Vill ha vandringstips i sommar!

Hej!
Jag ska ut och vandra med min mamma i sommar och skulle behöva lite tips från er mer erfarna vandrare på någon trevlig tur. För min del är det första gången jag ska ut och vandra och ser verkligen fram emot detta jättemycket. Mamma har vandrat tidigare, men knappt något alls sedan hon fick barn.

Jag har ganska svårt att veta hur långt vi orkar gå varje dag, men jag är relativt vältränad och ska försöka bära så mycket som möjligt för att avlasta mamma. Kanske 15-20 km per dag ungefär är rimligt? Eller vad säger ni?

Vi har beslutat oss för att lämna tältet hemma, och behöver således tips på vandringar där man kan bo i stuga. Vi vill gärna gå någon tur där man inte behöver ta alltför många höjdmeter i början, för att vara uppe i "fjällvärlden" så fort som möjligt med tanke på att vi bara ska gå en kortare tid. Vi har tänkt oss vara borta i en vecka (alltså fem hela vandringsdagar och två resdagar).

Personligen är jag även lite sugen på en topptur (kanske keb?) (då skulle troligtvis mamma få ta en egen tur den dagen)

Så vad tror ni? Har ni något tips på någon fin tur? Har ni ytterligare frågor ni behöver ha svar på är det bara att fråga =)
 
jämtlands triangeln är ju en bra nybörjar tur ,om man e sugen på en topptur ken gå upp på storsylen .GOD TUR
 
Jag skulle slå till med Kungsleden från Abisko till Singistugorna och sedan vandra via Kebnekaise fjällstation till Nikkaluokta.

Vandringen går i högfjällsterräng och mer dramatisk topografi är svår att uppnå i Sverige. Samtidigt är det bekvämt i den meningen att leden är tydlig och lättvandrad. Stugor ligger dessutom på bekväma dagstursavstånd. Och än fast det är långt norrut är det mer lättillgängligt transportmässigt än andra alternativ. Man tar helt enkelt tåget till Abisko. Från Nikkaluokta åker man sedan buss till Kiruna och tar tåget hem. Enkelt, och lätt att boka.

Stugorna längs leden fram till Kebnekaise fjällstation är spartanska och man får laga eget käk. Det finns försäljning på de flesta (men de brukar kunna ta bra betalt). Man behöver inte boka plats, men bör man ha medlemskap i Svenska turistföreningen.

Kebnekaise fjällstation har däremot en fin restaurang och bekvämare bäddar. Det kan vara en idé att som sista middag boka in en trerätters måltid där. De har fint käk. På fjällstationen måste man boka plats om man inte vill riskera att bli hänvisad till en madrass på ett golv (de har som policy att upplåta husrum åt alla som behöver). Från fjällstationen kan ni enkelt (men inte helt utan ansträngning) bestiga Kebnekaise.

För denna tur, budgetera med 7 dagar (8 dagar om ni gör en topptur). En sådan turlängd ingick inte i förutsättningarna, men om ni har möjlighet: förläng er fjällresa. Turen Abisko till Nikkaluokta via Kebnekaise är det finaste den turistvänliga delen av den svenska fjällvärlden har att erbjuda.
 
Senast ändrad:
jämtlands triangeln är ju en bra nybörjar tur ,om man e sugen på en topptur ken gå upp på storsylen .GOD TUR

Jo vi har faktiskt funderat på det. Men eftersom vi har fjällstuga där har jag tagit många turer på längdskidor i det området. Även om det inte alls är samma sak, är jag sugen på annan miljö =)
 
Jag skulle slå till med Kungsleden från Abisko till Singistugorna och sedan vandra via Kebnekaise fjällstation till Nikkaluokta.

Vandringen går i högfjällsterräng och mer dramatisk topografi är svår att uppnå i Sverige. Samtidigt är det bekvämt i den meningen att leden är tydlig och lättvandrad. Stugor ligger dessutom på bekväma dagstursavstånd. Och än fast det är långt norrut är det mer lättillgängligt transportmässigt än andra alternativ. Man tar helt enkelt tåget till Abisko. Från Nikkaluokta åker man sedan buss till Kiruna och tar tåget hem. Enkelt, och lätt att boka.

Stugorna längs leden fram till Kebnekaise fjällstation är spartanska och man får laga eget käk. Det finns försäljning på de flesta (men de brukar kunna ta bra betalt). Man behöver inte boka plats, men bör man ha medlemskap i Svenska turistföreningen.

Kebnekaise fjällstation har däremot en fin restaurang och bekvämare bäddar. Det kan vara en idé att som sista middag boka in en trerätters måltid där. De har fint käk. På fjällstationen måste man boka plats om man inte vill riskera att bli hänvisad till en madrass på ett golv (de har som policy att upplåta husrum åt alla som behöver). Från fjällstationen kan ni enkelt (men inte helt utan ansträngning) bestiga Kebnekaise.

För denna tur, budgetera med 7 dagar (8 dagar om ni gör en topptur). En sådan turlängd ingick inte i förutsättningarna, men om ni har möjlighet: förläng er fjällresa. Turen Abisko till Nikkaluokta via Kebnekaise är det finaste den turistvänliga delen av den svenska fjällvärlden har att erbjuda.

