Vart tog Östra Knivglaciären vägen?

Jag köpte mig ett stycke ny Kebnekaise-karta idag (December 2009). Till min förvåning upptäcker jag att Östra Knivglaciären försvunnit. Det som i förra utgåvan var en tvådelad glaciär existerar enligt Lantmäteriet inte längre. Samtidigt finns det rapporter, senast från förra året (se inlägg 14), om en glaciär i full vigör.

Eftersom jag själv tänkt mig över Pyramiden-passet i september är information om nämnda glaciär av stort intresse. Trots Lantmäteriets mening i ärendet kommer jag nog ändå att förbereda mig på att möta ett stycke is däruppe.

Är det någon som har djupare kännedom om Lantmäteriets tilltag?
 
Ja man kan inte sluta förvånas över: “Whatever happened”?

Men, nånstans i all knappologi över fjällnamn och i dess efterforskningar måste vi nog acceptera att saker kommer och går. Att namn försvinner, förändras och att på det hela tiden har sin gång. För vart och till vilken tid vill vi vrida klockorna? Framåt, bakåt, eller till oss själva? Och eller till den begreppsvärld vi har just framför vår egen lilla vandring--
Jag älskar själv se fjällen förändras, även i hänsyftning på dess namn. Och vem vet, vart det leder eller ens hur en kommande karta kommer se ut framöver.?.

‘Salsjön’ blev ju ändå ‘Dalsjön‘. Vare sig ‘Nästoppen’ eller ‘Sockertoppen’ finns kring Sälka, ens längre som begrepp för vandrare.
Och ..När jag gick i Sarek första gången:-72 hette platsen där ‘Oalatj’...så sade kartan till mig.
En vän till mig kunde heller aldrig uttala stugplatsen: ‘Vakkotavare’ utan han lärde sig namnet efter ramsan: ‘Vad har-katten-varit’

Kunniga och skolade personer som typ: Vetenskapsmannen Lars Ottosson, ledamot av Vetenskapsakademien skriver i ‘Till Fjälls’ SFK årsbok, 2005/07 i kapitelet ’ Svenska Fjällkartor’ att ‘ de av staten finansierade kartorna- inte skulle tyngas av den information som efterfrågades av fjällturisterna, allra helst om man inte kunde klara av att hålla den tillräckligt aktuell’... och på nått vis tror jag han har rätt.

Dels finns det ju ett visuellt tolkningsproblem.. Hur mycket namn och text kan man lägga in på en yta utan att det uppstår begreppsförvirringar.
Man kan kortfattat säga att en karta är en form av estetik och en formel utefter vi kan skapa en relation. Den relationen förändras med tiden.
En fjällkarta förändras ideligen precis som vår begreppsvärld gör. Den är således heller ingen demokratisk ritning eller äger sig ha rätt till sanningsenliga påståenden.

I vårt lilla land har dock namnbyten eller begreppsändringar knappast någon betydelse. Värre är det i andra områden typ i gamla öststatsländer där både gränser och gator bytt namn åtskilliga gånger alltefter humöret på den som hållit i ritstiftet. Men folk knegar som sagt på i samma rännsten.

Men visst är det ett intressant ämne och visst har det en betydelse. Utan att saker har namn kan dom ju ändå heta något.
 
Tack för ett intressant inlägg, Anders. Jag håller helt med dig om att det finns ett egenvärde i förändringen.

Då det gäller Östra Knivglaciären är dock mysteriet större än att själva namnet försvunnit. Hela glaciären är försvunnen, enligt Lantmäteriet. Den finns inte markerad på kartan längre. Jag har endast vandrat över passet då snön legat tung och kan varken bekräfta eller dementera glaciärens existens. Men som länken ovan vittnar om; glaciären sågs senast förra året. För egen del tänkte jag mig dit för att titta igen i september.
 
