Tåg/Flyg till Kiruna

Hej,

Funderar på att göra en vandring upp för Kebnekaise i sommar. Det blir antingen tåg eller flyg till Kiruna för sedan buss till Nikkaluokta. Vad skulle ni rekommendera, tåg eller flyg? Priset skiljer sig inte nämnvärt.

Resan upp bokar man ju såklart i förväg, men frågan är hur man gör med hemresan. Ifall man inte är speciellt rutinerad, och således inte har exakt koll på hur många dagar vandringen kommer ta, kan man boka tåg/flyg/buss när man väl är tillbaka i Nikkaluokta/Kiruna?

Mvh
 
Tågresan är helt klart mera politiskt och miljömässigt korrekt. Tänk på att du måste ta dig till och från flygplatserna i respektive ände om du tar flyget. Och du får inte skicka med sprit/gas i bagaget på flyget utan måste komma ihåg att köpa det på plats.

Det är en lite speciell upplevelse att åka norrlandståg - säger inte att det direkt är roligt men man bör ha varit med om det åtminstone någon gång. Fina vyer tidvis och man "åker upp till äventyret" i behaglig lunk.

Vill du spara tid tar du förstås flyget, inte mycket att diskutera där.

Problemet med "närainpåbokningar" är generellt att de brukar bli så fruktansvärt dyra, iallafall med SJ... räkna med tredubbla priset..
 
Ta tåget!

Jag har prövat båda alternativen, flera gånger. Med flyg kommer kroppen snabbt fram, men det känns som om själen bara är halvvägs.......... .. inte bra.Tåget är tid för avslappning, en pilsner, träffa andra fjällvandrare och utstå en del obehag som att sova dåligt, men det hör till helhetsupplevelsen att närma sig fjällen i ett mänskligt tempo!

Frågan om att ha hemresan bokad eller inte är svårare. Utan returbiljett är man ju helt fri och kan ta det lugnt på fjället, göra en oplanerad avvikelse och invänta bättre väder t.ex. Någon hundring extra kostar det att köpa biljetten på tåget (om biljettautomat saknas) och någon rabatt pga tidig bokning blir det förstås inte. Dessutom riskerar man att inte få ligga utan får sitta i en fåtölj eller på golvet och sova, inte så kul.

Själv föredrar jag oftast att ha hemresan bokad, men med möjlighet att boka om (måttlig extrakostnad). Lyckas man bara få mobiltäckning kan man ju då ringa SJ om man vill senarelägga hemresan, och det kan man göra fram till avgång om jag fattat rätt. Om du är i Kebnekaise så är täckningen inget problem.

Hälsn Pelle
 
Klart du ska ta tåget. Flyg hör inte till fjällvandring =)

Jag håller med Per.
Tåg är avkopplande på sitt sätt. Tar man nattåget har man några timmar på sig där man kan ta en öl i restaurangvagnen och prata med likasinnade, för att sedan krypa ner i sängen och vakna upp vid destinationen.

Är det bara jag, eller är det inte vansinnigt skönt att sova i de där litet äldre tågen som skumpar och har sig =)
 
Instämmer helt på att tåg känns politiskt korrekt.

Men nu i somras när jag gjorde min första fjällvandring var tåget drygt 20 timmar sent. Inte okej!

Jag bokade hemresan med omboknings möjlighet, så om vi skulle behövt ändra hemresdag så skulle inte pengarna gå förlorade i alla fall. Men det behövdes aldrig, och tåget var i Göteborg med endast 30 minuters försening. :)
 
Instämmer helt på att tåg känns politiskt korrekt.

Men nu i somras när jag gjorde min första fjällvandring var tåget drygt 20 timmar sent. Inte okej!

Jag bokade hemresan med omboknings möjlighet, så om vi skulle behövt ändra hemresdag så skulle inte pengarna gå förlorade i alla fall. Men det behövdes aldrig, och tåget var i Göteborg med endast 30 minuters försening. :)

Tråkigt med förseningar, men å andra sidan är det saker som man i efterhand kan glädjas åt. Om man nu inte har tidspress förstås =)
 
Min kompromiss: tåg upp - flyg hem.

Man hinner slappna av på vägen upp, prata lite med folk runt omkring och köksbränslet får vara med. När man är på väg hem så kan det ju gå fortare, chocken med civilisation igen blir lika stor... Då har man lite/inget köksbränsle kvar. Dessuton slipper man ultralättpackarna som luktar urk i kupén ;) (Ja, ja...jag vet att inte alla lättpackare luktar men risken är större om man skippar rena ombyten och deo...)

Och med sj så är det nog lättare att boka om en flygbiljett än en tågbiljett...
 
Senast ändrad:
Hur är det angående priset på sistaminuten-flyg?