Hej. Tack för ditt tips! Låter som ett trevligt alternativ. Tyvärr har vi som sagt bara sju dagar inkl. resa, kanske åtta.. Jag antar att du menar sju vandringsdagar? Fast jag ska se om det kanske går att hitta en extra dag, för det verkar vara en trevlig tur!
 
Förresten, har ni något tips på en tur där man måste ha tält så dela gärna med er av det också.

Jag ska testa att gå lite med packning i sommar och se hur det känns. Eventuellt kanske det blir aktuellt att ta med tältet, men då gäller det att jag bär det. Spelar iofs fotboll på ganska hög nivå, så ben- och bål-muskulaturen är det inget fel på. Men man vet ju inte hur mycket man orkar, därför tänkte vi att det kanske är bäst att lämna tältet hemma första gången.
 
Ja Norge burde være et aktuellt alternativ, særlig for de som vil vandre hytte-til-hytte. Ikke så rart forresten, vi har jo så enormt mange hytter å velge mellom, så denne turformen er lettere å drive i Norge enn i Sverige.

Men Norge er stort, og du må tenke gjennom hva du vil oppleve, og hva dere liker. Hardangervidda har flate lettgåtte stier og fint høyfjells-terreng. Jotunheimen har bratte fjell og mer opp-ned gåing. Det er nok mer slitsomt der. Rondane er en mellomting, fine fjell og lettgått uten for store opp og nedstigninger. Men mye stein, pass på å ha gode sko som er inngått før turen.

Felles for alle områdene i sør-norge er at det kan være mye folk på hyttene, men dere får alltid plass. Norge har både betjente hytter og selvbetjente hytter der dere finner mat selv. Selvbetjente hytter finnes bare i Norge tror jeg.

Hvis dere vil ha mer tid for dere selv, er nord-norge også et alternativ. Her er det bare ubetjente hytter, så dere må ta med maten selv. Men prisen er langt lavere, og hyttene er koseligere enn i Sverige synes jeg. Felles for både sør og nord er at dere bare trenger en nøkkel til alle hyttene, og den får dere kjøpt når dere er medlem i STF eller DNT.

DNT har et fint planleggingskart for sørnorge. Her nord bruker jeg dette kartet for områdene jeg vandrer en del i. En fin tur er å gå fra RV77 (Silvervägen mellom Skellefteå og Bodø) nordover mot Sulitjelma. Om du ikke har egen bil er det lett å komme dit med daglig buss.

Lykke til med turen i alle fall.
 
Delar av Padjelantaleden

Vi vill gärna gå någon tur där man inte behöver ta alltför många höjdmeter i början, för att vara uppe i "fjällvärlden" så fort som möjligt med tanke på att vi bara ska gå en kortare tid. Vi har tänkt oss vara borta i en vecka (alltså fem hela vandringsdagar och två resdagar).

Hejsan!

Eftersom ni redan varit runt en del i Jämtlandsfjällen skulle jag rekommendera att vandra delar av Padjelantaleden. Det absolut smidigaste alternativet är att ta "flyget" (jag tror att det är helikopter, se bland annat http://www.lapplandsflyg.se/scripts/startsida.php) in till Staloluokta och sen vandra norrut upp till Änonjalme. Nu är norra delen av Padjelantaleden inte bara mycket vacker, den är också mycket lättvandrad. Det är helt klart en vandring som ni borde kunna klara på 5 dagar.

/ Stefan
 
För fötter och rötter

Jag skulle slå till med Kungsleden från Abisko till Singistugorna och sedan vandra via Kebnekaise fjällstation till Nikkaluokta.
../..
Turen Abisko till Nikkaluokta via Kebnekaise är det finaste den turistvänliga delen av den svenska fjällvärlden har att erbjuda.

Efter att ha fått en ingivelse och en längtan större än mycket annat, bestämde jag mig för att förlänga min "hemresa" med en vecka i sommar för att för första gången bege mig till fots i fjällvärlden. Mina rötter börjar längta efter näring och något säger mig att jag hittar den i koncentrerad form där ovanför trädgränsen.

Har tacksamt följt diverse trådar i detta utmärkta forum för att få en ledtråd om vart mina fötter ska vandra. Jag tror att det blev dina ord Thomas som får leda mig rätt. Frågan återstår dock om jag klarar av det.. eller snarare VAD jag behöver för att klara av det? .. och då tänker jag snarast på den "utrustning" som inte går att köpas för pengar?

Tänker mig att gå ensam med min hund. Kan jag förutsätta att vandringen utan bekymmer kan genomföras med sällskap av en pigg schäfertik?

Tacksam för ord på vägen..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
magnus ul Tågpriser i sommar Fjällvandring 26
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
handbagsatdawn Rondane i sommar Fjällvandring 14
henrik.hagglund Bunnerfjällen i sommar? Fjällvandring 11
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
svartisens Jämtlandsleden i sommar? Fjällvandring 1
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
tobias söderlund Edsåsdalen med omnejd i sommar Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.