Vart ska man ta vägen i sommar?

Hej!
Sitter här i majsolen och försöker komma på ett lämpligt område för sommarens fjälvandring men det står lite still. Därför tänkte jag höra med er om någon har ett bra förslag. Kriterierna är följande:

1. Det ska vara möjligt att ta sig dit med allmänna transporter (buss eller tåg) från Härnösand där jag bor.
2. Sisådär en veckas vandring handlar det om rent tidsmässigt.
3 Helst en snabb anmarsch från slutstationen till kalfjället. .
4. Jag har inget behov av stugor etc, det är tält som gäller

Jag har varit kring Sylarna och Hemavan-Syterfjällen dit man tar sig enkelt, men nu är jag på jakt efter något annat ställe :) Jag tar mig lätt med MittNabotåget mellan Sundsvall och Trondheim så kanske finns det något annat område än Sylarna som man når därifrån? Eller finns det något som är lätt att nå längre norrut (och som är fint :) )?

//Martin
 
Abisko

Kanske Abisko och västerut ? Från Abisko Turiststation kan du ta liften upp till 900m och direkt börja vandra på kalfjället. Gå över måldalen till Låktatjåkka (ta en våffla på 1100 meters höjd) och fortsätt sedan väster eller söderut?
 
Tackar!
Jo, Abisko har funnits i mina tankar, och det kvalificerar ju definitivt in på min kriterier :) Finns det någon lämplig rundtur tillbaka till Abisko eller är det söderut ner till Nikkaloukta som gäller?

Fler förslag?
 
Majjen har skrivit en trevlig artikel, kolla in den:
http://www.utsidan.se/cldoc/972.htm

/Ulf

Majjens rundtur är ett förslag om man ska vara ute på en lite kortare tur. Ett annat alternativ är att fortsätta söderut (med start i Riksgränsen eller Katterjåkk beroende på vilket tåg du kommer med) till Unna Allakas och därefter vända in mot Kungsleden vid Alesjaure och därifrån antingen gå norrut mot Abisko eller via antingen Vistasvagge eller Kungsleden mot Nikka.

Det går också att från Unna Allakas gå ännu längre söderut på norska sidan och svänga in vid Hukejaure mot Sälka och därifrån ta sig till Nikka via Nallo-Vistas eller via Singi-Keb.

Om du väljer ett alternativ där du kommer längs Kungsleden norrut mot Abisko finns ett par trevliga avstickare. Antingen via Siellavagge-Pallinvagge-gamla tältlägret-Abisko eller Abiskojaure-över bergsryggen till Kårsavagge varifrån du går antingen rakt ner mot Abisko eller via nämnda måndal och över Njulla (med eller utan stopp för våfflor i Låktatjåkkå.)

Bortsett från delsträckorna längs Kungsleden behöver du inte känna att det är överbefolkat längs lederna.
 
Norska sidan

Om man väljer att gå in i Norge och mot Hukejaure..........hur är det på norska sdian, leder, broar ??
Tänkte gå där midsommarhelgen och veckan efteråt, kanske vinter där??+
 
Tackar för den! JAg har inte varit norr om Stora-Sjöfallet-området på den svenska sidan gränsen i fjällen så Abisko-trakterna har länge kännts som en vit fläck som borde utforskas. Och eftersom alla som har skrivit här så här långt nämner det området så är det bara att ge sig iväg och inhandla kartor och börja drömma :)
 
Saltoluokta är en bra startpunkt, snabbt upp på kalfjället och sedan lättgånget över Ultevis fjällhed. Mycket att se om man ger sig tid att titta, inte bara utsikter utan även växt och djurliv. Så ta det lugnt, gå 12-13 km första dagen. Vila ofta, sitt ned, torka strumpor och stövlar/kängor, lufta fötterna, titta dig omkring = du slipper skavsår och du ser mycket, du tar inte ut dig första dagen, ryggsäcken hinner inte bli en plåga och rygg- samt axel-musklerna hinner inte ta stryk och bli ömma. Man tjänar alltså en hel del på det jag skrivit ovan.
Du har valt att fjällvandra för att se fjällen – inte bara vad du sätter ned fötterna..

Nästa dag går ni till Sitojaure, tar båten till Svine och gör nästa stigning upp på kalfjället längs Kungsleden. Tala med båtföraren och säg att ni vill ha skjuts från Gruvvisares kåta vid Valak till Rinim om X antal dagar. Ät lunch nere i skogen innan ni kommit upp på kalfjället, det brukar vara lagom.
Gör den sista stigningen och när den branta delen planar ut viker ni av från Kungsleden västerut och går mot Jokkotjkaskalako med sikte på där Sareksgränsen korsar Abmojokk. Sista biten följer ni en jokk mot denna korsning. Några hundra meter innan ni når fram till Abmojokk ser ni en liten jokk komma (i stenskravel) från vänster ned i den jokk ni följer. Den kommer fram mellan ett par gruskullar. Gå in där, följ den jokken en liten bit (50 meter)och ni hittar en perfekt vindskyddad tältplats med mjukt skönt gräs. Tälta där och må gott. Ni skall sova två nätter här. Här har jag sovit många, många nätter.

Nästa dag är en vilodag = ni skall gå - fast bara med en dagpackning, ni är nämligen på väg till Skerfe för att titta ut över Rapadalens nedre delta, enligt min uppfattning - världens vackraste utsikt. Det är lätt att hitta vägen, bara att följa dalgången söderut. På vägen, strax efter start går ni förbi en offerplats som är utmärkt på kartan. Titta med ögonen och inte med händerna. Kanske är den i bruk fortfarande. Se den som en kyrka och respektera den.

