, jag missade min STF rabatt.. typiskt
Valde du "kan återbetalas" så är det bara boka en ny biljett och avboka den gamla, tror det kostar 95kr i avgift.
Jag gjorde så när jag också missade rabatten vid första köpet. Återbetalningen kommer inom några timmar vilket borde vara hyfsat unikt. Se bara till att du bokar den nya innan du avbokar, det kan bli lite surt annars om platserna tagit slut..

En rolig sak jag observerat är att det har ibland varit billigare att boka första klass sovvagn jämfört med andra klass, detta trots högre standard samt att frukost brukar ingå i första.
 
Priset ökar i takt med efterfrågan, så jag antar det är få platser kvar och systemet antar att någon kommer betala detta priset. Trist men makes sense.
 
Med såna priser så väljer man hellre att köra sin bil än att åka kollektivt. Att välja miljövänliga alternativ kräver tydligen att man har en hög inkomst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars S Tågpriser Fjällvandring 1
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
handbagsatdawn Rondane i sommar Fjällvandring 14
henrik.hagglund Bunnerfjällen i sommar? Fjällvandring 11
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
svartisens Jämtlandsleden i sommar? Fjällvandring 1
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
tobias söderlund Edsåsdalen med omnejd i sommar Fjällvandring 1
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
creamwolf Akka möjligt i sommar? Fjällvandring 21
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
Trottoarbonn Kungsleden i sommar? Fjällvandring 4
irrbloss_21 Lappland i sommar Fjällvandring 6
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Sjacobsson Vandringsällskap på fjällvandring i sommar? Fjällvandring 16
mattiasevolv Vår, sommar eller höst? Fjällvandring 5
JennieM Vindbyxor fjällvandring sommar, för kyligt? Fjällvandring 11
Herr Nilsson Femundsmarka i sommar? Fjällvandring 1
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Rickard L Bunnerfjällen i Sommar ?? Fjällvandring 2
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
nyvaken Hyperaktiv, vill till sarek till våren/tidig sommar Fjällvandring 5
oda SAREK sommar 2011 Fjällvandring 4
forslund Keb sen sommar Fjällvandring 2
helena.w Vandringssällskap Jotunheimen i sommar? Fjällvandring 5
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Jeanettan Norge i sommar Fjällvandring 3
caje83 Enkla toppturer sylarna (sommar) Fjällvandring 2
såg tur sommar 2010 Fjällvandring 3
ohwebe Fjällvandring i sommar för ovana icke-intresserade! keb? Fjällvandring 16
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
Angy Någon som vill fjällvandring i sommar? Fjällvandring 5
albinh Sarek i sommar Kvikkjokk - Akka. Fjällvandring 35
Crille76 Fjällvandring i sommar! Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.