Tycker de är lite oklart dedär med sista minuten. Ibland känns det som att de blir billigare eftersom företagen vill sälja så många platser som möjligt, ibland blir de dyrare då utbudet är litet frammåt slutet...
 
Hej "Namn",
Du skriver inte varifrån du vill åka, men om det är Stockholm kan det vara värt att kolla vad NextJet tar till Gällivare - det blir en extra bussresa på 12 mil till Nikkaluokta jämfört med att flyga direkt till Kiruna, men beroende på när du vill åka och när du bokar kan det eventuellt kan bli billigare än SAS till Kiruna... Gas går att köpa både i Gällivare, Kiruna och på Kebnekaise fjällstation medan bensin verkar svårare. Dessutom är det krångligare att flyga med flerbränslekök än med gaskök.

Du skriver inte heller om du har tänkt bo i tält eller på fjällstation, men om du bor i tält och är osäker på hur länge du tänker vara ute är det ju bara att boka några dagar extra och antingen genomföra dagsturer runt fjällstationen eller ta lokalbussen runt i Kirunatrakten några dagar... Det går förvisso också om du väljer vandrarhem, men då måste ju kostnaden hanteras.
 
Hur är det angående priset på sistaminuten-flyg?

Tycker de är lite oklart dedär med sista minuten. Ibland känns det som att de blir billigare eftersom företagen vill sälja så många platser som möjligt, ibland blir de dyrare då utbudet är litet frammåt slutet...

Ingen aning, men om du gamblar litet kan du komma billigt undan.

T.ex. hade Fly Nordic (numera Norwegian tror jag) för ett par år sedan biljetter Luleå-Stockholm för 250kr om man var max 25 år gammal, över detta kostade det kring 500kr.
Det fungerade som så, att om planet inte var fullbokat (eller om någon missade planet) kunde du köpa en plats för detta pris precis innan avgång. Vi brukade köra på detta i lumpen för att slippa spendera 16 timmar på tåget, och i alla fal jag lyckades samtliga gånger =)
 
hejsan
norwegian flyger inte längre på kiruna, bara SAS, tyvärr..som tidigare sagts så tar tåget tid, typ 15 timmat eller nåt från stockholm samt räkna definitivt med att det blir försenat och att det kanske blir lite ersättningsbuss på vissa sträckor..
flyget är lite besvärligare med packningen..
vare sig du åker tåg eller flyg så återstår transport sista biten.-den kostar mycket dödtid ! (typ två resdagar)
bussen till nikka går inte så ofta - inte mycket men dock lite lättare att ta sig till abisko.

vänligen nils
 
Hej
Jag har tagit flyget upp från Stockholm de senaste 2 åren.

Jag har tagit ett förmiddags flyg vilket ger 1-2 timmar i Kiruna för sista minuten inköp och lite mat innan bussen ut till Nikkalukta på eftermiddagen.

För hemresan så har jag lyxat till det lite med en hotellnatt i Kiruna, känns skönt att kunna duscha och byta om till resekläder, samt att har inte behövt gå upp mitt i natten för att hinna med morgon bussen från Nikkalukta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
makar519 Tåg Fjällvandring 5
-vickan- Tåg till Brønnøysund, Vegaöarna Norge Fjällvandring 1
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
JohnnyL Tåg Abisko-Narvik Fjällvandring 2
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
karrlander Tåg Stockholm - Kiruna? Fjällvandring 7
OscarS Tåg biljett, Stockholm-Sarek Fjällvandring 0
Vindskydd Tåg från Bolna (Norge) Fjällvandring 2
plingon Åka tåg till fina vandringsställen - tips? Fjällvandring 10
haiwa Kaisepakte med tåg? Fjällvandring 2
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
rator Tåg/buss till vandringen? Fjällvandring 1
Hendrik kort stugtur med tåg-/bussförbindelse? Fjällvandring 0
dHANScan Kvikkjokk med tåg & buss – hur komma dit söndag 4 juli 2010? Fjällvandring 11
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
Kia.M78 Hund på tåg Fjällvandring 8
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
skuggarvet Tåg Fjällvandring 42
Spinspider Tåg Katterat - Narvik Fjällvandring 4
Keras2006 Buss & Tåg till Vindelfjällen? Fjällvandring 5
critan Transport från Tåg till Handöl Fjällvandring 8
S Johansson Tåg till nordnorge Fjällvandring 2
skuggarvet Hund och tåg. Fjällvandring 6
millimeter Fler tåg till Jämtlandsfjällen Fjällvandring 0
pnilla Buss eller taxifrån tåg till Sylarna? Fjällvandring 4
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
Aspen80 flyg kostnader ? Fjällvandring 12
Tobias_P Samåkning Kallax flyg, Sirccam-Kiruna i juli. Fjällvandring 2
Foamfollower Kostnad för flyg till Staloluokta m.m. Fjällvandring 1
Flyg in i Sarek? Fjällvandring 5
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 69
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.