Följ dalgången mot Skerfe – eller knata snett upp över fjället som finns till vänster om dig men håll linjen mot Skerfe och gå bara upp på den lägre sydvästra delen av detta fjäll.
Alla fjäll har alltid en backe till – men inte Skerfe. När du tror att det är en backe till så har du et stup på 700 meter en liten bit framför dig. Använd kikaren, studera deltat under dig. Ta god tid på dig. Torka fötter och strumpor.

När du är nöjd tar du dig tillbaka till tältet, har en trevlig kväll. Titta gärna ut över Jokkotjkaskalako under kvällen, det kan du göra 50 meter från tältet, bara stick upp huvudet över gräskanten. Ligger vinden rätt så kan du se en hel del olika djur röra sig här.

Nästa dag vadar du över Abmojokk och går över fjällheden och mot passet så att du har Valak till höger om dig. En offerplats finns vid en liten sjö (vattensamling) på toppen av heden, tre stenblock som suttit ihop en gång för länge sedan.
När ni närmar er Valaks sluttning ser ni en svart sten som ser ut som Skerfe vid foten av fjället. Den är bara en meter hög men skiljer sig i färg från andra stenar. Gå till den stenen, håll sedan ungefärlig höjd när ni går runt Valak, kanske en liten stigning. Halvvägs runt börjar ni spana efter en sten som svävar i luften, den bör finns till höger om er. Den är ungefär en kubikmeter stor och har tre ”fötter”. Två av fötterna är små stenar, den tredje foten är två stenar på varandra. Denna sten låg i inlandsisen som då smälte, den landade här på en grusbädd som sedan spolades bort av smältvatten och ”klickade” fast på dessa stenar. Den har alltså stått här i ett antal tusen år så låt den stå kvar. Den har förtjänat det tycker jag. Ett litet monument över istiden alltså.

Fortsätt fram till renvaktarstugan på Gröna Fläcken, därefter mot Sitojaure och en brant nedstigning ned till Sitojaure. Ta det försiktigt i branten. Målet är en liten vik rakt nedanför branten, en stig leder dit men den kanske är svår att se numera, försök hitta denna stig så kommer ni rätt direkt, den leder till en gammal torvkåta. I vattnet vid stranden finns ett stort klippblock. Gör upp en eld på detta klippblock när ni hör en båt så svänger båten in till er (att elda PÅ stranden är en nödsignal, begäran av hjälp - eller begäran om båttransport).

Du kan också välja att gå till Rinim, lite jobbigt men fullt gemomförbart.

Ni kan nu åka till Rinim och sova natten där för att nästa dag åka ”rakt över sjön” så at ni kan gå därifrån till Pietsaure. Jag rekommenderar en natt i Rinim, det är en fin plats. Där finns fångstgropar och en urgammal stengärdsgård bland annat.

Beroende på var ni valde att sova natten, nästa dag skall ni gå upp på fjället som är 1515 meter högt, först upp till vattendelaren, sedan utan packning upp på toppen, fin utsikt och lättgånget. Ned till packningen igen, följ dalgången på höger sida (torrare) och gå ned väster om Rasek, sedan genom björkskogen en bit mot sjöändan men sök er ned till sjön medan ni går så hittar ni fina tältplatser. Nästa dag tar ni er därifrån och tillbaka till Saltoluokta.
Följ gärna jokken upp mot kanjon, där är det lättvadat och ni kan se kanjon där en gång Sitojaures vatten (under istiden) rann ut i Langas. Grusfältet (sandurfältet) ni just gick över var alltså sjöbotten då.

Ät middag på Salto och ha en trevlig kväll.

Vandringen tar alltså ungefär en vecka, takten är lagom, ni bör inte få några skavsår, ni går ganska lite i björkskog, mest på kalfjäll, vaden är enkla max knädjupa, ni får se olika högfjällsplatåer. De vanligaste, och ett antal ovanliga fjällväxter finns att se längs denna led (+ ett antal mycket ovanliga hybrider). Det finns rikt med rovfågel och smådjur samt chans att se bland annat järv runt Valak. En del lite jobbiga stigningar men inte värre än vad man klarar av, samt en brant nedstigning där ni skall vila knäna eftersom dom tar stryk när man sänker sig brant – så vila knäna medan ni tar er ned. Fjällen är fulla av trasiga överansträngda knän – helt i onödan…

Ni får alltså gå i nästan all typ av fjällterräng som finns faktiskt, göra några toppbestigningar, se mycket vackra utsikter, åka båt vissa sträckor och gå på Kungsleden – somt gå utan leder. En bra erfarenhet alltså. Det är också lätt att hitta var man skall gå. Ni kommer inte att se mycket folk från och med att ni lämnat Kungsleden dag 2, ni blir ganska ensamma i detta område – det kan också vara en trevlig erfarenhet.

Thomas
 
Oj :) Nu gjorde du det inte lätt för mig :) Men tusen tack, mycket intressant beskrivning! Detta är också ett område som jag inte har "kryssat" än :)

//Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
daniel82 Vart står den här skylten? Fjällvandring 3
skogsmuller Weekend vandring i Norge 21-22 apr. Vart? Fjällvandring 1
emil. Norges Sarek...vart då? Fjällvandring 12
samppa89 Parkera bilen, vart ? Fjällvandring 5
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
FSkog vart spendera 4 dagar Fjällvandring 13
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
karin_h Vart köper man gore-tex sockar? Fjällvandring 6
Jullan Till fjälls med småbarn, men vart? Fjällvandring 2
pjurka Sista veckan i maj - vart? Fjällvandring 7
Svartkjelen Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer? Fjällvandring 11
Jätte Micke Vart ligger Kärrkevagge? Fjällvandring 7
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
Vart vandra med mamma? Fjällvandring 6
Kilsbergarn Gröna Bandet ska börja tillåta etappvandringar Fjällvandring 18
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.