Vad märkligt.. Att glaciärer lever ett svårt liv idag är ju nog känt. Men att det skulle gå så fort att den bara tagits bort utifrån att den smält bort verkar ju obegripligt. Det går ju inte så fort. Dessutom verkar den ju inte dragit sin sista suck ännu av inlägget att döma och då där folk berättar om den som en faktisk ismassa, hur liten och trött den nu idag verkar vara.
Vi får väl börja med en namninsamling: ‘Vi vill ha vår glaciär tillbaka’ (om så ändå bara på kartan)
För vad är en ‘Tre Pass Led’ utan denna lilla sötnos som ju generationer av fjällvandrare slirat och glidit på.

Uppenbarligen är någon skyldig till detta grava karteringsfel!
 
Definitionsfråga

För att kvala in som glaciär så måste isen ha sån massa att den rör sig. (rätta gärna om fel!) Eftersom denna glaciär har smält av på mitten och blivit två, så har nog rörelsen upphört, och den nu degraderats. Snöfält med iskärna finns det gott om, Sielmatjåkko's SV sida tex.
 
Rättelse och syftningsfel.

Jag måste klargöra och rätta mig själv, medan tid finns i denna tråd- så jag i alla fall inte framstår som dummare än vad jag är!
Såhär:
Någon ‘Östra Knivglaciären’ har jag aldrig mig veterligt hört talas om. Däremot kallades ju Räitaglaciärens (Reaiddaglaciären) östra del. för just Knivglaciären förut....
Räitaglaciären bestod då av två namn: Hjälmglaciären var den västra och Knivglaciären den östra.
Jag trodde förut i mitt förra inlägg att du, Thomas menade Västra Pyramidenglaciären- Alltså den som man går upp på till Pyramidenpasset- upp på ‘Tre- Pass- Leden. Det är väl den som jag ‘antog’ du menade och som förekom i inlägget..
Alltså.. Du menar väl Västra Pyramidenglaciären och inte Knivglaciären?
Om nu någon Östra Knivglaciär inte finns på kartan så beror det väl på att den inte finns i verkligheten..



För att kvala in som glaciär så måste isen ha sån massa att den rör sig. (rätta gärna om fel!) Eftersom denna glaciär har smält av på mitten och blivit två, så har nog rörelsen upphört, och den nu degraderats. Snöfält med iskärna finns det gott om, Sielmatjåkko's SV sida tex.

Jag vet inte hur glaciärer degraderas.Eller vem som går dit och degraderar dom när dom väl smält av.
Jag har för mig både, Västra Pyramidenglaciären och Räitaglaciären smält av på mitten.
Ni får dra in professor Per Holmlund snart i det här. Är det någon som graderar isar så är det väl han.
 
Jag måste klargöra och rätta mig själv, medan tid finns i denna tråd- så jag i alla fall inte framstår som dummare än vad jag är!
Såhär:
Någon ‘Östra Knivglaciären’ har jag aldrig mig veterligt hört talas om. Däremot kallades ju Räitaglaciärens (Reaiddaglaciären) östra del. för just Knivglaciären förut....
Räitaglaciären bestod då av två namn: Hjälmglaciären var den västra och Knivglaciären den östra.
Jag trodde förut i mitt förra inlägg att du, Thomas menade Västra Pyramidenglaciären- Alltså den som man går upp på till Pyramidenpasset- upp på ‘Tre- Pass- Leden. Det är väl den som jag ‘antog’ du menade och som förekom i inlägget..
Alltså.. Du menar väl Västra Pyramidenglaciären och inte Knivglaciären?
Om nu någon Östra Knivglaciär inte finns på kartan så beror det väl på att den inte finns i verkligheten..

Eftersom Lantmäteriet, av anledningar som utmålats ovan, inte skriver ut alla namn på fjällkartan får vi förlita oss till andra källor.

  • Tore Abrahamsson, Detta är Kebnekaise (1987): Östra Knivglaciären. Denna glaciär mellan Knivkammen och Pyramiden passerar man vid färd mellan Kaskasavagge och Unna Räitavagge. På sidan 136-137 finns en karta med just Östra Knivglaciären utmärkt på denna plats. Pyramidglaciären är enligt Abrahamsson den som ligger öster om Pyramiden. Någon uppdelning i östra och västra av den glaciären gör inte Abrahamsson.
  • Claes Grundsten, Vandra Kungsleden (1989), På fjälltur - Abisko och Kebnekaise (2010). Grundsten ger inte denna glaciär något namn.
  • Utsidan: I denna tråd diskuteras glaciären mellan Pyramiden och Knivkammen som Östra Knivglaciären.

