Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då?

Jag bor i Göteborg och skulle vilja göra en kortar tur på fjället nu när hösten börjar närma sig. har ni några förslag vart jag skall åka om jag åker tåg från Göteborg? Helt vill jag kunna gå av tåget och gå rakt ut på en led på fjället...

Någon som har några förslag? Ju närmre göteborg desto bättre, men jag vill till 'fjällmiljö'.
 
Jämtlandsfjällen når man smidigt med tåg från Göteborg. SJ kör nattåg mellan Göteborg och Storlien (och vidare mot Trondheim). Om man hoppar av i Storlien eller Enafors vet jag säkert att man kommer nästan direkt ut på led, men jag tror att det är likadant vid fler av stationerna där.
Vill Du till Sarek så kan Du åka SJ nattåg till till exempel Gällivare men sedan får Du åka buss i ett par-tre timmar i riktning mot Ritsem.
 

avslutad210712

Gäst
Så klart inte närmaste utan snarare längst bort inom landets gränser men

Abisko, Björkliden, Riksgränsen, Katterat

De tre senare rakt ut på kalfjället medans den första ger lite fjällskog till att börja med
 
Direkt ut

på fjället kommer du inte förrän på Riksgränsenbanan enligt ovan men Enafors till Storulvån går det normalt under säsongen buss som passar nattågets ankomst. Bussturen sparar en dagsetapp och bussresan tar bara någon halvtimme.

I Norge går tåglinjen på kalfjället på många ställen t ex på Bergenbanan Oslo Bergen.

Thure
 
Grövelsjön?

Jag åker ofta till Grövelsjöfjällen just från GBG av den anledningen att man snabbt kommer rakt ut på kalfjället.... Turiststationen ligger alldeles vid trädgränsen 816 m.ö.h och man får snabbt fjällkänsla!
Men....du ville åka tåg och det går ju dessvärre bara tåg till Mora och därefter buss direkt upp till Grövelsjön! 4 byten och resan tar ca 10-12 timmar...

Men om du gör det skulle jag tippa på att det är ca 30 meterr från där bussen vänder tills du är på fjället.Efter ca 5- 10 minuters promenix är du ur björkskogen och uppe på kalfjället och får då en
magnifik utsikt över de norska fjällen.
Går ju såklart även bra att vandra på den norska sidan om man vill det...lika fint det!

Grövelsjön är fantastiskt fint och jag längtar redan tillbaks fast jag kom hem därifrån igår :)
 
Grövelsjön

är helt OK jag har varit där mer än 50 gånger i och med att familjen har stuga där sedan 1941.

Men det är någon knapp kilometer att gå från turiststationen där bussen vänder och med en stigning på i storleksordningen 75 meter innan man är uppe på kalfjället.

Thure
 
Jag röstar för Enafors. De flesta tar bussen till Storulvån men det startar en led ca 1-2 km från Enafors station som går upp på Storsnasen och vidare bort mot Storulvån.

Alltså: Gå direkt från stationen ca 1-2 km på E14 i riktning mot Storlien. Precis när du passerat bron över älven startar leden mot Silverfallet och Storsnasen.
 
Jag röstar för Enafors. De flesta tar bussen till Storulvån men det startar en led ca 1-2 km från Enafors station som går upp på Storsnasen och vidare bort mot Storulvån.

Alltså: Gå direkt från stationen ca 1-2 km på E14 i riktning mot Storlien. Precis när du passerat bron över älven startar leden mot Silverfallet och Storsnasen.
Så långt är det inte, möjligtvis 700 meter från stationen till rastplatsen vid Enan där leden börjar. Fast sen är det ju säkert en halvmil på leden innan man kommer upp ovanför Silverfallet och upp på kalfjället.
 
Så långt är det inte, möjligtvis 700 meter från stationen till rastplatsen vid Enan där leden börjar. Fast sen är det ju säkert en halvmil på leden innan man kommer upp ovanför Silverfallet och upp på kalfjället.

Men har man bra sikt så är panoramat rätt lockande nerifrån Enafors, och när stigningen börjar så blir det bättre och bättre utsikt. Självklart bör man kila upp på Storsnasens topp när man ändå håller på :)

Sedan blir det lagom att tälta antingen vid vindskyddet (ska tydligen gå?) eller Ulvåtjärn.
 
Finse vore ju idealiskt om det inte vore för NSB:s tidtabellsläggning. Morgontåget från Göteborg kommer till OSlo 10.45. Tåget till Bergen går 10.33. Nästa tåg till Bergen går 16:07. Nästa tåg från Göteborg kommer 16.45. Fram t.o.m. den 31 augusti finnns en något obekväm möjlighet. Det går ett nattåg från Göteborg 02.57, ankomst Oslo 7.00. Tåg till Bergen går 8.11, ankomst Finse 12.25.
 
Så långt är det inte, möjligtvis 700 meter från stationen till rastplatsen vid Enan där leden börjar. Fast sen är det ju säkert en halvmil på leden innan man kommer upp ovanför Silverfallet och upp på kalfjället.

Jag får det till 500 meter innan man passerat Enan och viker av mot söder på leden men det är ganska brant och en duktig höjdskillnad upp till kalfjället vid Sillverfallet. Uppskattningsvis ca 300 höjdmeter.

Men jag medger att jag skulle vara sugen att gå där själv om jag var i hyfsad form och med lätt packning. Men inte med tält man borde kunna gå upp till Sylarna eller Blåhammaren dag 1?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
makar519 Tåg Fjällvandring 5
-vickan- Tåg till Brønnøysund, Vegaöarna Norge Fjällvandring 1
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
JohnnyL Tåg Abisko-Narvik Fjällvandring 2
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
karrlander Tåg Stockholm - Kiruna? Fjällvandring 7
OscarS Tåg biljett, Stockholm-Sarek Fjällvandring 0
Vindskydd Tåg från Bolna (Norge) Fjällvandring 2
plingon Åka tåg till fina vandringsställen - tips? Fjällvandring 10
haiwa Kaisepakte med tåg? Fjällvandring 2
Namn Tåg/Flyg till Kiruna Fjällvandring 18
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
rator Tåg/buss till vandringen? Fjällvandring 1
Hendrik kort stugtur med tåg-/bussförbindelse? Fjällvandring 0
dHANScan Kvikkjokk med tåg & buss – hur komma dit söndag 4 juli 2010? Fjällvandring 11
Kia.M78 Hund på tåg Fjällvandring 8
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
skuggarvet Tåg Fjällvandring 42
Spinspider Tåg Katterat - Narvik Fjällvandring 4
Keras2006 Buss & Tåg till Vindelfjällen? Fjällvandring 5
critan Transport från Tåg till Handöl Fjällvandring 8
S Johansson Tåg till nordnorge Fjällvandring 2
skuggarvet Hund och tåg. Fjällvandring 6
millimeter Fler tåg till Jämtlandsfjällen Fjällvandring 0
pnilla Buss eller taxifrån tåg till Sylarna? Fjällvandring 4
Vandraren89 Tre nätter i "närheten" av Göteborg? Fjällvandring 1
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
nacud_hotmail.com Göteborg-Enafors gärna Storsnasen Fjällvandring 15
Helmetrock Göteborg - Abisko? Fjällvandring 8
spiffa kortare hösttur från Göteborg Fjällvandring 1
Lisborg Et tip til vandring när Göteborg eller midt-Sv. sökes Fjällvandring 2
von Hammock Lämpligt "alpint" område ca 50 mil från Göteborg? Fjällvandring 4
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
ThomasRaden Ryggsäcksbutik i Göteborg Fjällvandring 3
lizardking friluftsaffär i Göteborg? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.