Hur som helst så har du har rätt Anders, jag menar den glaciär som ligger/låg mellan Pyramiden och Knivkammen och som man passerar då man vandrar över passet mellan Unna Räitastugan och Kaskasavagge. Och faktum kvarstår; denna glaciär, vad den nu än heter, är inte längre inritad på Fjällkartan i dess senaste upplaga (BD6, dec 2009)
 
För att kvala in som glaciär så måste isen ha sån massa att den rör sig. (rätta gärna om fel!) Eftersom denna glaciär har smält av på mitten och blivit två, så har nog rörelsen upphört, och den nu degraderats. Snöfält med iskärna finns det gott om, Sielmatjåkko's SV sida tex.

Så kan det naturligtvis vara. Det många refererat till som en glaciär är egentligen, enligt denna teori, numera bara en isfläck.

I sådana fall tackar vi Östra Knivglaciären, eller vad den nu hette, för den här tiden.
 
Den välvilligaste tolkningen är väl att Lantmäteriverket bedriver klimatpolitik. :) Även snöfält med gammal iskärna ska naturligtvis vara utsatta på fjällkartorna. För passage av dem kan kräva stegjärn.

Jag gick upp för en barsmält Östra Knivglaciär första gången på sensommaren 1967. Fanns inget bergschrund där ens på den tiden så "glaciären" har således länge varit en dödis.
 
Kolla denna karta...

Här är karta av Tore Abrahamsson ifrån år:1968
Vi kan se här att det som idag kallas Reaiddaglaciären är uppdelad i två namn. Hjälmglaciären och Knivglaciären.
De två glaciärerna vid Pyramiden benämns ‘Östra’ respektive ‘Västra’ Pyramidenglaciären.
Någon Östra Knivglaciär går inte att finna.

(Mot Kaskasavagge ligger Kaskasavaggeglaciären. Den har tre bassänger. Den Västra, Mellersta och Östra).
 

Bilagor

  • Karta TA (2).jpg
    Karta TA (2).jpg
    61.6 KB · Visningar: 455
Om det har funnits en Östra Knivglaciär i begreppsvärlden, måste det ju funnit en annan kallad den‘Västra‘.
Denna ‘okända’ västra Knivglaciär är inte okänd då det gamla namnet på Reaiddaglaciärens gamla namn ‘Knivglaciären‘, som då låg västerut sett, då från den som nu kommits kallas den östra.dvs Västra Pyramidenglaciären.

Västra Pyramidenglaciären byter alltså namn någon gång och blir till Östra Knivglaciären.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
daniel82 Vart står den här skylten? Fjällvandring 3
skogsmuller Weekend vandring i Norge 21-22 apr. Vart? Fjällvandring 1
emil. Norges Sarek...vart då? Fjällvandring 12
samppa89 Parkera bilen, vart ? Fjällvandring 5
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
FSkog vart spendera 4 dagar Fjällvandring 13
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
karin_h Vart köper man gore-tex sockar? Fjällvandring 6
Jullan Till fjälls med småbarn, men vart? Fjällvandring 2
pjurka Sista veckan i maj - vart? Fjällvandring 7
Svartkjelen Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer? Fjällvandring 11
Jätte Micke Vart ligger Kärrkevagge? Fjällvandring 7
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
Vart vandra med mamma? Fjällvandring 6
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
JohnRJ Östra Fjällfjället m.m. Fjällvandring 4
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
KulvertTur Norra sidan av Östra Bastavagge; konstigheter? Fjällvandring 4
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
PepsAdventures Passet söder om Östra Bunnertjärnen Fjällvandring 6
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Hmk Ny karta Muttos och östra Sjavnja Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.